Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Avgift för överprövning på gång?

Nu ska antalet överprövade upphandlingar minska. I instruktionerna till den utredare som regeringen tillsätter hör att kika på frågan om avgifter för överprövning.

| 2017-06-26

Med ungefär åtta procent överprövade offentliga upphandlingar har Sverige fler överprövningsärenden än de flesta jämförbara EU-länder. Regeringen tillsätter därför en särskild utredare som ska överväga åtgärder som kan bidra till att minska antalet överprövningsmål.

Civilminister Ardalan Shekarabi anser att dagens situation är ohållbar:

– Vi måste därför undersöka de möjligheter som finns för att komma till rätta med problemen som överprövningarna skapar.

Christer Sjödin överlämnade redan i mars 2015 en överprövningsutredning till regeringen. Han lyfte bland annat en påtalandeskyldighet för att hindra leverantörer som upptäcker fel i upphandlingsdokument från att vänta med att klaga till efter tilldelningsbeslut.

Den nya utredaren ska bland annat väga för- och nackdelar med att införa avgifter för att ansöka om överprövning. Regler om att förlorande part i ett upphandlingsmål ska ersätta motpartens processkostnader kommer också att tas upp.

– En självklar förutsättning är förstås att rättssäkerheten inte drabbas, säger Ardalan Shekarabi.

Enligt regeringen finns det också ett behov av att förbättra kunskapen om orsakerna till det förhållandevis stora antalet överprövningar i domstolarna. Upphandlingsmyndigheten kommer att i samverkan med Konkurrensverket genomföra en kartläggning.

Utredaren ska också göra en översyn av de lagar som reglerar upphandlingar under EU:s tröskelvärden. Syftet med denna översyn är att ta reda på hur regelverket kan göras enklare och mer flexibelt. Här ska såväl upphandlande myndigheters och enheters som leverantörers intressen beaktas, då inte minst små och medelstora företag samt idéburna leverantörer.

– Den särskilda utredaren har inte presenterats än, meddelar Isabell Ekvall, politiskt sakkunnig vid finansdepartementet, på Inköpsrådets fråga om vem som ska leda arbetet.

Utredningsuppdraget ska redovisas senast den 15 juni 2018. Upphandlingsmyndighetens kartläggning ska vara klar långt tidigare, senast den 15 december i år.

Läs mer: LagstiftningPolitikSamhälleÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Avgift för överprövning på gång?"

  1. Mattias skriver:
    2017-06-26 kl. 08:32

    Inför en rimlig avgift för ansökan om överprövning. Den behöver inte vara så hög, det kan räcka någonstans mellan 500:- till 5000:- så kommer ett antal ansökningar att försvinna. Jag tror däremot inte på att ersätta den förlorande partens kostnader – det fungerar när en lag är tydligt skriven och inte är beroende av domstolspraxis. Nuvarande LOU är alltför luddig för att en sådan princip ska fungera.

    Svara
    1. A skriver:
      2017-06-27 kl. 07:30

      Hear, hear.
      Det är bara rena okynnesöverprövningar som behöver stoppas, och det görs nog bäst med en minimal avgift. I övrigt måste antalet överprövningar minska genom att upphandlande myndigheter höjer kompetensen på området. Det må vara ett komplext rättsområde, men allt för många upphandlingar lider av dåliga underlag.

  2. Mattias skriver:
    2017-07-11 kl. 09:55

    Varför inte införa en avgift som den förlorande parten ska stå för? Typ 5000:- som betalas till den rättsliga instansen efter avgörande.

    Svara
  3. Gun Gustafsson skriver:
    2017-07-12 kl. 10:39

    Jag tycker att man ska inför en instans inna förvaltningsrätten. Instansen ska ”snabbt” gå igenom vad frågan gäller. Finns det klara praxis så behövs det inte gå vidare till förvaltningsrätten. Överprövande anbudsgivare måste i sin ansökan klart beskriva vad som är fel i uppahndlingen och hur de kommer att lida skada. Inte att de lider skada för att de förlora pengar för att det inte vann affären.
    Håller med om att det är bara okynnesöverprövningarna som ska stoppas. Har den UM gjort fel så ska det rättas till.
    Sen finns det kompetensbrister på båda sidor, så jag hoppas att vi kan släppa detta nu efter alla år som detta har varit ett argument.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025