Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Upphandlingscenter ska läggas ner

Det upphandlingscenter som Norrköping och Linköping driver tillsammans föreslås upphöra. Även om det finns fortsatt intresse för samarbete ska upphandlingsfunktionen återgå till respektive kommun.

| 2019-10-07

Norrköping och Linköping tar från och med årsskiftet hem upphandlingsfunktionen till respektive kommun. Förslaget är att upplösa det gemensamma upphandlingscenter som servat båda kommunerna.

Syftet med de gemensamma servicecentren, det fanns ett för upphandling och ett för lönehantering, var en högre effektivitet. Enligt kommunernas pressmeddelande har detta inte kunnat uppnås.

Av olika skäl har verksamheten inte kunnat ges de förutsättningar som planerats från början. Till exempel har Upphandlingscenter inte haft möjlighet att ta ett helhetsansvar för hela inköpsprocessen.

Enligt Niklas Borg, moderat kommunstyrelseordförande i Linköping, skiljer sig de båda kommunernas utmaningar. Det kräver i sin tur olika typer av politiska inriktningar:

– Framför allt används upphandlingar som ett strategiskt styrmedel inom ett antal viktiga områden för kommunerna, vilket gör att behoven ser olika ut.

Lars Stjernkvist är socialdemokratisk kommunstyrelseordförande i Norrköping. Han beskriver samarbetet som lärorikt och de erfarenheterna tas med framåt.

– Mycket har fungerat bra, men vi har framförallt i upphandlingsfrågor haft olika behov och närheten till verksamheten har varit viktig.

Både Linköping och Norrköping kommer att bilda upphandlingsfunktioner inom respektive kommun. Upphandlingscenters samtliga medarbetare erbjuds anställning.

Lönecenter övergår till Norrköpings kommun. Linköping avtalar om att köpa all löne- och personaladministration från Norrköping under en omställningsperiod på tre år.

Båda politikerna poängterar att samarbetena inom kompetensförsörjning, infrastruktursatsningar, universitetsfrågor och näringslivsutveckling ska fortsätta. Dessutom finns det en gemensam organisation kring räddningstjänsten i Östra Götaland.

Beslut om Kommunalförbundet Fjärde storstadsregionens framtid behöver fattas av kommunfullmäktige i båda kommunerna.

Läs mer: PolitikPraktisktUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Upphandlingscenter ska läggas ner"

  1. Richard skriver:
    2019-10-09 kl. 14:35

    Trist att det inte fungerat tillräckligt bra.

    Hur ska Linköping kunna avtala om att köpa all löne- och personaladministration från Norrköping under en omställningsperiod på tre år?
    Det är väl upphandlingspliktigt?

    Svara
  2. Bengt Johansson skriver:
    2019-10-23 kl. 18:23

    Inte något konkret i svaren överhuvudtaget! Hur kan ni som journalister nöja er med sådant snömos från politikerna?

    Svara
  3. Simon Gharib skriver:
    2021-12-10 kl. 21:19

    Hej när detta träde i kraft var det om de okända projektet som ni ville dela omtanke med. Mvh Simon.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt