Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Sätter Nordanstig på kartan

Engagemang och att tänka i nya banor har varit viktiga delar när Nordanstigs kommun lagt om sitt arbetsmarknadsstöd. Upphandling av sysselsättningsplatser har skapat en marknad för sociala företag i den lilla hälsingekommunen.

| 2021-03-17
Bente Sandström, enhetschef, och Ingvar Berg, upphandlingsstrateg, Nordanstigs kommun.

Det senaste ramavtalet av platser som en reserverad upphandling, med avtalsstart för ett par månader sedan, omfattar sex leverantörer, varav fyra av de sociala företagen har sin hemvist inom Nordanstigs kommun (9500 invånare, Gävleborgs län).

-Jag har egentligen lite svårt att förstå varför inte fler kommuner arbetar på liknande sätt som Nordanstig. Det kräver visserligen lite mer jobb som upphandlare att lyssna in marknaden, men är i slutändan otroligt kul att se vilken samhällsnytta det ger, säger Ingvar Berg, som är Nordanstigs kommuns upphandlingsstrateg.

Upphandlade sysselsättningsplatser – med sociala företag som resurs – har visat sig ge högre kvalitet och lägre kostnader för Nordanstigs kommun.

Den traditionella lösningen hade varit arbetsträning inom någon del av den egna, kommunala verksamheten. Men sådana placeringar har Nordanstigs kommun gradvis fasat ut genom den reformering av arbetsmarknadsenheten som inleddes 2007.

-Av flera skäl, men en tung anledning var att vi såg att insatserna inte förberedde deltagarna ordentlig för kommande arbetslivet. Det blev för skyddat och hade ofta lite av hitte på-verksamhet över sig, säger Bente Sandström, som är enhetschef på kommunens arbetsmarknads- och flyktingenhet.

Första upphandlingen av sysselsättningsplatser skedde 2017 och då inom ramen för Inköp Gävleborg, där Ingvar Berg då var kommunansvarig för Nordanstig.

Men där han såg möjligheter, fokuserade flera av Gävleborgskommunerna på eventuella hinder.

-Det var lite svårbegripligt för mig, men det är klart att man funderade en gång extra när man mötte tveksamhet och någon kommun som också backade från de planer som fanns i Nordanstig.

Ett par 08-samtal löste knutarna.

-Jag testade mina teorier med SKR och Upphandlingsmyndigheten och tyckte att de höll. Vi vill jobba nära med leverantörerna med en tät dialog och det ger LOU utrymme för.

-Lite tror jag man får vända på resonemanget också – vad är det värsta som kan hända? Om det blir överprövat och man får en smäll på fingrarna, så får man väl tänka om utifrån det men det har flutit på riktigt bra sedan starten för några år sedan, säger Ingvar Berg.

Modellen bygger på att Nordanstigs kommun har resurser på sin arbetsmarknadsenhet för att utreda ordentligt individens behov av arbetsträning och arbetsrehabilitering. Ofta sker det i dialog med socialtjänsten och arbetsförmedlingen om bästa lösningarna.

För de platser som Nordanstigs kommun upphandlat finns bland annat krav på att leverantörer till ett fast pris ska erbjuda meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter med placering på hel- eller deltid och 30 dagars uppsägningstid.

Det senaste avtalet täcker tjänster som bilvård, drift av second hand-butik och kaféverksamhet. Förutom de fyra leverantörerna i hemkommunen så skrevs avtal med två sociala företag i grannkommunen Hudiksvall.

Trots att Nordanstig endast består av mindre tätorter, där centralorten Bergsjö är ”störst” med omkring 1300 invånare, så finns nu ett flertal arbetsintegrerade sociala företag runtom i kommunen.

-Vi har fått tänka i lite nya banor för dialog och med en betydligt längre startsträcka än i vanliga fall för att kunna komma fram till affärer. Att lära känna, lyssna, prata, fråga, kolla upp saker och låta dialogen i inledningsskedet ta tid. Gör man den kartläggningen finns alla förutsättningar för att det blir bra, men det kräver ett annat tankesätt och köpbeteende från en kommuns sida, säger Ingvar Berg.

Nordanstigs kommun har för sin strategi lyfts fram av SKR i en särskild handbok som förebild för samverkan med sociala företag samt har även av Upphandlingsmyndigheten utnämnts till ambassadör för att främja sysselsättningsinsatser inom offentlig upphandling.

I sällskap med 13 andra upphandlande myndigheter – främst stora inköpsorganisationer som storstadskommunerna, Trafikverket och Arbetsförmedlingen – ingår Nordanstigs kommun i ambassadörsnätverket.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling Nordanstigs kommunSysselsättningskravUpphandlingsmyndigheten

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Sätter Nordanstig på kartan"

  1. Carina Rådström skriver:
    2021-03-17 kl. 16:17

    Mycket bra initiativ Nordanstigs kommun

    Svara
  2. Bo Blideman skriver:
    2021-03-18 kl. 12:03

    Det är ett smart sätt att både stödja lokala företag, enskilda kommunmedborgare och kommunen som får lägre utgifter för försörjningsstöd. Konstigt att fler kommuner inte tänker på samma sätt.

    Svara
  3. Sten Nordlund skriver:
    2021-03-18 kl. 18:05

    Sätter människor på banan. Är viktigare än att Nordanstig sätts på kartan. Bra jobbat!

    Svara
  4. Michael Kazmierczak skriver:
    2021-03-18 kl. 22:20

    Mycket bra arbete och som ger positiv utveckling! Finns stora möjligheter med att ställa sociala krav i upphandlingar.

    Svara
  5. Johan Almesjo skriver:
    2021-03-25 kl. 07:41

    Bra där av er och som vanligt imponerad av er i Nordanstig!

    Svara
    1. Bengt Sundgren skriver:
      2021-08-23 kl. 11:13

      Väldigt viktigt att vi får fram fler som har mod som Nordanstigs kommun. Nu kommer vi ta hit dem till Dalarna för att berätta om sitt arbete med social krav i höst.
      Bra jobbat Nordanstig!

Lämna ett svar till Johan Almesjo Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud