Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Ny EU-dom om Hamburgsamarbeten

Frida Svensson och Joakim Lavér analyserar undantaget för Hamburgsamarbeten mot bakgrund av en ny dom från EU-domstolen.

| 2020-06-23

Sammanfattning
Hamburgsamarbeten kan omfatta alla typer av verksamhet som hänger samman med det ansvar som de upphandlande myndigheterna anförtrotts eller åtagit sig. Det kan därmed avse en verksamhet som är underordnad en offentlig tjänst, under förutsättning att denna verksamhet bidrar till att det uppdrag myndigheterna tilldelats faktiskt utförs.

Bakgrund
Delstaten Berlin i Tyskland hade köpt in en programvara från en privat leverantör som användes för att leda olika insatser av brandkåren. Enligt avtalet med leverantören hade delstaten möjlighet att kostnadsfritt överföra programvaran till andra myndigheter.

Sagt och gjort, delstaten Berlin ingick två avtal med staden Köln: ett som innebar att Köln kostnadsfritt och permanent skulle tillhandahållas programvaran och ett samarbetsavtal som innebar att parterna kostnadsfritt skulle erbjuda varandra all framtida utveckling av programvaran.

Bolaget ISE, som tillhandahåller liknande programvaror, väckte talan om ogiltigförklaring av avtalen därför att man ansåg att reglerna om offentlig upphandling hade åsidosatts. Enligt ISE var avtalen av ekonomisk karaktär som dessutom skulle gynna den aktuella leverantören gentemot dess konkurrenter.

Delstaten Berlin å sin sida menade att utbyte av programvara, enligt tysk rätt, inte innebar att annonsering behövde ske. Om avtalen tillsammans skulle betraktas som ett offentligt kontrakt, skulle det utgöra ett samarbete och därmed ändå undantas reglerna om offentlig upphandling.

Den regionala överdomstolen i Düsseldorf beslutade att vilandeförklara målet för att ställa följande (något förenklade) frågor till EU-domstolen.

1) Ska avtalen mellan de två offentliga aktörerna tillsammans vara att se som ett offentligt kontrakt i enlighet med artikel 2.1 led 5 i direktiv 2014/24/EU?

2) Måste ett samarbete mellan myndigheter enligt 12.4 a i direktivet (det vill säga Hamburgsamarbeten) avse offentliga tjänster som myndigheterna gemensamt ska tillhandahålla eller är det tillräckligt att samarbetet avser underordnade uppgifter som inte utförs gemensamt?

3) Stämmer det att ett sådant samarbete inte får leda till att ett privat företag gynnas i förhållande till sina konkurrenter, trots att detta inte framgår av direktivbestämmelsen?

Domstolens bedömning
Den första frågan
Domstolen inledde med att klargöra att reglerna för offentlig upphandling enbart är tillämpliga i förhållande till offentliga kontrakt. En förutsättning för att ett undantag från reglerna ska gälla är således att det initialt rör sig om ett offentligt kontrakt.

Definitionen av ett offentligt kontrakt är att det rör sig om ett skriftligt kontrakt med ekonomiska villkor som ingås mellan en eller flera ekonomiska aktörer och en eller flera upphandlande myndigheter och som avser utförandet av en tjänst eller leverans av varor.

Det krävs därmed ekonomiska villkor och att prestationen som erhålls är av direkt ekonomiskt intresse för den upphandlande myndigheten mot vederlag. Vidare ska kontraktet vara ömsesidigt förpliktande.

Enligt domstolen var det sannolikt att vederlag skulle förekomma, trots att programvaran tillhandahölls ”kostnadsfritt”. Ett avtal som ska gälla under lång tid, i detta fall ”permanent”, kommer med nödvändighet att genomgå förändringar.

Formuleringar i samarbetsavtalet visade att parterna åtog sig att utveckla programvaran och att det finns ett ekonomiskt intresse från vardera parten att kunna samarbeta kring utvecklingen, för att på så vis möjliggöra besparingar.

Fortsättningsvis konstateras att avtalsparterna hade möjlighet att säga upp samarbetsavtalet och, i förekommande fall, väcka talan för att kräva tillgång till anpassningar som gjorts avseende programvaran. Skyldigheterna i avtalet var därmed rättsligt bindande, eftersom det vid domstol gick att kräva att de ska fullgöras.

Domstolen besvarade första frågan enligt följande. Avtalen är ömsesidigt förpliktigande, eftersom det kostnadsfria tillhandahållandet ger upphov till ömsesidiga förpliktelser att utveckla programvaran. Eftersom anpassningar och utveckling av programvaran är av uppenbart ekonomiskt intresse för den andra parten, ska avtalen vidare anses ha ingåtts med ekonomiska villkor. Villkoren för att det ska röra sig om ett offentligt kontrakt är därför uppfyllda.

Den andra frågan
Domstolen konstaterade att det initialt måste avgöras om upphandlande myndigheter, enligt undantaget för Hamburgsamarbeten, får upprätta ett samarbete avseende offentliga tjänster som de inte tillhandahåller gemensamt.

I denna del framhöll domstolen att bestämmelsen enbart föreskriver att samarbetet ska upprättas i syfte att uppnå myndigheternas gemensamma mål. Det krävs därmed inte att en och samma offentliga tjänst tillhandahålls gemensamt. Det framgår även av skäl 33 i direktivet att tjänsterna kan komplettera varandra.

Fortsättningsvis framgår det av artikel 12.4 och skäl 33 i direktivet att samarbetet kan omfatta alla typer av verksamhet som hänger samman med det ansvar som de upphandlande myndigheterna anförtrotts eller åtagit sig.

Samarbetet kan därmed avse en verksamhet som är underordnad en offentlig tjänst, under förutsättning att denna verksamhet bidrar till att det uppdrag myndigheterna tilldelats faktiskt utförs.

I detta fall ansåg domstolen att programvaran föreföll vara oundgänglig för att myndigheterna skulle kunna utföra sina uppdrag.  

Den tredje frågan
Avseende den sista frågan framhåller domstolen att unionslagstiftaren inte haft för avsikt att frångå gällande praxis avseende likabehandlingsprincipen. Trots att detsamma inte framgår direkt av bestämmelsen gäller därmed att ett samarbete enligt Hamburgundantaget inte får innebära att en leverantör gynnas i förhållande till sina konkurrenter.

Domstolen konstaterar mot denna bakgrund att det krävs att myndigheterna har tillgång till programvarans källkod. Det är också nödvändigt att myndigheterna, vid senare underhåll, anpassning eller utveckling av programvaran, dels säkerställer att tillgång till källkoden är tillräckligt för att kontrakt ska kunna tilldelas en annan leverantör än den som utvecklat programvaran, dels delar källkoden med potentiella anbudsgivare, för att på så sätt säkerställa att principerna upprätthålls.

Analys
Avgörandet tar upp flera intressanta frågor, först och främst vad som utgör ett offentligt kontrakt, vilket är en förutsättning för att regelverket för offentlig upphandling ska aktualiseras överhuvudtaget.

EU-domstolen framhåller att ett väsentligt kännetecken för ett offentligt kontrakt är att det är ömsesidigt förpliktigande för parterna. Utöver att det fanns villkor om åtagande från båda sidor att utveckla den aktuella programvaran, framgick även att parterna hade möjlighet att vidta rättsliga åtgärder vid eventuella tvister.

För svensk del kan det noteras att det är just denna del som gjort att Konkurrensverket i ett ställningstagande slagit fast att två statliga myndigheter aldrig kan ingå ett offentligt kontrakt som omfattas av upphandlingslagstiftningen. Detta eftersom svenska statliga myndigheter tillhör samma juridiska person, staten, och därmed inte kan binda sig själv eller vidta rättsliga åtgärder gentemot varandra.

Kammarrätten i Stockholm har dock i den så kallade Depona-domen (Kammarrätten i Stockholm, mål nummer 7355-16) uttalat att köp inom staten visst kan tänkas ha en civilrättslig betydelse och att den omständigheten att parterna tillhör samma rättssubjekt inte automatiskt medför att avtalet inte kan utgöra ett kontrakt enligt LOU.

Trots detta, får Konkurrensverkets ställningstagande ha stor praktisk betydelse eftersom det bland annat inte kommer att bli aktuellt med upphandlingsskadeavgift om statliga myndigheter ingår avtal med varandra.

Under förutsättning att det rör sig om ett offentligt kontrakt i en viss situation (vilket det till exempel skulle kunna göra mellan en statlig myndighet och en region) är en annan intressant och viktig fråga som tas upp var gränserna går för Hamburgsamarbeten. Det framgår av artikel 12.4 a i direktivet att sådana samarbeten måste avse ”offentliga tjänster”.

Upphandlingsmyndigheten har uttalat att det som avses med offentliga tjänster troligen är tjänster som utförs för att nå operativa mål (till exempel avfallshantering), och att undantaget därmed inte kan tillämpas för samarbeten som enbart avser stödverksamhet (till exempel ekonomitjänster).

Dock konstateras att det föreligger en osäkerhet kring gränserna och att ytterligare avgöranden krävs för att tydliggöra detsamma.

I det nu aktuella avgörandet klargör EU-domstolen att samarbeten kan omfatta alla typer av verksamhet som hänger samman med det ansvar som de upphandlande myndigheterna anförtrotts eller åtagit sig. Det kan därmed avse verksamhet som är underordnad en offentlig tjänst, under förutsättning att denna verksamhet bidrar till att det uppdrag myndigheterna tilldelats faktiskt utförs.

Även om viss osäkerhet alltjämt kvarstår får uttalandet enligt vår mening anses utvidga omfattningen av de tjänster som tidigare bedömts omfattas av undantaget, det vill säga även olika typer av stödtjänster (under förutsättning att samtliga övriga villkor för undantaget är uppfyllda).

Domstolen för ett intressant resonemang om innebörden av likabehandlingsprincipen och myndigheternas skyldigheter vid framtida kontraktstilldelning i relation till programvaran.

Domstolen konstaterar att myndigheterna behöver ha tillgång till programvarans källkod och därtill ska kunna dela källkoden med andra leverantörer i framtiden. Skälet är att syftet med samarbetet, det vill säga att utveckla programvaran, inte får innebära att en viss leverantör gynnas i förhållande till sina konkurrenter.

Även om det är positivt att EU-domstolen på detta sätt förklarar hur parterna behöver gå tillväga, framstår kraven som tämligen långtgående. De kan sannolikt även vara svåra att efterleva i vissa situationer.

Dels eftersom den myndighet som först köpt in programvaran redan vid detta tillfälle måste ha krävt tillgång till källkoden, dels eftersom det många gånger kan vara svårt att från en privat aktör som agerar på en konkurrensutsatt marknad erhålla en mer eller mindre obegränsad rätt till källkoden som ger myndigheten rätt att dela källkoden med andra leverantörer.

Målnummer och domstol
EU-domstolens dom (fjärde avdelningen) av den 28 maj 2020. Mål C-796/18.

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Helle

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026