Keolis sade efter bara ett år upp det femåriga uppdraget att sköta den värmländska servicetrafiken. Den förtida uppsägningen, som bolaget förklarade med dålig trafikplanering från beställarens sida, tvingade ut Värmlandstrafik i en snabbupphandling som innebar rejält fördyrad trafik.
Därpå stämde parterna varandra. Keolis önskade utebliven vinst medan Värmlandstrafik ville ha tillbaka de kostnader som var kopplade till den påtvingade upphandlingen samt bytet av entreprenörer.
Värmlandstrafik menade också att Keolis ska stå för rättegångskostnaderna. Just de kostnaderna kommer dock inte att bli så avskräckande. En överenskommelse om förlikning har träffats.
– För att undvika en fortsatt långvarig och kostsam domstolsprocess har vi valt att träffa en överenskommelse om förlikning, säger Jessika Lundgren, vd för Värmlandstrafik, och Jan Kilström, vd för Keolis, i ett gemensamt uttalande.
Exakt vad överenskommelsen innebär, annat än att Värmlandstrafik erhållit betalning av Keolis, vill parterna hålla för sig själva. Kanske finns svaret i det faktum att Keolis krävde 67 miljoner kronor medan Värmlandstrafik ville ha 110 miljoner kronor.
– Vi är nöjda med att kunna lägga den här tvisten bakom oss, summerar Jessika Lundgren.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer