Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Svaret blir nej, nej och åter nej

Finansutskottet har onekligen en rätt njugg inställning till de runt fyrtio upphandlingsmotioner som riksdagens ledamöter lämnade in under höstens allmänna motionstid. Samtliga avslås med hänvisning till pågående arbete.

| 2019-04-08

Under allmänna motionstiden i fjol lämnade riksdagsledamöterna in närmare 3 000 fristående motioner. Ett fyrtiotal av dem hade bäring på upphandling i bred bemärkelse med önskemål om bland annat justerad direktupphandlingsgräns, satsning på upphandlingsutbildning, förbättrad statistik och krav enligt svensk djurskyddsnivå.

Fast det är mycket sällan som denna typ av motionsyrkanden får bifall av det utskott som behandlar dem inför beslut i riksdagen. Det gäller också denna gång.

Med hänvisning till pågående arbete föreslår finansutskottet att riksdagen ska avslå samtliga yrkanden. Utskottet hänvisar överlag till pågående arbete på EU-nivå, beredningsarbete inom regeringskansliet samt arbete inom Upphandlingsmyndigheten.

Ann-Charlotte Hammar Johnsson, moderat, har exempelvis motionerat om behovet av förbättrad upphandlingsstatistik. Utskottet noterar att regeringen arbetar med frågan om en nationell statistikdatabas och att det finns skäl att invänta kommande förslag.

Regeringen har aviserat att en proposition om statistik på upphandlingsområdet kommer att lämnas till riksdagen den 2 maj.

Centerpartisten Niels Paarup-Petersen vill se enklare regler för upphandlingar under EU:s tröskelvärden. Han motionerar om en översyn av direktupphandlingsgränsen. Även här vill utskottet invänta regeringen.

De motionärer som vill se förenklingar för idéburna aktörer får veta att motionsyrkanden med liknande förslag har behandlats tidigare. Utskottet avstyrkte då motionsyrkandena med motiveringen att det redan enligt nuvarande lagstiftning är möjligt att ta sociala hänsyn vid offentliga upphandlingar.

Små företags möjligheter vid offentlig upphandling är ett kärt motionsämne. Moderaten Sten Bergheden vill uppmuntra till uppdelning av offentliga upphandlingar så att fler mindre företag kan delta.

Finansutskottet hänvisar bland annat till Upphandlingsmyndighetens arbete med leverantörsmångfald. Bestämmelsen i LOU – om att upphandlande myndigheter ska motivera i de fall de inte delar upp en upphandling i mindre delar – noteras också.

De båda miljöpartisterna Elisabeth Falkhaven och Lorentz Tovatt är inte ensamma om att efterlysa en ny miljöbilsdefinition. Också de får beskedet att frågan för närvarande bereds i regeringskansliet.

Läs mer: LagstiftningPolitikSociala kravUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt