Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Frågetecken om takvolym och priser

RättsfallsanalysI en ny dom från Kammarrätten i Göteborg aktualiseras frågor om takvolym och krav på att ange inköpspriser och enhetliga procentuella påslag för produktgrupper. Fredrik Linder och Jesper Fahlgren på Advokatfirman Schjødt kommenterar domen.

| 2021-11-23
Fredrik Linder och Jesper Fahlgren på Advokatfirman Schjødt.

Sammanfattning
En upphandlande myndighet anses ha fullgjort sina skyldigheter vid angivande av takvolym, även om takvolymen angetts med samma belopp som ramavtalets uppskattade värde och trots att den inte angivit att ramavtalet inte längre har några rättsliga verkningar när takvolymen nåtts.

Vidare har ett krav på att ange inköpspriser och procentuella påslag per produktgrupp inte ansetts utgöra ett indirekt golvpris och inte heller på annat sätt hindrat leverantörer från att konkurrera med sina priser.

Bakgrund
Nämnden för inköp och upphandling i Göteborgs Stad genomförde en ramavtalsupphandling som gällde datacenter enligt LOU.

I upphandlingsdokumentet angavs att ”[v]olymen under den sammanlagda avtalstiden uppskattas till cirka 500 000 000 SEK” och att ”[d]etta värde utgör ramavtalets takvolym”. Beloppet kom senare att sänkas till 250 000 000 kronor, när avtalets löptid halverades.

Det angavs också att nämnden har rätt att säga upp avtalet omedelbart ”[o]m ramavtalets omsättning uppnår angiven takvolym eller detta förhållande förväntas inträffa inom en snar framtid”.

I upphandlingsdokumentet ställdes även krav på anbudsgivare att redovisa och intyga inköpspriser för offererade produkter och att ange fixerade marginaler för respektive produktgrupp i form av ett procentuellt påslag på inköpspriset.

En leverantör ansökte om överprövning och gjorde gällande att nämnden underlåtit att ange takvolym och takbelopp i upphandlingen samt att det värde som uppgetts utgöra takvolym inte var rättsligt bindande eftersom det endast innebar en rättighet att säga upp avtalet när beloppet nåtts och inte en skyldighet.

Leverantören menade att kraven på att ange inköpspris och procentuellt påslag stod i strid mot proportionalitets- och likabehandlings­principen, bland annat för att kraven begränsade priskonkurrensen såsom ett indirekt golvpris och för att det fanns mindre ingripande alternativ.

Nämnden invände att takvolym hade angivits samt att kraven på att ange inköpspriser och procentuella påslag var motiverat för att motverka osund priskonkurrens.

Förvaltningsrätten ansåg att nämnden hade fastställt en takvolym samt lämnat en rimlig förklaring till kraven på att uppge inköpspriser och marginaler, och avslog därmed ansökan.

Kammarrättens bedömning
Utan närmare motivering bedömde kammarrätten att nämnden hade uppfyllt sina skyldigheter att ange uppskattat värde och högsta värde för ramavtalet (det vill säga takvolym).

Mot bakgrund av EU-domstolens uttalande i mål C-23/20 Simonsen & Weel, att ramavtal förlorar sina verkningar när det högsta värdet nåtts, konstaterade kammarrätten att nämndens uttalade rätt att säga upp avtalet vid uppnådd takvolym saknar upphandlingsrättslig verkan.

Beträffande kraven på att ange inköpspriser och procentuella påslag redogjorde kammarrätten kort för de två så kallade golvprismålen, HFD 2018 ref. 50 och HFD 2020 ref. 24.

Kammarrätten konstaterade att kravet på att offerera ett procentuellt påslag per produktgrupp visserligen innebar en viss inskränkning av anbudsgivares frihet att prissätta sina anbud men att det inte utgör något indirekt golvpris och inte heller på annat sätt hindrar priskonkurrens.

Utan närmare motivering anförde kammarrätten att inte heller ett krav på angivande av inköpspriser kunde anses konkurrensbegränsande eller annars oförenligt med LOU.

Sammantaget konstaterade kammarrätten att det saknades grund för ingripande enligt LOU och avslog överklagandet.

Analys  
Kammarrätten bedömer alltså att det inte finns något hinder mot att ange ett ramavtals uppskattade värde och dess takvolym med ett och samma belopp. I denna del kan det noteras att det inte uttalas något uttryckligt hinder mot en sådan gemensam angivelse i EU-domstolens mål Simonsen & Weel.

Vad som däremot kan diskuteras i kammarrättens bedömning är om inte avsaknaden av en uttrycklig skrivning i upphandlingen, att avtalet upphör när takvolymen nåtts, utgör en transparensbrist.

I Simonsen & Weel anger EU-domstolen nämligen att det i meddelandet om upphandling ”ska anges […] att ramavtalet inte längre har några verkningar när detta gränsvärde har nåtts” (punkt 74).

Detta skulle kunna tolkas som att EU-domstolen ålägger upphandlande myndigheter att (utöver angivelse av ramavtalets uppskattade volym respektive takvolym) uttryckligen ange att ramavtalet kommer att upphöra när takvolymen nåtts.

Vad beträffar kraven på att ange inköpspriser och procentuella påslag för produktgrupper ger domskälen inte någon närmare förklaring till vad som motiverat kammarrättens slutsats att kraven inte hindrar leverantörer från att konkurrera med sina priser och därmed är förenliga med de grundläggande principerna och LOU.

Kammarrättens slutsats i denna del är inte självklar, särskilt mot bakgrund av Högsta förvaltningsdomstolens dom i RÅ 1997 ref. 40. Av RÅ 1997 ref. 40 framgår att det inte är möjligt för en upphandlande myndighet att begära in specifikationer på vilka kostnader en anbudsgivare har för den tjänst som omfattas av anbudet.

Kravet ansågs konkurrensbegränsande eftersom sådana uppgifter kan betraktas som affärshemligheter och ett krav på utlämnande av sådana uppgifter kan medföra att leverantörer avhåller sig från att lämna anbud. Motsvarande effekt på konkurrensen kan krav på redovisning av inköpspriser och marginaler antas ha. Det framgår inte om RÅ-domen har åberopats i och/eller prövats av förvaltningsrätten eller kammarrätten.

Med hänsyn till att inköpspriser utgör affärskänslig information hade det enligt vår mening även varit önskvärt att kammarrätten redogjort för sin bedömning av leverantörens proportionalitetsinvändning, det vill säga att det fanns mindre ingripande alternativ än att kräva redovisning av inköpspriser och angivande av procentuella påslag för produktgrupper, såsom att i stället ställa krav på att ersättningsprodukter ska ha samma pris som produkten som ersätts.

Domstol och målnummer
Kammarrätten i Göteborgs dom den 4 november 2021 i mål nummer 7932-20.

Juristpanelen

Annons

Upphandling24 arrangerar utbildningen för dig som vill fördjupa dina kunskaper om upphandling av ramavtal. Kursen tar upp de relevanta bestämmelserna i LOU och EU:s direktiv samt domstolspraxis både från EU-domstolen och svenska domstolar. Kursen ger också tips på hur man kan undvika fel och falluckor. Läs mer här!

Läs mer: KvalificeringPraxisRamavtalRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026