Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Färre överprövningar och mer flexibilitet

Färre överprövningar och flexiblare regler för en majoritet av alla upphandlingar, utlovade civilminster Ardalan Shekarabi, vid sitt framförande på SOI:s årskonferens

| 2017-04-26

Ardalan Shekarabi talade om den nationella upphandlingsstrategin på SOI:s årskonferens i Gävle. Mycket av samtalet på scenen efter anförandet handlade om krav på kollektivavtalsliknande villkor i upphandlingar och på överprövningar där ministern vill se förändringar.

– Något är fel när försvarets upprustning av Gotland försenas på grund av överprövningar av upphandlingen, säger Ardalan Shekarabi.

Ardalan Shekarabi utlovar förändringar av reglerna för överprövning av offentliga upphandlingar:

– Vi går vidare med en del av förslagen från överprövningsutredningen, säger Ardalan Shekarabi. Vi jobbar också med andra möjligheter som utredningen inte tog upp för att minska antalet överprövningar och för att minimera problemen med överprövningarna.

På en direkt fråga ville ministern inte konkretisera vilka delar av utredningen som regeringen vill gå vidare med. Men la samtidigt till att preklusionsfristen skulle vara naturlig att börja med och antydde också var förändringar av utredningens förslag kan komma att ske.

– Utredningen införde ett eget begrepp med mellanvägen som skapar nya tolkningsproblem, sa Ardalan Shekarabi.

Ardalan Shekarabi upprepade tidigare löften om en utredning som ska ta fram förslag om förenklingar av upphandlingsreglerna under EU:s tröskelvärden. 62 procent av upphandlingarna i Sverige faller under den kategorin (2015 års siffror). För upphandlingar under tröskelvärde har Sverige stort utrymme att forma egna regler, så länge de följer de EU:s upphandlingsrättsliga principer om bland annat transparens, proportionalitet och icke-diskriminering.

– Vi jobbar med att fram direktiven till den utredningen och det är egentligen ganska enkelt. Vi ska göra regelverket enklare och flexiblare, men samtidigt finns det svåra intresseavgöranden. Ökad flexibilitet ska inte innebära att vi slutar att bekämpa korruption eller att vi tummar på likabehandlingen.

Under våren hoppas Ardalan Shekarabi att utredningen ska påbörja sitt arbete och eventuella förändringar kommer tidigast att införas under nästa mandatperiod.

Tröskelvärden för offentlig upphandling

Upphandlingar enligt LOU
Varor och tjänster: 1 233 941 kronor (statliga myndigheter) och 1 910 323 kronor (övriga)
Byggentreprenader: 47 758 068 kronor (samtliga)

Upphandlingar enligt LUF och LUFS
Varor och tjänster: 3 820 645 kronor
Byggentreprenader: 47 758 068 kronor

Beloppen är fastställda i euro och räknas om till svenska kronor vartannat år. De aktuella beloppen gäller från 1/1 2016. De kommer att justeras den 1/1 2018

Preklusionsfrist
Preklusionsfrist är ett sätt att begränsa antalet överprövningar. Det innebär att för att en leverantör ska kunna begära överprövning av en upphandling för eventuella fel som finns i förfrågningsunderlaget, måste leverantören under anbudstiden ha påpekat felet för den upphandlande myndigheten eller enheten, som alltså får en chans att rätta till felet. Den leverantör som inte har påpekat felet har heller inte rätt att begära överprövning.

Preklusionsfristen har ingen effekt för fel som uppstår i ett senare skede, till exempel vid utvärderingen av anbuden.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: LagstiftningPolitikUpphandlingÖverprövning

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Färre överprövningar och mer flexibilitet”

  1. Justinianus skriver:
    2017-04-26 kl. 13:26

    Det är bara att gratulera till alla upphandlare, då det blir ännu färre överprövningar och ännu större flexibilitet än vad som utlovades av samma minister inför de senaste lagändringarna…

    Engelsmännen har ett uttryck som exakt beskriver nuvarande sosse-politik: Jawboning!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift