Kravet på att leverantörerna numera ska e-fakturera offentliga inköp är vida omskrivet. Lagen kräver att leverantörer till offentlig sektor skickar e-fakturor enligt standarden Peppol BIS Billing 3 samtidigt som alla offentliga organisationer såklart också måste kunna ta emot dem.
Myndigheten för digital förvaltning, Digg, slår på sin webbplats fast att det från den 1 april 2019 är lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura enligt ny europeisk standard. Fast det gäller att läsa vidare i texten – den som gör det inser snabbt att det finns betydande undantag.
Kravet gäller endast upphandlingar som påbörjats efter den 1 april. Även om direktupphandlingar ingår torde det ännu inte vara så många.
Köp på redan ingångna avtal, som alltså kan vara giltiga i ytterligare flera år, omfattas inte retroaktivt. Avrop på äldre avtal faktureras på det sätt som parterna kom överens om vid upphandlingstillfället. Det kan både röra sig om andra e-fakturaformat – och pappersfakturor.
På frågan om avtal ingångna före den 1 april och som förnyas med automatik ses som en ny upphandling svarar Digg nej. Nyttjandet av en ändrings- eller optionsklausul är inte att betrakta som en ny upphandling om förutsättningarna enligt 17 kap. 10 § LOU är uppfyllda.
Upphandlingar enligt lagen om valfrihetssystem är undantagna från e-fakturakravet. Detsamma gäller sådana fall där e-faktura av upphandlande enhet bedöms innebära en risk för att röja uppgifter under sekretess eller i övrigt skada säkerhetskänslig verksamhet.
Få fart på er avtalsförvaltning! Upphandling24 arrangerar en populär heldagsutbildning för dig som behöver kunskap, inspiration och verktyg för att påbörja eller komma vidare med ditt arbete med en strukturerad avtalsförvaltning. Läs mer här!
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer