Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kampen började med LOV kontra LOU

Jobbigt men nödvändigt. Skiftet från LOV till LOU i hemtjänsten ses av Södertälje kommun som en vändpunkt i arbetet mot organiserad brottslighet och alltfler kommuner riktar blickarna mot exemplet Södertälje.

| 2020-10-16
Lena Karlsson Leksell och Boel Godner, Södertälje kommun.

Kriminalitet som tog sig in i valfrihetsmodellen LOV för hemtjänst och med efterföljande rättegångar fick Södertälje att byta strategi och istället begränsa antalet privata utförare med hjälp av LOU.

Kommunalrådet Boel Godner medverkade nyligen i Ekots lördagsintervju där Södertälje kommun presenterades som en förebild.

 -LOV-dramat 2013 har för Södertälje varit en milstolpe och en vändning för att arbete öppet mot organiserad brottslighet. Kommunen tillsammans med polis och andra myndigheter har sedan LSS- och hemtjänsträttegången förespråkat lagändring och mer kontroller för att motverka fusk och bedrägerier i välfärdssystemen. LOU är ett trubbigt instrument men ger oss möjlighet att ställa krav på och ha dialog med det fåtal företag som levererar hemtjänst i kommunen, kommenterar Boel Godner.

Den första avtalsperioden med LOU gällde till hösten 2018 och enligt fullmäktigebeslut skulle 60 procent av hemtjänsten bli kvar i egen regi för innevarande avtalsperiod. De fyra delarna för privata utförare planerades för två avtal som täckte 13 procent vardera av hemtjänsten och två avtal för sju procent vardera.

-En av de leverantörerna som tilldelades avtal – i det fallet gällande sju procent – hade dock svårt att komma igång enligt avtalsvillkoren och trots mycket stöd från oss klarade de inte sina åtaganden och avtalet hävdes. Så den delen LOU-upphandlades igen och den som fick det var en av de  tidigare leverantörerna, så idag är det en fördelning på tre externa leverantörerna med 20, 13 respektive 7 procents andel av hemtjänsten, berättar Lena Karlsson-Leksell, som är kvalitets- och utvecklingschef inom kommunens omsorgskontor.

Södertälje kommun kan överlag redovisa goda erfarenheter av sin hemtjänstmodell med exempelvis bra konkurrens i upphandlingarna. Det begränsade antalet utförare gör det enklare att driva kvalitetsfrågor och att motverka oseriösa leverantörer.

-Vi tycker absolut att vi fått ut det vi hoppades på genom bytet till en LOU-modell för hemtjänsten. Vi har bättre kontroll och dialog med utförarna och det faktum att de har sin andel fastställd gör det ganska lätt att möta dem alla tillsammans för diskussioner kring kvalitetsfrågor, säger Lena Karlsson-Leksell.

-De konkurrerar ju inte om att få till sig brukaren utan brukaren placeras utifrån det utrymme som finns genom den andel som regleras i avtal. Sedan försöker vi tillgodose önskemål från brukare om specifik utförare och när det inte går att möta direkt så får man ställa sig i en kö tills det blir plats över hos det företaget.

-Genom att det inte finns konkurrens mellan utförarna på det sättet som gäller inom LOV så känner vi att den modell vi har nu gagnar kvalitetsutveckling inom hemtjänsten på ett sätt som verkligen gynnar medborgarna.

Flera andra kommuner – exempelvis Botkyrka – har också tittar på Södertälje när man organiserat om sin hemtjänst.

I ett blogginlägg hyllar även Andreas Lundgren, socialdemokratisk nämndsordförande i Umeå, den vaksamhet som Södertälje visat för att freda välfärdssystemen från organiserad brottslighet.

I Umeå gick Socialdemokraterna bet på motsvarande skifte till LOU inom hemtjänsten.

-Inför hemtjänstbeslutet i Umeå, där vi från Socialdemokraterna ville se en övergång till en LOU-modell men röstades ner i fullmäktige, tittade vi på modellerna i Södertälje och Örebro som då var på väg att avsluta LOV ,säger Andreas Lundgren.

Han tycker det är särskilt intressant är att man väger in kvalitet bredare än bara den enskildes upplevelse utan även samarbete och uppföljningar.

-Vi kunde se från utvärderingarna kring LOV inom olika kommuner att vår kommunala hemtjänst låg högre i upplevd kvalitet av den enskilde än vissa LOV-företag i andra kommuner. Den slutsats man kan dra är att en bra kvalitet i den kommunala hemtjänsten också påverkar kvalitetsnivån bland privata utförare – att det sätter en form av lägstaribba för hemtjänsten.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling HemtjänstKriminalitetSödertälje lommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift