Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • CV-databas
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Domstolskoll
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Genomförda konferenser
      • Purchase to pay | 11 feb 2020
      • Praxisdagen Malmö
      • Praxisdagen Stockholm
      • Anbudsdagen
      • Hearing • Malmö • Förenklingar
      • Hearing • 18 juni • Förenklingar
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Hög tid att definiera miljöbilen

Regeringen drar den nya miljöbilsdefinitionen i långbänk. Trots ett tydligt behov har Sverige i över åtta månader väntat på regler för vad som är en miljöbil.

| 2019-03-26

Det så kallade bonus malus-systemet infördes vid halvårsskiftet 2018. Samtidigt slutade den gamla miljöbilsdefinitionen, som lanserades år 2013, att gälla. Trots att Transportstyrelsen föreslagit tre olika alternativ till ny definition har regeringen inte kommit till beslut i frågan.

Avsaknaden av en definition av begreppet miljöbil är ett problem eftersom offentliga aktörer är stora inköpare av transporttjänster och fordon via upphandlingar som till del styrs av miljöbilsdefinitionen. Definitionen är dessutom ofta vägledande för både företag och privatpersoner.

Den förra miljöbilsdefinitionen premierade bränslesnåla dieselbilar. Situationen just nu beskrivs som förvirrad med en röra av temporära definitioner och dispenser.

Biodriv Öst hör till de aktörer som anser att landet omgående behöver en ny miljöbilsdefinition som är verkningsfull, långsiktig och tydlig. Bakom Biodriv Öst, som är ett regionalt nätverk för fossilfria transporter, står ett fyrtiotal aktörer från offentlig sektor, näringsliv och forskning.

Nätverket ser att det finns uppslutning kring en ny miljöbilsdefinition som harmoniserar med bonus-malus-systemet. Redan nu finns det gott om olika varianter av elbilar, laddhybrider och gasbilar som klarar bonus-kraven och antalet växer.

För verksamheter som kräver särskilda bilar är utbudet dock mindre. I sådana upphandlingar föreslås i Biodriv Östs vägledning att det under en övergångsperiod ställa krav på en viss andel miljöbilar, istället för att införa en definition med svag miljöstyrning.

Förordningen om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar tillåter redan i dag att undantag görs om det finns särskilda skäl.

Läs mer: MiljökravPolitikSamhälleTransport

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Åsikter på sajten

  • Säkerhetsskyddad upphandlingHej Roland, Vad roligt att du uppskattade artikeln! Jag tror personligen att frågor som rör säkerhetsskydd både är nya och...
  • Säkerhetsskyddad upphandlingOtroligt intressant artikel och välbehövlig då många använder sig utav detta i upphandlingar där det varken finns krav eller risk...
  • Växlar över till ny LOVEn intressant fråga som inte diskuteras är den beroendeställning den arbetssökande har till KROM leverantören! Har det diskuterats aktivt och...
  • Växlar över till ny LOVVi har en ganska tät dialog med branschen genom leverantörsforum som sker på branschnivå med Almega kompetensföretagen, Almega utbildningsföretagen, Företagarna...
  • Nystartade företag särbehandlasJag fick en kommentar på min text som kan sammanfattas så här. Texten anger att ”Anbudsgivande företag ska ha tre...
  • ”Klokt att inte överklaga”Nu har jag bara läst domen snabbt, men det verkar som att käranden fick det fulla positiva kontraktsintresset via "realistiskt...
  • Drog igång debatt om överprövningarHåller med föregående inlägg, i Malmö får man aldrig rätt vid överprovning endast ett diffust dom för att förvirra leverantören....
  • Preklusionsfrist under anbudstidenDelar panelens bedömning. Det finns många förslag på området att minska mängden överprövningar, såsom preklusionsfrist samt att införa en nominell...
  • Preklusionsfrist under anbudstidenFörstår att advokaterna inte gillar förslaget, man sågar inte av den grenen man sitter på. Har vid några tillfällen råkat...
  • Preklusionsfrist under anbudstidenPrecis . Har råkat ut för samma argument som Per ovan. Orimliga eller krav som inte är tekniskt försvarbara ställs...

Senaste inläggen

  • Luleå har fokus på jämställdhet
  • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Får bättre grepp om elavtalen
  • Flexibility is the new black
  • Checklista för hållbar upphandling
  • Växlar över till ny LOV
  • Ställ krav på att bevara grönområden
  • ”Klokt att inte överklaga”
  • Ny utredning om utkontraktering
  • Skälig tid för att komma in med anbud
  • VGR svänger om karenskrav
  • Hot och risker inför en upphandling
  • Klarade mål om fler upphandlingar
  • Preklusionsfrist under anbudstiden
  • Nystartade företag särbehandlas
Bo Nordlin

Bo Nordlin, tidigare chefredaktör för Upphandling24, startade i september 2015 Inköpsrådet. Det är en ny sajt med fokus på inköp och upphandling och med större djup och mer analys.

Inköpsrådet är en sajt för kunskapsutbyte både mellan inköpare och upphandlare, men också mellan köpare och säljare.

Vill du hålla dig uppdaterad om vad som händer med Inköpsrådet, prenumerera då på vårt kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Vill du veta mer? Läs då om Inköpsrådets mål och vilka vi är.

Du kan också följa oss på Twitter, Facebook och Linkedin.

Vår integritets- och personuppgiftspolicy hittar du här.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars 2021
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april 2021
  • Hantera överprövningar | våren 2021
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 11 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober