Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Så kan skaderekvisitet tillämpas

RättsfallsanalysKammarrätten i Stockholm har kommit med ett avgörande angående tillämpningen av skaderekvisitet. En anbudsgivare lämnade in ett anbud som inte uppfyllde samtliga ska-krav. Johan Stern och Alexander Hantosi, Ramberg Advokater, refererar domen.

| 2021-10-26
Johan Stern och Alexander Hantosi, Ramberg Advokater.

Sammanfattning
I normalfallet kan en anbudsgivare vars anbud rätteligen förkastats inte anses uppfylla skaderekvisitet. Om bolaget däremot kan visa att inga andra anbud heller uppfyller samtliga ska-krav, eller att anbudsgivaren hade kunnat uppfylla det ska-krav som den blivit förkastad på till följd av en otydlighet i ska-kravets utformning, kan bolaget anses ha lidit skada.

Fakta i målet
Uppsala kommun upphandlade profilprodukter. Tupp Reklam, vars anbud hade förkastats, ansökte om överprövning. Bolaget gjorde gällande att vinnande anbud, trots omfattande sekretess, likväl som alla andra anbud, inte uppfyllde samtliga ska-krav och att Tupp Reklam hade kunnat offerera en produkt som uppfyller ska-kravet om kravet i upphandlingen hade varit tydligare formulerat.

Domstolens bedömning
Förvaltningsrätten avslog Tupp Reklams ansökan om överprövning eftersom bolaget inte visat att skaderekvisitet var uppfyllt.

Kammarrätten konstaterade att en anbudsgivare vars anbud rätteligen förkastats normalt sett inte anses lida skada till följd av felaktigheter i upphandlingen. Men det kan finnas skäl att pröva en invändning mot det vinnande anbudet om invändningen direkt eller indirekt skulle medföra att det inte finns något annat anbud att anta och att upphandlingen därför måste göras om.

Det kan också finnas skäl om de påstådda bristerna har ett samband med grunden för förkastande av Tupp Reklams anbud, och anbudet skulle ha utformats på ett annat sätt om inte bristerna hade funnits.

I målet kunde Tupp Reklam ”med viss konkretion” visa på omständigheter som talade för att inga anbud uppfyllde samtliga ska-krav. Dessutom gjorde bolaget gällande att det hade kunnat offerera en annan produkt, som uppfyllde ska-kraven, om det hade framgått tydligt av ska-kravet.

Med detta ansåg kammarrätten att Tupp Reklam fört fram tillräckligt för att ha ett berättigat intresse av att få sina invändningar prövade i sak. Kammarrätten upphävde därför förvaltningsrättens dom och återförvisade målet till förvaltningsrätten för fortsatt handläggning.

Analys
Den aktuella frågeställningen är relativt vanligt förekommande. I detta mål hade dessutom de övriga anbuden belagts med omfattande sekretess, varvid det förelåg en utmaning för Tupp Reklam att styrka sina påståenden.

Vad gäller den första grunden att skada kan föreligga för en anbudsgivare vars anbud rätteligen förkastats om det inte finns några kvarvarande anbud, är den sedan tidigare avgjord av EU-domstolen och svenska domstolar.

Den andra grunden för skada är lite mer intressant, och kan ses som en tillämpning av transparensprincipen, förmodligen utifrån hur talan förs. Trots att en anbudsgivares anbud rätteligen blivit förkastat, kan en otydlighet i kravställningen medföra att anbudsgivaren riskerat eller lidit skada.

Ett alternativ till detta, lite beroende på yrkande, är att redan från början göra gällande att det ska-krav som anbudet blivit förkastat på är otydligt i något avseende. Om så inte sker, kan domstolen alltså fånga upp detta, genom att i vart fall inte förta anbudsgivaren möjligheten till en rättslig prövning i sak.

I det här fallet skulle det inte vara förvånande om Tupp Reklam justerar sin talan på så sätt att ska-kraven i upphandlingen är otydliga och/eller oproportionerliga, varpå upphandlingen måste göras om. Dock torde rättelse på så sätt bolaget först yrkade vara mindre sannolik.

Om Tupp Reklam väljer att i förvaltningsrätten hålla fast vid att övriga anbudsgivare inte uppfyller ska-kraven (där uppgifterna omfattas av sekretess) kan rätten, inom ramen för sitt utredningsansvar, självmant inhämta dessa i omaskerat skick och pröva målet utifrån de inhämtade sakuppgifterna. Att så inte skedde kan ha varit en bidragande orsak till att kammarrätten återförvisade målet.

Målnummer och domstol 
Kammarrätten i Stockholm mål nummer 5104-21.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026