Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Nio månaders anbudsutvärdering klar

Spårvagnsfiaskot med Ansaldobreda i Göteborg ska inte upprepas. Efter nio månaders utvärdering är leverantören av nästa generations vagnar nu korad.

| 2016-04-18

Efter alla problem med spårvagnarna från Ansaldobreda har Göteborgs Spårvägar lagt extra stor omsorg på upphandlingen av nästa generations vagnar. Anbuden kom in i juli i fjol och nu, efter nio månaders utvärderingsarbete, är tilldelningsbeslut fattat.

Göteborgs Spårvägars styrelse har utsett Bombardier/Vossloh Kiepe till leverantör. Den nya spårvagnsmodellen M33 i anbudet är baserad på Bombardiers Flexity som körs bland annat i Melbourne, Dresden och Bremen.

– Leverantörerna är ledande på spårvagnar och de nya spårvagnarna blir ett viktigt bidrag för den fortsatta utvecklingen av kollektivtrafiken i Göteborg, säger Endrick Schubert, styrelseordförande i Göteborgs Spårvägar.

Upphandlingen har genomförts i två steg. I första steget skedde en prekvalificering, där nio leverantörer deltog. Därefter bjöds åtta leverantörer in till anbudsinlämning.

Utvärderingen av de sex inlämnade anbuden har baserats på pris, teknisk och funktionell kvalitet samt kommersiell kvalitet. Göteborgs Spårvägar har använt såväl egna specialister som externa resurser i arbetet med att genomlysa anbuden.

– Det vinnande anbudet fick högst poäng i kvalitetsutvärderingen, vilket i kombination med ett förhållandevis lågt anbudspris blev avgörande.

Grundbeställningen avser 40 nya spårvagnar. De två första vagnarna ska levereras hösten 2018 för att testköras i linjetrafik i minst 20 000 kilometer per vagn innan de blir slutligt godkända. Därefter ska resterande 38 vagnar levereras i en takt av cirka två per månad.

Anbudspriset bygger på ett teoretiskt uppskattat inköp av 82 spårvagnar på sikt inklusive kostnader för drift och underhåll av dessa under 15 år. Utöver spårvagnarna ingår dokumentation, utbildning av förare och underhållspersonal samt vissa typer av reservdelar och annan utrustning i avtalet.

Förfrågningsunderlaget har bestått av ungefär 800 sidor. Att lägga ett anbud i en upphandling av denna dignitet kostar stora pengar. Det skulle därför förvåna om inte någon av konkurrenterna Alstom, CAF, Pesa, Skoda eller Stadler begär överprövning. Avtalsspärren löper ut den 25 april.

Läs mer: FörfrågningsunderlagTransportUtvärderingsmodell

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Nio månaders anbudsutvärdering klar”

  1. MAGNUS DERING skriver:
    2021-02-28 kl. 23:49

    Endrik har gjort ett gediget jobb, o man ska säga till när det luktar.
    Det gjorde det förr, innan vi vädrade ut spagetti doften…….

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026