Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Fyra heta delar i regeringens lagförslag

Om knappt fyra månader väntas de förenklade upphandlingsreglerna träda i kraft. Vi bad Mattias Ljungkvist, upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndigheten, kommentera fyra uppmärksammade delar.

| 2021-10-06
Mattias Ljungkvist är upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndigheten.

Få har väl missat att regeringen har föreslagit att nya och förenklade regler ska gälla för offentliga upphandlingar från den 1 februari 2022. 

Förslagen gäller för upphandlingar på det icke-direktivstyrda området, det vill säga upphandlingar som ligger under EU:s tröskelvärden samt upphandling av sociala tjänster och andra särskilda tjänster.

Frågan är dock vad förändringarna kommer att innebära i praktiken. Vi lät Mattias Ljungkvist, upphandlingsjurist på Upphandlingsmyndigheten, kommentera fyra heta frågor.

Det slopade kravet på att använda ett visst förfarande är det mest genomgripande förslaget, anser han.

Enligt propositionen ska regelverket bara innehålla de regler som är nödvändiga för att ge ramarna för de upphandlande organisationerna och de regler som krävs för att skydda leverantörerna. 

Samtidigt är det svårt att säga hur mycket det påverkar upphandlarnas arbete i praktiken, enligt Mattias Ljungkvist. 

– Många kommer troligtvis att fortsätta arbeta som tidigare, det vill säga med ett förfarande som påminner om ett förenklat förfarande eller ett urvalsförfarande. 

På vilket sätt är nuvarande förfaranden begränsande?

– Jag kan faktiskt inte se att förfarandena som sådana är hämmande i någon särskild utsträckning. Min uppfattning är att lagstiftaren vill skapa ytterligare utrymme även om det inte finns särskilt identifierade problem kopplade till just förfarandena. Det kan finnas nya idéer som förbättrar och förenklar upphandlingsprocessen.

Från leverantörshåll finns farhågor att mer differentierade upphandlingsförfaranden ska göra det svårare att delta.

– Så kan det kanske bli. Det är viktigt att förfarandet beskrivs tydligt i upphandlingsdokumenten så att leverantörerna förstår hur upphandlingen kommer att genomföras, säger Mattias Ljungkvist.

Ett annat förslag i propositionen är att direktupphandlingsgränserna för sociala tjänster och andra särskilda tjänster ska höjas upp till tröskelvärdena (7,7 miljoner kronor).

Enligt Mattias Ljungkvist kan detta leda till att konkurrensen på det stora hela missgynnas. 

– I vilken utsträckning det slår är svårt att säga, olika myndigheter har olika arbetssätt med direktupphandlingar. Men det kan förstås bli svårare för leverantörer att hitta upphandlingar om de inte behöver annonseras.

Propositionen föreslår också att det under vissa förutsättningar ges en ny möjlighet till direktupphandling i samband med att en annonserad upphandling överprövas i domstol.

Enligt Mattias Ljungkvist kan detta få lite olika betydelse i olika upphandlingar. Exempelvis eftersom direktupphandling enligt den föreslagna bestämmelsen bara är tillåten upp till tröskelvärdet för den annonserade upphandlingen. 

– För en stor myndighet kan det gå snabbt att direktupphandla upp till tröskelvärdet, givetvis beroende på vad den aktuella upphandlingen avser.

En fjärde förändring är en ny bestämmelse om dialog. En dialog får exempelvis omfatta rättelser av fel, förtydliganden och kompletteringar av anbud.

Här vill dock Mattias Ljungkvist poängtera att de grundläggande upphandlingsprinciperna, exempelvis likabehandlingsprincipen, fortfarande gäller.

– Vi får se om kommande praxis från domstolarna innebär att det blir ett utökat utrymme för komplettering, säger han. 

Propositionen ska nu behandlas i riksdagen. 

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Regelförenklingar

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026