Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Klimatdeklaration ger nya möjligheter

ExpertkommentarAmbitionen är stor hos många offentliga aktörer att göra rätt när det gäller klimatpåverkan. Men hur ska kraven konkretiseras i upphandlingsdokumenten? Den nya lagen om klimatdeklaration för byggnader ger stora möjligheter, skriver Jakob Waldersten.

| 2021-11-29
Jakob Waldersten är Inköpsrådets expert på entreprenadupphandlingar.

Jag har den dagliga vanan att som en del av min omvärldsbevakning besöka Inköpsrådets och systersajten Upphandling24s hemsida. Ni som har samma vana kanske har noterat den senaste trenden inom entreprenadupphandling, nämligen villkor och krav rörande klimatpåverkan (se bland annat här, här, här, här, här senast här, se även Ds 2021:31).

”Klimatpåverkan” har blivit lika frekvent buzzword som ”sociala krav” blev när nuvarande LOU infördes 2017 och underlättade för kravställning avseende kollektivavtal och arbetsmarknadsinsatser i samband med upphandlingar.

Precis som då är det tydligt att ambitionen nu är stor hos många offentliga aktörer, men samtidigt står man inför liknande utmaning – hur ska kraven konkretiseras i upphandlingsdokumenten?

Om klimatdeklarationslagen
Det finns förvisso möjlighet att i dag ställa krav på miljöklasser hos entreprenadmaskiner och fordon, men utsläppen från dessa utgör endast en bråkdel av den klimatpåverkan som en entreprenad innebär.

Därför är det glädjande att nya lagen om klimatdeklaration för byggnader lett till synergieffekter som kommer att innebära stora möjligheter för miljökrav i framtidens entreprenadupphandlingar.

Lagens syfte och tillämpning avser nyproduktion av byggnader (med vissa undantag). Tanken är att byggherren vid sådana projekt ska deklarera entreprenadens klimatpåverkan i termer av kg CO2e (koldioxidekvivalenter). Det finns, än så länge, inte några regler om att en ny byggnad ska ha en klimatpåverkan under en viss nivå.

Det är byggherren som ansvarar för att klimatdeklarationen upprättas och lämnas in för registrering i ett klimatdeklarationsregister. I PBL införs även krav på klimatdeklaration för att erhålla slutbesked (10 kap. 34 §).

Arbetet är givetvis tänkt att ske med hjälp av byggherrens konsulter och entreprenörer men till skillnad från exempelvis byggarbetsmiljösamordning och elektronisk personalliggare går det offentligrättsliga ansvaret inte att överlåta.

Boverkets nya klimatdatabas
För att kunna deklarera klimatpåverkan inhämtas i första hand specifika klimatdata för den i entreprenaden ingående varan eller materialet. Sådana klimatdata redovisas i en av produktleverantören särskild upprättad miljövarudeklaration enligt standarden EN 15804.

Om miljövarudeklaration inte finns att tillgå kan i stället Boverkets klimatdatabas användas. Databasen innehåller generiska klimatdata för de flesta byggprodukter, men för att ”stimulera” användning av specifika klimatdata är värdena i klimatdatabasen 25 procent högre än genomsnittet för byggprodukten.

Nya möjligheter i entreprenadupphandlingar
Enligt 4 kap. 3 § i LOU bör en upphandlande myndighet beakta miljöhänsyn vid offentlig upphandling om upphandlingens art motiverar detta. Min uppfattning är att de flesta entreprenader över viss storlek motiverar sådan miljöhänsyn. 

Även om klimatdeklarationslagen endast ska tillämpas vid nyproduktion innebär verktygen med redovisning av koldioxidekvivalenter helt nya möjligheter att ställa objektiva, mätbara och kontrollerbara villkor i de flesta entreprenadupphandlingar.

Det kan exempelvis avse:

Miljöegenskaper hos byggentreprenaden

Enligt 9 kap. 3 § i LOU får en upphandlande myndighet ange tekniska specifikationer på en vara, tjänst eller byggentreprenad som prestanda- och funktionskrav. I sådana krav kan miljöegenskaper ingå.

Det är alltså möjligt att vid upphandling av projekteringen av entreprenad (generalkonsultuppdrag) alternativt upphandling av totalentreprenad ställa krav på att entreprenaden eller enskilda ingående produkter ska ha en klimatpåverkan under ett visst antal kg CO2e. Det förutsätter självklart att kraven är rimliga och föregåtts av fackmässig utredning.

Alternativa utföranden

Traditionellt har entreprenörer till privata beställare kunnat ge in orena anbud vilket brukar benämnas sidoanbud. Vid offentlig upphandling används i stället termen alternativa utföranden och skillnaden är att anbud med sådana utföranden endast får beaktats om de uppfyller villkoren i upphandlingsdokumenten (se 9 kap. 16-18 §§ i LOU).

I AMA AF 12 används koden AFB.313 där upphandlande myndigheten kan ange om sådana anbud är tillåtna, vad de i så fall ska avse samt hur det ska utvärderas gentemot övriga anbud.

Förfarandet utgör ett slags mellanting mellan utvärderingsgrunderna lägst pris och bästa förhållandet mellan pris och kvalitet eftersom anbudsgivarna inte är tvungna att inge anbud med alternativa utföranden. Alternativa utföranden kan användas vid både totalentreprenad och utförandeentreprenad.

I praktiken kan det i AFB.313 anges att alternativa utföranden är tillåtna och att anbudsgivaren då har möjlighet att byta ut byggprodukter till ”likvärdiga” och/eller föreslå alternativa genomföranden. Det alternativa utförandet ska medföra en lägre slutlig klimatpåverkan (lägre kg CO2e) än den som redovisats i upphandlingsdokumenten.

Tilldelningskriterier vid utvärderingen

Vid utvärderingsgrunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet i upphandling av generalkonsultuppdrag eller totalentreprenader kommer kg CO2e att vara ett lämpligt tilldelningskriterium.

Konsultbolaget eller totalentreprenören åtar sig då genom sitt anbud att utifrån förutsättningarna i upphandlingsdokumenten projektera fram en entreprenad som enligt slutlig klimatdeklarationen kommer att understiga den i anbudet offererade klimatpåverkan. Differensen är sedan det som ingår i utvärderingen.

Särskilda miljömässiga kontraktsvillkor

Ett ytterligare alternativ är att med stöd av 17 kap. 1 § ställa särskilda miljömässiga villkor i upphandlingsdokumenten. Det kan exempelvis vara att vite ska utgå vid för högt kg CO2e eller, lite roligare, att bonus erhålls om kg CO2e understiger visst värde (särskilt i samverkansentreprenader!).

Tidigare referenser

Det kan vara vanskligt att ställa alltför stränga krav på entreprenörens tidigare referensentreprenader. Det är ju trots allt byggherren som till syvende och sist bestämmer över sin entreprenad.

Däremot är det rimligt och ändamålsenligt att ställa krav på att entreprenören över huvud taget arbetat med klimatdeklarationer i referensentreprenaderna.

Något tuffare kan däremot ställas på den personal som ska användas i entreprenaden. Om entreprenören förfogar över personal som kan uppvisa skicklighet och erfarenhet att sänka kg CO2e i tidigare entreprenader och med bibehållen kvalitet i övrigt bör detta kunna premieras (se även denna artikel).

Avslutande ord
Min framtidsspaning är att koldioxidekvivalenter kommer att få nästan lika stor inverkan som priset vid större offentliga entreprenadupphandlingar. Vidare är det tänkbart att klimatdataredovisningen kommer att bli central del av olika miljömärkningar såsom Svanen, BREEAM, LEED och Miljöbyggand (SGBC).

Gör därför som jag och förbered dig genom att gå Boverkets anmärkningsvärt pedagogiska webbutbildning redan i dag!

Jakob Waldersten
jakob@wkab.nu

 

 

 

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Jakob Waldersten

Jakob Waldersten är jurist och ger rådgivning, håller utbildningar och föreläser genom egna bolaget Walderstens juridiska. Han har tidigare varit bolagsjurist på byggbolag, upphandlingsansvarig på kommunalt fastighetsbolag samt jurist på entreprenadjuridisk advokatbyrå.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud