Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Dataskydd i upphandlingsförfarandet

JuridikDEL 3. Skyddet för personlig information och den personliga integriteten är en aspekt av informationssäkerhet vid en upphandling. I den tredje delen i serien om upphandling och informationssäkerhet går Martin Brinnen och Magnus Ehn, Advokatfirman Kahn Pedersen, igenom hur myndigheter, utifrån GDPR, bör arbeta med skyddet för personuppgifter som förekommer i upphandlingar.

| 2021-03-11
Martin Brinnen och Magnus Ehn, Advokatfirman Kahn Pedersen.

Dataskyddsförordningen, GDPR, gäller för behandling av personuppgifter, det vill säga all information som innebär att en fysisk person direkt eller indirekt kan identifieras eller blir identifierbar, exempelvis med hjälp av annan information.

Det är ofrånkomligt att personuppgifter måste hanteras under en offentlig upphandling. I många fall handlar det inte om någon särskilt omfattande behandling eller integritetskänsliga personuppgifter.

Att kontaktuppgifter till anställda hos myndigheten och hos anbudsgivarna finns med i upphandlingen kan inte komma som någon överraskning för dem vars personuppgifter behandlas (de registrerade).

Men bestämmelserna i dataskyddsförordningen är ändå tillämpliga. Det innebär att de registrerade har vissa rättigheter och att den som behandlar personuppgifterna måste vidta vissa åtgärder för att skydda personuppgifterna.

Något mer komplicerat blir det när upphandlingen även omfattar cv:n för exempelvis konsulter, projektledare, plats- eller arbetschefer och andra medarbetare hos anbudsgivarna. I dessa fall är det särskilt viktigt att se till att de berörda personerna är informerade om att deras personuppgifter förekommer i anbudshandlingarna som skickas in till myndigheten.

Den behandling av personuppgifter som kan förekomma efter en genomförd upphandling, alltså när det upphandlade avtalet är klart, medför förstås andra bedömningar som kan innebära att särskilda krav måste ställas i upphandlingsdokumenten. Personuppgiftsbehandling under avtalstiden behandlas dock inte i denna artikel.

Var och en ansvarar för sin personuppgiftsbehandling
Både anbudsgivare och den upphandlande myndigheten kommer att behandla personuppgifter under en upphandling. De gör det dock i regel var och en för sig.

I de flesta fallen bör ansvarsfördelningen vara relativt enkel, på det sättet att anbudsgivaren är ansvarig för personuppgiftsbehandlingen fram till det att anbudet skickas in till myndigheten, medan myndigheten är personuppgiftsansvarig för den behandling som sker när anbuden har kommit in till myndigheten. 

Anbudsgivaren och myndigheten måste var och en för sig bedöma vad personuppgiftsansvaret medför. De måste också vidta nödvändiga åtgärder, såsom att överväga den rättsliga grunden för behandlingen av uppgifterna, och hur de registrerade får information om att deras personuppgifter behandlas.

Endast personuppgiftsbehandling som är “nödvändig” för upphandlingen är tillåten
Enkelt uttryckt är endast den behandling av personuppgifter som är nödvändig för genomförandet av upphandlingen tillåten. Bedömningen av vad som är nödvändigt kan naturligtvis variera.

Men det är viktigt att komma ihåg att det är den som behandlar personuppgifter som måste kunna motivera varför uppgifterna är nödvändiga att behandla för att kunna genomföra upphandlingen, eller att för att kunna lämna ett anbud.

Detta följer av de så kallade grundläggande principer som gäller enligt dataskyddsförordningen. Det handlar bland annat om principen om uppgiftsminimering och ändamålsbegränsning.

Exempelvis är kontaktuppgifter till en anställd hos anbudsgivaren nödvändiga att behandla, om det handlar personer som är ansvariga för anbudet. Men för det ändamålet är det inte nödvändigt att ange personens privata kontaktuppgifter.

Det måste också finnas en rättslig grund, enligt dataskyddsförordningen, för behandlingen av personuppgifter och även särskilt stöd för att behandla eventuella känsliga personuppgifter (bland annat uppgifter om hälsa, etniskt ursprung, medlemskap i fackförening) och uppgifter om brott.

En sådan rättslig grund är samtycke från den registrerade. Men det är oftast inte en särskilt praktisk eller lämplig rättslig grund, särskilt inte i anställningsförhållanden.

En lämpligare rättslig grund för anbudsgivarens behandling av personuppgifter kan vara anställningsavtalet, förutsatt att den anställda har en sådan roll att det ingår i anställningen att agera som kontaktperson.

Alternativt bör behandlingen av kontaktuppgifter kunna grundas på en så kallad intresseavvägning, eftersom det handlar om en personuppgiftsbehandling som inte är särskilt integritetskänslig, och som kan anses ligga inom den anställdes rimliga förväntningar.

I regel bör inte personuppgifter som behandlas i en upphandling innefatta känsliga personuppgifter. Det är också mycket svårare att finna en tillämplig rättslig grund för att anbudsgivare ska få behandla sådana uppgifter. Det enda alternativet som står till buds för anbudsgivare är sannolikt uttryckligt samtycke från den registrerade.

Men den upphandlade myndigheten kan basera eventuell behandling av känsliga personuppgifter på att behandlingen är ”nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse”.

Det kan enligt svenska regler i dataskyddslagen bland annat innefatta sådana uppgifter som lämnats in till myndigheten eller som är nödvändiga för handläggningen av ett ärende. Myndigheter har även laglig rätt att behandla personuppgifter om brott.

Glöm inte att informera
Dataskyddsförordningen ger de registrerade, alltså de personer vars personuppgifter behandlas, särskilda rättigheter. Det handlar bland annat om rätten att begära tillgång till sina egna personuppgifter (registerutdrag), rätten till rättelse och under vissa förutsättningar rätten till radering.

Utöver sådana rättigheter som kan göras gällande efter begäran från den registrerade har den som är personuppgiftsansvarig också skyldighet att på eget initiativ informera de registrerade om behandlingen.

Informationsplikten enligt dataskyddsförordningen är omfattande och innebär dessutom att informationen ska göras tillgänglig ”i en koncis, klar och tydlig, begriplig och lätt tillgänglig form, med användning av klart och tydligt språk”. Det räcker inte med att berätta att man behandlar personuppgifter enligt dataskyddsförordningen. Det måste dessutom framgå varför, hur länge, vem som får del av uppgifterna, vem som är personuppgiftsansvarig, om uppgifterna kommer att överföras utanför EU/EES samt information om de rättigheter som den registrerade har.

Informationen kan göras tillgänglig i flera ”skikt” så att kortfattad information lämnas ”just in time”, det vill säga när den registrerade kan antas behöva information. Fullständig information kan sedan lämnas i en personuppgiftspolicy på anbudsgivarens eller myndighetens webbplats.

Det finns några undantag från informationsplikten. Information behöver exempelvis inte lämnas om det som den registrerade redan känner till. Men observera att det är den personuppgiftsansvarige som måste visa att den registrerade borde ha känt till informationen.

När uppgifterna inte samlas in direkt från den registrerade finns det några ytterligare undantag. Det gäller bland annat om det är omöjligt, exempelvis för att det inte finns några möjligheter att få tag på kontaktuppgifter till de registrerade, eller om det skulle medföra en oproportionerlig ansträngning. Det senare innebär att man måste göra en intresseavvägning och väga ”ansträngningen” mot integritetsintrånget, exempelvis vilka personuppgifter som behandlas.

I upphandlingsprocessen är det sällan omöjligt eller särskilt ansträngande att informera. Så av den anledningen är det ofta svårt att hävda att det går att avstå från att informera de registrerade om den personuppgiftsbehandling som sker i en upphandling. Undantagen ska dessutom inte användas rutinmässigt.

Kom ihåg!

  • Den personuppgiftsbehandling som förekommer i upphandlingar, såsom kontaktuppgifter till anställda, är i regel inte särskilt integritetskänslig.
  • Men dataskyddsförordningen kräver ändå att både anbudsgivare och upphandlande myndigheter i förväg tar ställning vad deras respektive personuppgiftsansvar innebär och vilka åtgärder de måste vidta.
  • Några av de viktigaste åtgärderna är att se till att inte fler personuppgifter än vad som är nödvändigt behandlas och att de registrerade får information om behandlingen av deras personuppgifter.

Martin Brinnen
Senior Specialist

Magnus Ehn
Senior Specialist

Advokatfirman Kahn Pedersen

Detta är del 3 i serien om informationssäkerhet som omfattar fem delar:
1. Hot och risker inför en upphandling
2. Säkerhetsskyddad upphandling

Läs mer: Juridik

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Dataskydd i upphandlingsförfarandet”

  1. Peter Nilsson, Studerande, Offentlig upphandling TUC skriver:
    2021-04-01 kl. 09:32

    Rimligen borde dokument med personuppgifter i en upphandling som exempelvis CV:n som nämndes i artikeln hanteras på ett annat sätt än övriga dokument? Informationen i ett CV är ju betydligt mer känslig än enbart kontaktuppgifter.
    Att någon begär ut de dokument en anbudslämnare skickat in till en upphandling är ju normalt i sin ordning.
    Känsliga uppgifter begär anbudsgivare ofta att få sekretessbelagda vilket iochförsig inte är bindande. Myndigheten väljer ju att acceptera anbudsgivarens begäran – eller inte.
    Det finns ju vanligen avtal på plats mellan anbudsgivare och anbudslämnare om hantering av personuppgifter ifall man haft relation även tidigare. Där är inte huvudproblemet.
    Ifall däremot någon annan part begär ut inlämnade dokument innehållande personuppgifter sätts ju hela tanken med GDPR ur spel. Då finns ju uppgifterna hos en 3:e part som inte har behov eller intresse av att hantera dem ur ett integritetsperspektiv.
    Enligt mig borde inte dokument innehållande personuppgifter alls få lämnas ut till 3:e part utan skriftligt samtycke från den/de som uppgifterna berör – det kan inte vara förenligt med lag.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Skellefteå kommun

Inköpschef, Skellefteå kommun

ANNONS FRÅN AFF

Undvik missförstånd, konflikter och juridiska tvister

Aff behövs för att alla ska hitta ett gemensamt språk, för att minska risken för tvister och för att öka kvaliteten, säger Philip Österlund, vd på Aff

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Effektivare tillsyn föreslåsEffektivare tillsyn föreslås
Förlegat krav om undertecknandeFörlegat krav om undertecknande
Svagt intresse oroar VinnovaSvagt intresse oroar Vinnova
Använd begrepp som inte missförståsAnvänd begrepp som inte missförstås
Göteborg samlas för mer återbrukGöteborg samlas för mer återbruk
Tolkning av ramavtalTolkning av ramavtal
Är vi redo att växla upp?Är vi redo att växla upp?
Regioner straffas för förlängt avtalRegioner straffas för förlängt avtal
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Nytt från Upphandling24

  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk

Åsikter på sajten

  • Tolkning av ramavtalDet kan nog inte alltid tas för sant att det inte skulle vara relevant att utröna den gemensamma partsavsikten i...
  • Tolkning av ramavtalHej Alfred, Som framgår av ditt citat från HD:s avgörande i mål nr 4071-20 (NJA 2021 s 643) är det...
  • Regioner straffas för förlängt avtalVad oseriöst av domstolen att basera sannolikheten för att Svensk dos skulle vinna en korrekt genomförd upphandling på antalet leverantörer...
  • Tolkning av ramavtalNi skriver att "Hovrätten prövade först om projektet omfattats av ramavtalet. Då någon gemensam partsavsikt inte gick att utläsa fick...
  • Regioner straffas för förlängt avtaljag undrar i sitt stilla sinne vad positivt konkurrensutsättning av dosförpackade läkemedel fört med sig?
  • Utvärdera kvalitet vid avrop av konsultBra artikel, tackar för det :)
  • Enhetlig tolkning gällerMånga av dessa "smörgårdsbordsförespråkare" vill nog väcka lite uppmärksamhet och jagar gillningar och delningar på LinkedIn. Man kommer med diverse...
  • Enhetlig tolkning gällerHelt stängt är kanske inte smörgåsbordet ändå? Jag uppfattar att båda målen som du tar upp avsåg situationer där direktiven...
  • Val av utvärderingsmodell icke-fråga?Har inte använt relativa modeller i mina upphandlingar sedan denna kom: "Metoder vid utvärdering av pris och kvalitet i offentlig...
  • Enad front för mer forskningInom det identifierade forskningsområdet "Korruption och kartellbildning" finns det lågt hängande frukt som inte kräver någon forskning för att identifiera....

Senaste inläggen

  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk
  • Tolkning av ramavtal
  • Är vi redo att växla upp?
  • Regioner straffas för förlängt avtal
  • Förändrad omvärld kräver anpassning
  • Stort fokus på service
  • Fast timpris och referenser tillåtet
  • Att upphandla ABK-konsulter
  • ”Mediestorm kan ge ökade resurser”
  • Allt går att sälja med mördande reklam
  • En process för hela staden

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 26 april
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 4 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 5 maj
  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober