I Umeå rullar elbussar från den lokala tillverkaren Hybricon. För det mesta i alla fall. De tio levererade förseriebussarna har plågats av problem med framför allt hjulmotorer som haft det svårt att fungera under tidvis bistra klimatförhållanden. Bland annat detta har fått förarna på Transdev att protestera mot outprovad teknik.
Ändå trodde de flesta nog att Hybricon, med bas i Holmsund, skulle ta hem den nya upphandlingen av elbussar plus infrastruktur för snabbladdning. Kommunen är elbusspionjär och har dessutom lånat ut pengar, 12 miljoner kronor, till företaget i fråga som har det tufft ekonomiskt.
Fast tilldelningsbeslutet i den senaste elbussupphandlingen, på sammanlagt 25 el-ledbussar, går inte Hybricons väg. Umeå kommunföretag, som är moderbolag för kommunens alla aktiebolag, har valt VDL som leverantör till Ultratrafiken.
Anbuden har utvärderats med beaktande av pris och kvalité utifrån en sammanvägd bedömning.
– Vi har upplevt en god konkurrens med konkurrenskraftiga priser, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef i Umeå kommun.
Elbussarna kommer att trafikera linjerna 1 och 8 med start om ett drygt år. Den sammanlagda bruttokostnaden uppgår till nära 200 miljoner kronor.
– De nya elbussarna i Umeå kommer påverka kollektivtrafikens miljöpåverkan i positiv riktning, säger Harriet Söder, vd för Länstrafiken i Västerbotten.
Under nu löpande tiodagarsfrist finns det möjlighet för andra leverantörer att överklaga. Styrelsen i Hybricon meddelar att man kommer att analysera och utvärdera tilldelningen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer