Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Upphandlare har världens svåraste jobb

Allt oftare hörs att det är LOU:s och upphandlarens fel med pressade priser och fusk. Den argumentationen är helt uppåt väggarna, hävdar Inköpsrådets chefredaktör Bo Nordlin i en krönika.

| 2016-04-22

Jag hör argumenten som att ”LOU pressar ned priserna till ohållbara nivåer”, ”LOU förstör branschen” eller ”LOU gör branschen korrupt”.  I det sistnämnda fallet ska det vara låga timpriser i upphandlingen som gör att företagen debiterar extra timmar, utöver vad som går åt för att utföra uppdraget.

Argumentationen är helt uppåt väggarna. Argumenten gör offret till förövare.  Det är företagen som sätter priset i sitt anbud. Inte LOU eller upphandlaren. Det är någon på företaget som väljer att fuska med antalet timmar, inte upphandlaren.

Det är smärtsamt att utsättas för konkurrens. Varje företag måste bestämma var smärtgränsen går och inte lämna lägre priser än så. Det är det enskilda företagens ansvar, inte upphandlarens.

Upphandlare har redan vad som måste vara ett av världens svåraste jobb. De ska ordna arbeten till långtidsarbetslösa, skapa innovationer, undvika barnarbete i främmande länder, rädda miljön, fixa schysta löner och andra arbetsvillkor i Sverige, underlätta för småföretag och öppna för lokala leverantörer.

Ja, just det. Jag höll på att glömma en sak: Upphandlaren ska också köpa rätt varor och tjänster till verksamheten, till rätt pris och med rätt kvalitet.

Utöver allt detta ska upphandlaren också se till att leverantörerna är hederliga och inte försämrar sina marginaler för mycket. Det är bara världsfreden kvar att fixa för upphandlaren.

Felet eller ansvaret är varken LOU:s eller upphandlarens, men det blir ändå upphandlaren som måste sopa upp efter leverantörer som inte tar sitt ansvar. Det görs redan i många fall, men visst vore det bra om det gjordes i ännu större omfattning. Att genom uppföljning och vattentäta förfrågningsunderlag upprätthålla moral och ordning hos företag som lämnar anbud är både tidskrävande och svårt. Den kanske beska men nödvändiga lösningen är mer resurser till upphandling och inköp.

Läs mer: Krönika

Bo Nordlin

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

9 kommentarer på "Upphandlare har världens svåraste jobb"

  1. Julianna Olofsson skriver:
    2016-05-03 kl. 12:19

    Här saknar jag en ”tummen upp” knapp. Bra sagt Bo!

    Svara
  2. Roger Johansson skriver:
    2016-05-03 kl. 20:46

    Mitt i prick, bra skildring av upphandlarens vardag Bo!

    Svara
  3. Camilla skriver:
    2016-05-09 kl. 13:12

    Eller ge oss möjligheten att häva ingångna avtal lättare samt möjligheten att förkasta anbud från tidigare prövade leverantörer som inte fungerat utan att det ska vara en enorm dokumentationsbörda. Som det är idag kan anbudsgivaren lova runt och hålla tunt och vi har små medel att kunna straffa dem för det.

    Svara
    1. Julianna Olofsson skriver:
      2016-05-09 kl. 15:25

      Som jag ser det är det den upphandlande myndigheten/enheten som ger sig själv möjlighet att säga upp ingångna avtal. Här är möjligheter stora. Delar gärna med mig av mina klausuler om du behöver.

    2. Totte skriver:
      2016-05-10 kl. 09:37

      Jag tror att Camilla är ute efter att kunna diska leverantörer pga. allvarligt brott i yrkesutövningen när leverantörerna tidigare inte uppfyllt sina åtaganden i andra avtal, vilket har lett till att man har blivit tvungen att häva tidigare avtal (rätta mig om jag har fel). Att uppnå samma resultat med hänvisning till att man har sagt upp ett tidigare avtal med leverantören kan bli svårt. Att bara säga upp ett avtal med en leverantör som inte fungerar är ju oftast bara en liten tröst eftersom vi tvingas gå ut i en ny upphandling (och riskera otillåtna direktupphandlingar under tiden den nya upphandlingen pågår) där samma leverantör har en ny möjlighet att få det kommande avtalet med UM.

    3. Camilla skriver:
      2016-05-10 kl. 13:08

      Ja, både och egentligen. Det är inte så lätt att häva avtal och inte alltid är det önskvärt heller av den anledning Totte anger. Små UM har inte heller de resurser som behövs för avtalsuppföljning, dokumentation, rättsprocesser kring hävning, mm, mm. Men den nya lagstiftningen (som förslaget såg ut i början av året iaf) lovade ju en ny möjlighet att inte behöva anta leverantörer som haft avtal som tidigare hävts eller orsakat skadestånd (definitionsfråga antagligen om det även gäller viten) så vi får hoppas på det. Annars såg jag att man i Malmö hade en annan intressant lösning med stoppljus på avtalen och karantäntid från kommande upphandlingar vid röda avtal. Dock är det inte prövat rättsligt och kräver en hel del i avtalsuppföljningsresurser för att det ska fungera.

  4. Håkan skriver:
    2016-05-16 kl. 09:16

    Mycket bra skrivet, Bo!

    Svara
  5. Leverantören skriver:
    2016-05-16 kl. 17:11

    Hej kamrater.

    Efter först 6 år på upphandlarsidan inom det offentliga, och därefter nu 10 år på leverantörssidan (privata tjänstesektorn), kan jag konstatera att båda sidor nog har en del bristande kunskap och förståelse om varandras verksamheter.

    På upphandlarsidan, vid fikabordet, brukade vi undra varför de däringa leverantörerna inte begrep våra – i vårt tycke – vattentäta och lättbegripliga förfrågningsunderlag. Och att de bara slingrade sig när det sen skulle levereras. (Lite tillspetsat.)

    På leverantörssidan skrivs det anbud, och förundran är stor över varför 290 kommuner måste ha 290 olika format/kravspecar för sina anbud (vilket är starkt kostnadsdrivande), hur man kan få för sig att upphandla bara på timpris (effekt? se krönikan ovan), hur kvalitet kan väga så litet kontra (skenbart) lägsta pris, varför det finns femtielva olika upphandlingsverktyg (opic, tendsign etc) och så vidare. (Lite tillspetsat det med.)

    Offentlig upphandling är i grunden sunt, bra, och en viktig garant mot korruption. Efter 10 år i branschen har jag inte träffat på någon med en annan uppfattning, nota bene. Utformningen, däremot, där finns det en del att göra, som både skulle sänka kostnader och höja kvaliteten, är jag helt övertygad om. 🙂

    Svara
  6. Totte skriver:
    2016-05-17 kl. 13:23

    Till att börja med så håller jag med om att båda sidor helt klart skulle tjäna på om de var mer insatta i varandras verksamheter, men det är ju inte det som är artikelns budskap.

    Artikeln tar ju snarare sikte på att alla eventuella tillkortakommanden som en upphandling renderat i läggs upphandlaren till last. Detta oaktat att upphandlaren hållit sig till reglerna som gäller och använt de verktyg som står till buds. Artikeln ifrågasätter ju också rimligheten i den ansvarsbredd upphandlare tilldelas och den sakkunnighet som upphandlare förväntas ha, man ska vara expert på flera olika områden, och flera av dessa områden ligger så långt ifrån varandra att det är uppenbart orimligt att samma person ska kunna ha djupare kunskaper inom dessa områden.

    Jag håller också med dig om att grunden med lagstiftningen är bra, ett problem är dock att LOU utgår ifrån att marknaden är perfekt, och det är ganska uppenbart att det inte finns någon perfekt marknad, det märks inte minst när man får anbud där UM får betalt för att avropa tjänsterna UM vill ha utförda. Ska även problematiken med att vissa marknader inte klarar av att konkurrensutsättas på ett öppet och ärligt sätt tillskrivas den enskilde upphandlaren?

    Svara

Lämna ett svar till Totte Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Skellefteå kommun

Inköpschef, Skellefteå kommun

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Föreslår förordning för direktupphandlingarFöreslår förordning för direktupphandlingar
Effektivare tillsyn föreslåsEffektivare tillsyn föreslås
Förlegat krav om undertecknandeFörlegat krav om undertecknande
Svagt intresse oroar VinnovaSvagt intresse oroar Vinnova
Använd begrepp som inte missförståsAnvänd begrepp som inte missförstås
Göteborg samlas för mer återbrukGöteborg samlas för mer återbruk
Tolkning av ramavtalTolkning av ramavtal
Är vi redo att växla upp?Är vi redo att växla upp?
ANNONS FRÅN AFF

Undvik missförstånd, konflikter och juridiska tvister

Aff behövs för att alla ska hitta ett gemensamt språk, för att minska risken för tvister och för att öka kvaliteten, säger Philip Österlund, vd på Aff

Nytt från Upphandling24

  • Föreslår förordning för direktupphandlingar
  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås

Åsikter på sajten

  • Tolkning av ramavtalDet kan nog inte alltid tas för sant att det inte skulle vara relevant att utröna den gemensamma partsavsikten i...
  • Tolkning av ramavtalHej Alfred, Som framgår av ditt citat från HD:s avgörande i mål nr 4071-20 (NJA 2021 s 643) är det...
  • Regioner straffas för förlängt avtalVad oseriöst av domstolen att basera sannolikheten för att Svensk dos skulle vinna en korrekt genomförd upphandling på antalet leverantörer...
  • Tolkning av ramavtalNi skriver att "Hovrätten prövade först om projektet omfattats av ramavtalet. Då någon gemensam partsavsikt inte gick att utläsa fick...
  • Regioner straffas för förlängt avtaljag undrar i sitt stilla sinne vad positivt konkurrensutsättning av dosförpackade läkemedel fört med sig?
  • Utvärdera kvalitet vid avrop av konsultBra artikel, tackar för det :)
  • Enhetlig tolkning gällerMånga av dessa "smörgårdsbordsförespråkare" vill nog väcka lite uppmärksamhet och jagar gillningar och delningar på LinkedIn. Man kommer med diverse...
  • Enhetlig tolkning gällerHelt stängt är kanske inte smörgåsbordet ändå? Jag uppfattar att båda målen som du tar upp avsåg situationer där direktiven...
  • Val av utvärderingsmodell icke-fråga?Har inte använt relativa modeller i mina upphandlingar sedan denna kom: "Metoder vid utvärdering av pris och kvalitet i offentlig...
  • Enad front för mer forskningInom det identifierade forskningsområdet "Korruption och kartellbildning" finns det lågt hängande frukt som inte kräver någon forskning för att identifiera....

Senaste inläggen

  • Föreslår förordning för direktupphandlingar
  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk
  • Tolkning av ramavtal
  • Är vi redo att växla upp?
  • Regioner straffas för förlängt avtal
  • Förändrad omvärld kräver anpassning
  • Stort fokus på service
  • Fast timpris och referenser tillåtet
  • Att upphandla ABK-konsulter
  • ”Mediestorm kan ge ökade resurser”
  • Allt går att sälja med mördande reklam

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 26 april
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 4 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 5 maj
  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober