Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så vässas norska upphandlingar

Enligt den norska regeringen är lagändringar inte nödvändiga för att offentlig upphandling ska bli bättre. Bättre rådgivning, helelektronisk inköpsprocess och översyn av tröskelvärdena hör till det som ska genomföras.

| 2019-04-17

Det offentliga Norge köper varje år varor och tjänster för motsvarande runt 540 miljarder kronor. Det handlar framför allt om infrastruktur, transporter samt vård och omsorg.

– Genom att upphandla på bästa möjliga sätt får medborgarna ännu bättre kvalitet till lägre pris än idag. Det finns många miljarder att hämta hem genom att vässa upphandlingsarbetet, säger näringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Regeringen vill, utan att förändra lagstiftningen på upphandlingsområdet, bädda för smartare arbete. Det framgår av den stortingsmelding som näringsminister Torbjørn Røe Isaksen just överlämnat.

En stortingsmelding är ett dokument som norska regeringen skickar för att informera nationalförsamlingen utan att det handlar om ett lagförslag. Denna typ av meddelanden ger ofta en bild av den politik som framöver kommer att föras inom aktuellt område.

Bland punkterna i programmet märks åtgärder för stärkt professionalism och kompetens inom upphandlingsområdet. Upphandlarprofessionen i Norge består av cirka 3 000 personer.

Löftet är bland annat att förbättra rådgivningen från Difi. Senast i slutet av år 2024 ska hela inköpsprocessen ske med hjälp av digitala verktyg med ett sömlöst informationsflöde mellan olika elektroniska plattformar.

– Dagens system är för fragmenterat. Vi behöver mer kompetens, mer samordning och mer professionalism för att lyckas.

Ett nytt samarbete mellan näringsliv och offentliga kunder ska borga för ett gemensamt förhållningssätt. Torbjørn Røe Isaksen öppnar också för mer inköpssamordning mellan fylkeskommuner och kommuner.

Trots att pris och kvalitet är viktiga faktorer vid offentlig upphandling är det avgörande att även andra överväganden görs. Regeringen har bland annat börjat arbeta med en handlingsplan för klimat- och miljövänlig upphandling.

– Gårdagens lösningar är inte tillräckliga för dagens och morgondagens utmaningar. Vi måste tänka smartare och vara mer innovativa. Innovativ upphandling är därför ett viktigt verktyg,

Torbjørn Røe Isaksen poängterar att offentliga affärer är viktiga för inte minst små och medelstora företag. En översyn av tröskelvärdena aviseras.

– Det är viktigt att ribban för att delta i upphandlingar inte läggs onödigt högt, men samtidigt ska kraven såklart vara tydliga och relevanta.

Läs mer: AnbudInnovationPolitikPraktiskt

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…
En annan Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Det finns som sagt ingen skyldighet att dela upp kontrakt, och jag undrar hur många myndigheter som ens bryr sig…
Davis : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Oj, har man nu även börjat med maskering av företagsnamn i domstolsbesluten? Anser domstolssverige, likt sin motsvarighet över Atlanten, att…
Upphandling : Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Bevisbördan är intimt kopplad till rätten att föra talan. Enligt 20 kap. 4 § LOU är det leverantören som har…
Upphandlingsninja : Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Bevisbördan är intimt kopplad till rätten att föra talan. Enligt 20 kap. 4 § LOU är det leverantören som har…
Björn : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Utvecklingen att inte dela upp upphandlingar är tvärtom oroväckande och skadar konkurrensen. Domstolar bär ett stort ansvar för att de…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud