Fredrik Nyström
Fredrik Nyström drar nytta av Twitter. Foto: Mullsjö kommun.

Så synliggör Mullsjö sina upphandlingar

Mullsjös inköpscontroller Fredrik Nyström drar nytta av Twitter för att nå leverantörer och invånare. Målet är att göra den lilla kommunens upphandlingar mer synliga.


Twitter stiger fram som en allt viktigare kontakt- och informationskanal för landets kommuner. I västgötska Mullsjö försvinner inte upphandlingar i det allmänna bruset. Kommunen driver nämligen kontot @upphandmullsjo för enbart upphandlingsrelaterade frågor.

Inköpscontrollern Fredrik Nyström berättar att han började twittra efter årsskiftet. Hittills har drygt 20 inlägg om upphandlingar som berör Mullsjö kommun publicerats.

– Vi ser det här som ett sätt att visa öppet hur våra olika behov upphandlas och hur vi arbetar med upphandlingsfrågor.

Målsättningen är att nå ut till såväl leverantörer som medborgare. Fredrik Nyström ser denna öppenhet som ett sätt att ge lokala företag en enkel ingång till kommunala affärer och samtidigt visa för allmänheten hur vitt skilda behov som upphandlas.

– Trots att vi är en liten kommun så behöver vi, för att ge våra invånare den välfärd dem förväntar sig, upphandla allt från blöjor och bröd till busstrafik och byggentreprenader, precis som en stor kommun.

Litenheten, kommunen har 7 200 invånare, spelade en betydande roll inför beslutet att dra nytta av Twitter. Fredrik Nyström konstaterar att Mullsjö i stor utsträckning förlitar sig på samverkan med andra upphandlande myndigheter:

– En konsekvens blir tyvärr att Mullsjös behov osynliggörs eftersom upphandlingen vanligtvis annonseras i samverkanspartens namn i annonsdatabaserna.

Genom twittrandet kan kommunen visa upp och länka direkt till de upphandlingar som man deltar i. Detta oavsett om de görs i egen regi eller i samverkan med Region Jönköpings län, SKI eller någon annan kommun.

Fredrik Nyström beskriver en lyckad upphandling som en upphandling där det kommer många bra anbud och där såväl små som stora företag tävlar på lika villkor.

– Det optimala är att få leverans av ett hängivet företag som erbjuder en effektiv och gärna innovativ lösning på vårt behov. Kan Twitter bidra till detta har vi lyckats!

Hur har användningen av twitter tagits emot?

– Vi har inte så många följare än, men varje inlägg visas 200–400 gånger och reaktionerna har hittills varit enbart positiva.


Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *