Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Här får upphandlare bonus

Det går att få bonus i sitt löneavtal även för dem som jobbar med offentlig upphandling. Det visar en genomgång av löneenkäten som Inköpsrådet har genomfört. Här är de bonuskonstruktioner som används.

| 2017-05-08

Att det förekommer bonuskonstruktioner i löneavtalen för dem som jobbar med offentlig upphandling är klarlagt.

Hur stor bonusen kan bli varierar stort bland dem som har svarat på Inköpsrådets löneenkät.  I vissa fall rör det sig om större belopp. Uppgifter som 70 000 kronor per år eller 60 000 till 100 000 kronor per år förekommer i enkäten.  Sannolikheten för att bonus ska utbetalas anges i dessa fall till relativt höga 75 eller 90 procent. I ett av fallen anges en bonus på 60 000 kronor och med en hundraprocentig säkerhet att den faller ut.

Det förekommer också lägre bonusnivåer. En extra månadslön är ett vanligt mått,  tio procent av årslönen är ett annat sätt att avgöra bonusens storlek. I andra fall är bonusen inte kopplad till individens månadslön utan maximerad till 4 000 kronor per år eller baserad på en del av ett prisbasbelopp.

Det är vanligast med bonus bland upphandlingskonsulter, men förekommer också i bolag  som ägs av kommun, stat eller landsting. Däremot hittar vi ingen i Inköpsrådets enkät som arbetar med upphandling direkt i en kommun, ett landsting eller en statlig myndighet som har en bonuskonstruktion i sitt avtal.

Många bolag fördelar bonusen som en del av företagets resultat.  I ett exempel från Inköpsrådets löneenkät fördelas 25 procent av företagets vinst bland de anställda. I ett annat fall är det en tredjedel av vinsten över en viss nivå som tillfaller personalen.  Här tycks ingen övre gräns för hur stor bonusen kan bli finnas.

Bonusen baseras ofta på företagets resultat, men det finns också konstruktioner där bonusen baseras på vilket nöjd kund-index som bolaget har uppnått. I enstaka fall delas också bonus ut efter individuella prestationer. För specifikt upphandlingskonsulter kan beläggningsgrad (andel debiterbara timmar) vara ett mått för att bestämma bonusen. Den utfaller då först när konsulten når över en viss beläggningsgrad.

I vissa fall kombineras bonus mätt på andra delar än vinst med vinstdelning. Så här svarar en personen i enkäten: ”I snitt så får man en månadslön extra i bonus samt en extra månadslön i vinstdelning.”

Sett till helheten i löneenkäten som Inköpsrådet har genomfört är det inte vanligt med bonus i löneavtal för dem som jobbar med offentlig upphandling.  Av dem som har svarat är det mindre än två procent som uppger att de har en bonus i sitt löneavtal.

 

[lönestatistik]

Läs mer: Karriär

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026