Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Avgift för överprövning på gång?

Nu ska antalet överprövade upphandlingar minska. I instruktionerna till den utredare som regeringen tillsätter hör att kika på frågan om avgifter för överprövning.

| 2017-06-26

Med ungefär åtta procent överprövade offentliga upphandlingar har Sverige fler överprövningsärenden än de flesta jämförbara EU-länder. Regeringen tillsätter därför en särskild utredare som ska överväga åtgärder som kan bidra till att minska antalet överprövningsmål.

Civilminister Ardalan Shekarabi anser att dagens situation är ohållbar:

– Vi måste därför undersöka de möjligheter som finns för att komma till rätta med problemen som överprövningarna skapar.

Christer Sjödin överlämnade redan i mars 2015 en överprövningsutredning till regeringen. Han lyfte bland annat en påtalandeskyldighet för att hindra leverantörer som upptäcker fel i upphandlingsdokument från att vänta med att klaga till efter tilldelningsbeslut.

Den nya utredaren ska bland annat väga för- och nackdelar med att införa avgifter för att ansöka om överprövning. Regler om att förlorande part i ett upphandlingsmål ska ersätta motpartens processkostnader kommer också att tas upp.

– En självklar förutsättning är förstås att rättssäkerheten inte drabbas, säger Ardalan Shekarabi.

Enligt regeringen finns det också ett behov av att förbättra kunskapen om orsakerna till det förhållandevis stora antalet överprövningar i domstolarna. Upphandlingsmyndigheten kommer att i samverkan med Konkurrensverket genomföra en kartläggning.

Utredaren ska också göra en översyn av de lagar som reglerar upphandlingar under EU:s tröskelvärden. Syftet med denna översyn är att ta reda på hur regelverket kan göras enklare och mer flexibelt. Här ska såväl upphandlande myndigheters och enheters som leverantörers intressen beaktas, då inte minst små och medelstora företag samt idéburna leverantörer.

– Den särskilda utredaren har inte presenterats än, meddelar Isabell Ekvall, politiskt sakkunnig vid finansdepartementet, på Inköpsrådets fråga om vem som ska leda arbetet.

Utredningsuppdraget ska redovisas senast den 15 juni 2018. Upphandlingsmyndighetens kartläggning ska vara klar långt tidigare, senast den 15 december i år.

Läs mer: LagstiftningPolitikSamhälleÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Avgift för överprövning på gång?"

  1. Mattias skriver:
    2017-06-26 kl. 08:32

    Inför en rimlig avgift för ansökan om överprövning. Den behöver inte vara så hög, det kan räcka någonstans mellan 500:- till 5000:- så kommer ett antal ansökningar att försvinna. Jag tror däremot inte på att ersätta den förlorande partens kostnader – det fungerar när en lag är tydligt skriven och inte är beroende av domstolspraxis. Nuvarande LOU är alltför luddig för att en sådan princip ska fungera.

    Svara
    1. A skriver:
      2017-06-27 kl. 07:30

      Hear, hear.
      Det är bara rena okynnesöverprövningar som behöver stoppas, och det görs nog bäst med en minimal avgift. I övrigt måste antalet överprövningar minska genom att upphandlande myndigheter höjer kompetensen på området. Det må vara ett komplext rättsområde, men allt för många upphandlingar lider av dåliga underlag.

  2. Mattias skriver:
    2017-07-11 kl. 09:55

    Varför inte införa en avgift som den förlorande parten ska stå för? Typ 5000:- som betalas till den rättsliga instansen efter avgörande.

    Svara
  3. Gun Gustafsson skriver:
    2017-07-12 kl. 10:39

    Jag tycker att man ska inför en instans inna förvaltningsrätten. Instansen ska ”snabbt” gå igenom vad frågan gäller. Finns det klara praxis så behövs det inte gå vidare till förvaltningsrätten. Överprövande anbudsgivare måste i sin ansökan klart beskriva vad som är fel i uppahndlingen och hur de kommer att lida skada. Inte att de lider skada för att de förlora pengar för att det inte vann affären.
    Håller med om att det är bara okynnesöverprövningarna som ska stoppas. Har den UM gjort fel så ska det rättas till.
    Sen finns det kompetensbrister på båda sidor, så jag hoppas att vi kan släppa detta nu efter alla år som detta har varit ett argument.

    Svara

Lämna ett svar till Mattias Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud