När norska Jernbanedirektoratet upphandlar trafik på Sørlandsbanen, Arendalsbanen och Jærbanen viktas kvalitet till 60 procent och pris till 40 procent. Brittiska Go-Ahead, som ofta kritiseras på hemmaplan, kammade hem uppdraget i kamp med norska NSB och svenska SJ.
Samtliga anbud fyllde kvalitetskriterierna och det blev till slut priset som fällde avgörandet. Go-Ahead låg 21 procent under närmaste konkurrent.
– Trots att vi effektiviserat, strömlinjeformat och förbättrat oss nådde vi inte ändra fram, säger Arne Fosen, koncerndirektör för NSB, som lovar att ta med erfarenheterna till kommande upphandlingar.
Kirsti Slotsvik, järnvägsdirektör vid Jernbanedirektoratet, gläds över goda anbud och fin konkurrens:
– Vi är övertygade om att Go-Ahead kommer att leverera en stabil och bra trafik och dessutom kunna utveckla sitt erbjudande under avtalsperioden.
Den nya entreprenören utlovar uppfräschade vagnar, förbättrad information, biljettsamarbete med bussbolag, internet under resan och ombordförsäljning. Det imponerar inte på exempelvis Audun Lysbakken, Sosialistisk Venstrepartis ledare:
– Att ett företag som kritiseras så hårt av sina kunder i Storbritannien nu får ansvar för att driva järnvägstrafik är svårt att förstå, säger han till norska publicservicebolaget NRK.
Go-Ahead får nu ett drygt år till förberedelser och tar över verksamheten den 15 december 2019. Det tioåriga kontraktet är värt motsvarande drygt 1,6 miljarder kronor.
Utbetalningarna kommer att vara högre under de första åren, år 2020 kostar driften cirka 250 miljoner kronor, för att därefter minska successivt. I år får dagens operatör, som är NSB, jämförelsevis motsvarande en halv miljard kronor för att driva trafiken.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer