Som leverantör av uthyrnings- och rekryteringstjänster till offentlig sektor har Poolia lämnat anbud i många upphandlingar. De erfarenheterna sammanfattas nu i en guide som ska hjälpa till att formulera bättre förfrågningsunderlag vid upphandling av rekryteringstjänster.
– Vi vill genom konkreta råd och tips verka för professionellt utförda upphandlingar som ger kommuner, landsting och statliga myndigheter tjänster till rätt pris och rätt kvalitet, säger Anna Johansson, key account manager för offentlig sektor på Poolia.
I guiden slår företaget hårt på vikten av att göra en noggrann förstudie. Rådet är att gå på djupet med behovsanalysen och definiera organisationens behov:
– Prata med användare och leverantörer. Ta reda på vilken typ av hjälp behövs, hur många rekryteringar som görs. Hur fungerar dagens avtal?
Samarbetet underlättas av att köpare och säljare använder samma vokabulär. I guiden förklaras vanligt de förekommande ”branschorden” som används i avtal kring rekryteringstjänster.
Specificera processens olika steg, från uppdrag till anställning av den mest lämpade kandidaten, för att minska missförstånd. Fundera lite extra över valet av pris- och avropsmodell. Eftersträvas snabbhet, lågt pris eller flexibilitet?
– Handlar det om att rekrytera likartade profiler är rangordning att föredra. I andra fall, vid komplexa och specialiserade befattningar, är förnyad konkurrensutsättning en bättre modell.
Självklart ska det också ställas rätt krav på rekryteringsföretaget. Hit hör sund ekonomi, försäkringar, kompetens och leveranskapacitet.
– Tänk på att för många krav kan verka kostnadsdrivande och öka risken för överprövning, poängterar Anna Johansson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer