Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Stor frihet för upphandlarna

I ett nytt avgörande från EU-domstolen betonas upphandlade myndigheters långtgående frihet att bestämma vilka tekniska krav de vill ställa i sina upphandlingar. Viktor Robertson och Sofia Nordberg från Advokatfirman Kahn Pedersen analyserar domen.

| 2019-01-22

Upphandlande myndigheter har enligt lag möjlighet att ange tekniska specifikationer för det som ska upphandlas. Specifikationerna kan utformas på olika sätt, antingen som prestanda- eller funktionskrav, genom att hänvisa till standarder och bedömningar eller som en kombination av båda dessa sätt. EU-domstolen har i en dom den 25 oktober 2018 uttalat sig om vilka möjligheter upphandlande myndigheter har att ställa denna typ av specifikationer och, framför allt, den frihet myndigheterna har att välja vilka tekniska specifikationer som ska gälla i deras upphandlingar.

EU-domstolens avgörande (mål C-413/17) gällde ett offentligt sjukhus i Litauen som upphandlade medicinska produkter. Sjukhuset hade angett specifika särdrag för produkterna varpå en leverantör hävdade att villkoren på ett otillåtet sätt begränsade konkurrensen.  Domstolen konstaterade att myndigheter inte är förhindrade att precisera vad den efterfrågade utrustningen ska ha för funktion och egenskaper (p. 27).

Med utgångspunkt i art. 42.3 i LOU-direktivet (genomförd genom 9 kap. LOU) konstaterar EU-domstolen vidare att upphandlande myndigheter har ”ett betydande utrymme för eget skön” vid fastställandet av tekniska specifikationer i en upphandling (punkt 29 i domen). Detta motiveras enligt domstolen av att myndigheterna har ”bäst kännedom om vilka varor de behöver och att de är bäst lämpade att avgöra vilka krav som måste uppfyllas för att önskade resultat ska kunna uppnås” (punkt 30 i domen). EU-domstolen lägger med andra ord stor vikt vid den upphandlande myndighetens kännedom och kunnande om den egna verksamheten vid prövningen av vilka tekniska specifikationer som får ställas i en upphandling.  

I sin bedömning framhåller dock EU-domstolen att upphandlande myndigheter inte har en fullständig frihet när de utformar sina kriterier. Domstolen konstaterar att principerna om likabehandling, icke-diskriminering, proportionalitet och transparens är av grundläggande betydelse för de tekniska specifikationer som ställs i en upphandling, mot bakgrund av den risk för diskriminering som är förenad med valet av dessa eller med hur de formuleras. EU-domstolen påminner om bestämmelsen i art. 42.2 av vilken följer att de tekniska specifikationerna ska tillåta att leverantörerna deltar på lika villkor i upphandlingen och att specifikationerna inte får innebära omotiverade hinder mot konkurrens.

Får inte begränsa konkurrensen

Domstolen konstaterar även att en upphandling, i enlighet med art. 18.1 i LOU-direktivet, inte heller får utformas för att på konstgjord väg begränsa konkurrensen. De tekniska specifikationerna får inte utformas för att på ett otillbörligt sätt favorisera eller missgynna vissa ekonomiska aktörer. Som en sammanfattande huvudregel anger domstolen att ju mer detaljerade de tekniska specifikationerna är, desto större blir risken att en viss tillverkares varor ges företräde. Dessutom måste graden av detaljrikedom vara förenlig med proportionalitetsprincipen, vilket innebär att det alltid måste övervägas om den är nödvändig för att uppnå myndighetens mål.

EU-domstolens dom bekräftar upphandlande myndigheters stora frihet att, utifrån sina egna behov, bestämma vad de vill upphandla och vilka krav som ska ställas på det som ska upphandlas. Friheten har dock sina begränsningar och får inte utnyttjas för att ge otillbörliga fördelar till vissa leverantörer eller leda till att någon anbudsgivare gynnas indirekt.

EU-domstolens avgörande stämmer överens med Högsta förvaltnings­domstolens praxis, där upphandlande myndigheter ansetts ha stor frihet att inom ramarna för de grundläggande principerna utforma upphandlingen. Så var fallet i RÅ 2010 ref. 78 (”Triclosan-målet”) där Högsta förvaltningsdomstolen fick ta ställning till om det var tillåtet att kräva att suturer (används för att sy ihop sår) skulle vara fria från det miljöfarliga ämnet Triclosan. Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade att kravet hade en objektiv utformning och samtidigt inte diskriminerade någon leverantör. Eftersom kravet inte heller var godtyckligt eller uppenbart osakligt ansåg domstolen att kravet var tillåtet.

Slutligen, även om EU-domstolens uttalanden formellt sett avser frågan om upphandlande myndigheters utrymme att utforma tekniska specifikationer, bör det finnas ett motsvarande utrymme även för andra krav och villkor i en upphandling. Att så kan vara fallet framgår också det av Högsta förvaltningsdomstolens praxis, där domstolen gjort generella uttalanden om upphandlande myndigheters frihet att bestämma vilka krav som ska gälla i en upphandling och då inte bara vid utformningen av de tekniska specifikationerna utan även tiden för en upphandlings avtalsstart (se HFD 2012 ref. 48 I). Liknande generella uttalanden har även gjorts i HFD 2015 ref. 63 och HFD 2018 ref. 50.

Viktor Robertson och Sofia Nordberg

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Stor frihet för upphandlarna”

  1. Viktor skriver:
    2019-01-23 kl. 11:02

    Intressant formulering från EU-domstolen. Dock lite svårt att dra några slutsatser då formuleringen i vanlig ordning är av ”å ena sidan, å andra sidan”-karaktär.

    Tycker dock det är intressant att HFD i det i artikeln sist nämnda målet har lagt till ordet relativt i den generella skrivningen:

    ”En upphandlande myndighet har en relativt stor frihet att närmare bestämma vilka obligatoriska krav som ska gälla för en viss upphandling.”

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026