Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Gemensamma erfarenheter är bäst

Det gångna årets erfarenhetsutbyte mellan flera av landets stora upphandlande myndigheter gav mersmak. William Friberg ser ökad samverkan som ett sätt att bättre ta vara på den sammanlagda kompetens som finns.

| 2019-03-15

De stora upphandlande myndigheterna har gemensamma problem, utmaningar och glädjeämnen. Mot den bakgrunden initierade Statens inköpscentral för ett år sedan det så kallade Erfarenhetsutbytet.

Tillsammans har FMV, HBV, Trafikverket, Region Skåne och Statens inköpscentral utbytt erfarenheter kring ett antal teman som är centrala för inköpsverksamheterna. Upphandlare, kategoriledare, avtalsförvaltare, systemförvaltare, upphandlingschefer och inköpsdirektörer har deltagit i diskussionerna.

– Även om vi ännu inte genomfört några förändringar av vårt arbetssätt har vi identifierat många intressanta frågor och förslag som vi kommer att arbeta vidare med, säger projektledaren William Friberg, upphandlare på enheten för varor och tjänster vid Statens inköpscentral

En av dessa frågor är hur man bättre kan nå ut till leverantörer som ännu inte riktar sig till offentlig sektor och öka antalet anbud.

– För Statens inköpscentrals del kommer arbetet att utmynna i en intern handlingsplan med konkreta förbättringar vi vill genomföra.

Vad ser du som största vinsten med denna typ av dialog med andra stora inköpare?

– Det finns stor kompetens och mycket erfarenheter hos upphandlande myndigheter i Sverige som är viktig att ta tillvara på. Jag tror att många står inför liknande utmaningar – som vi skulle kunna lösa mer effektivt genom att samverka med varandra.

Avslutas projektet nu, eller fortsätter ni träffas?

– Detta projekt kommer nu att avslutas med ett sista möte för att utvärdera arbetet samt för att diskutera ifall det finns fler frågor att samverka kring i framtiden.

Närmare kontakter har redan knutits med anledning av projektet. Statens inköpscentral och FMV diskuterar till exempel frågor om processutveckling.  Statens inköpscentral och HBV kommer att arbeta vidare med frågor rörande gruppledarfunktionen, en ny roll som nyligen införts i båda organisationerna.

Till de frågor som varit uppe i gruppen hör rekrytering. William Friberg menar att upphandlande myndigheter skulle kunna stärka sina arbetsgivarvarumärken och kompetensutveckling ytterligare genom att tillhandahålla interna utbildningspaket:

– Det hade även varit intressant att utöka samarbetet med olika universitet, högskolor och andra utbildningar för att locka fler till upphandlaryrket samt för att stärka samverkan mellan upphandlande myndigheter och akademin.

Läs mer: KarriärPraktisktUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt