År 2011 bjöds biltillverkare världen över in av New York för att konkurrera om morgondagens taxibilar. Vinnaren av den samordnade upphandlingen skulle få ensamrätt på att från år 2013 och under tio år framåt leverera merparten av stadens gula taxibilar.
Nissan avgick med segern. Inledningsvis var tongångarna positiva kring NV200 som var lättare att kliva in i och ur än många andra bilar. Mer benutrymme och usb-kontakt hörde också till efterfrågade mervärden.
Fast många av droskägarna ogillade NV200. Reparationskrävande och törstiga på drivmedel var några invändningar. Enligt New York Times har protesterna gått höga. Klagomålen har varit så många att Taxi and Limousine Commission nu godkänt en lista på över 30 alternativa bilmodeller.
– Det som hänt bekräftar den rädsla som fanns hos många kring ett företag som monopoliserar en hel industri, säger Michael Woloz, som representerar tusentals taxiägare i Metropolitan Taxi Board of Trade, till tidningen.
Denna frihet är dock rätt senkommen. Taxirörelsen i New York, med de klassiskt gulmålade fordonen, är hårt ansatt av den nya generationens transportarrangörer som Uber och Lyft.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer