Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så följer Stockholm upp miljökraven

Region Stockholm vill vara bäst i Europa på hållbarhetskrav i upphandling och miljöuppföljningar är ett viktigt verktyg. Den leverantör som inte uppfyller kraven riskerar ett prisavdrag på 15 procent. ”Det är en kännbar effekt som fungerar”, säger hållbarhetsstrategen Elsa Härdelin.

| 2020-03-23

Sedan flera år tillbaka arbetar Region Stockholm systematiskt med miljöuppföljningar.

– Genom att gå före och ställa tydliga krav skapas verklig förändring, säger Tomas Eriksson, MP, miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm.

Hållbarhetsstrategen Elsa Härdelin märker ett stort intresse för arbetet.

– Nu vill vi gärna sprida vår metodik och inspirera andra att följa upp sina miljökrav, säger hon.

Två gånger per år väljs ett antal avtal ut för granskning. Ungefär hälften av avtalen följs upp över tid.  Urvalet görs tillsammans med en avtalscontroller utifrån risk, tidigare erfarenhet samt vilka miljökrav som är ställda.

Inom respektive avtal väljs sedan leverantörer ut baserat på tidigare uppföljningar, information vid anbudslämnande, marknadens mognadsgrad och avropsvolymer.

– Det kan exempelvis vara bra att följa upp nya leverantörer, säger Elsa Härdelin.

Leverantörerna får ett formulär som de ska fylla i och ska bifoga verifikat för samtliga produkter och krav i uppföljningen.

– Det handlar alltså om en ”skrivbordsrevision”. När det handlar om vissa tjänster kompletteras detta med revision på plats.

Själva granskningen utförs av en extern konsult med upphandlings- och kemikaliekompetens. Med hjälp av konsultens rapport gör sedan Elsa Härdelin och hennes kollegor den slutgiltiga bedömningen.

– Har vi hittat brister tar vi en dialog med leverantörerna för att försöka åtgärda avvikelserna. Vid eventuella sanktioner är det sedan avtalscontrollern som tar över dialogen.

De leverantörer som inte uppfyller kraven kan nämligen drabbas av ett vite om 15 procent eller att produkterna tas bort från avtalet. 

Och besluten accepteras av leverantörerna, enligt Elsa Härdelin.

– Det har inte lett till några processer, säger hon. 

Hon ser prisavdraget som ett bra sätt att visa betydelsen av att leva upp till miljökraven. 

– Det blir en kännbar effekt så att leverantörerna blir måna att jobba med detta.

Hösten 2018 och våren 2019 gjordes uppföljning av sammanlagt 16 avtal.

En sammanställning visar att leverantörerna arbetar på ett strukturerat sätt med miljöfrågor men att det förekommer brister avseende specifika miljökrav på produkter eller tjänster.

Det kan till exempel handla om innehåll av miljö- eller hälsofarliga ämnen eller avsaknad av verifikat som intygar att miljökrav uppfylls.

Hösten 2018 låg uppföljningens fokus på förbrukningsartiklar till vården. En av de brister som upptäcktes var PVC-innehåll i laparaskopiartiklar. Där uppfyllde endast 3 av 14 leverantörer samtliga miljökrav.

– I vissa fall har produkterna tagits bort från avtalen, men i de fall det inte har gått av medicinska skäl har ett prisavdrag på 15 procent tagits ut.

Sammanlagt fick åtta leverantörer prisavdrag efter granskningen hösten 2018.

– Det är viktigt att ha fört en dialog innan för att få acceptans om prisavdragen. Överhuvudtaget är det viktigt att ha en aktiv dialog med leverantörerna, inför upphandling och under hela avtalstiden, betonar Elsa Härdelin.

Våren 2019 följdes bland annat arbetskläder för ambulanspersonal och läkemedelsförsörjning upp.

Endast två avvikelser identifierades, varav en resulterade i ett prisavdrag. Den andra är fortfarande under utredning.

 – Nu utvärderar vi höstens uppföljning som bland annat gäller medicinteknisk utrustning. Vårens uppföljningar kommer att vara dosdispensering av läkemedel för öppenvården, undersökningshandskar, insulinpumpar, injektion och infusion, kontorsmateriel och tryckeritjänster, säger Elsa Härdelin.

 

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Avtalscontroller till Sektionen för inköp och upphandling
  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler
Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 årUpphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli juristAnnika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
Allvarligt fel när vd begått brottAllvarligt fel när vd begått brott
Fel att förkasta anbud som onormalt lågtFel att förkasta anbud som onormalt lågt
Subjektiv objektivitetSubjektiv objektivitet

Nytt från Upphandling24

  • Uppsala får rätt mot ”fyra stora”
  • Slottner: Ökad konkurrens och minskat krångel
  • Malin efter Olof
  • Kontrolltjänst med förhinder
  • Riksdagsenighet om IPI
  • Utlovar enklare annonsering
  • Nya perspektiv från syd

Kommentarer från läsarna

Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…
Eva : Subjektiv objektivitet
Förbittrad som leverantör blir man, när det hänvisas till ospecifiecad "kvalitet" Hur skall man som leverantör veta vad som kan…
Nils Larsson : Subjektiv objektivitet
Jag håller med, det är inte bra när utvärderingar ser godtyckliga ut, oavsett om de är det eller inte. Bortsett…
Johan : Ok med förhandlat oannonserat förfarande
Lagstiftaren har gjort det väldigt krångligt för alla inblandade genom att skilja på anbud som är: 1. ogiltiga 2. olämpliga…
En annan Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
"Oaktat detta anser vi att den här typen av domar är betydelsefulla för övergripande diskussioner och debatt." Jag håller med!…
Håkan : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
2010? Skulle kunna tolkas som år 2010? Lite äldre än 3 år då..
David Sundgren : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Jag anser nog att "datum" betyder att en viss dag ska kunna identifieras. "Oktober 2020" är således inget datum. Det…
Björn : Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
Är det någon annan som undrar vem som bestämde att ett datum betyder "YYYYMMDD"? Jag anser att exempelvis "17 februari"…

Senaste inläggen

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?
  • Inte ok med koncernbolag i samma upphandling
  • Fel datum – skäl för ingripande och rättelse
  • Tilldelningsbeslut = slutbehandlat ärende
  • Tydligare gränser för hyresundantaget

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Robusta IT-avtal | 28 april
  • Hållbar upphandling | 29 april
  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2025
  • Anbudsutvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2025
  • Leda upphandlingar effektivt | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2025