Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Outsourcing hot mot förändring

Att upphandla kunskapsproduktion, exempelvis verksamhetsutvärdering, riskerar att dränera myndigheter på kompetens och tysta kritiska röster. Det visar en studie från Mittuniversitetet.

| 2022-08-04
Mittuniversitetets campus i Östersund. Fotograf: Sandra Pettersson

Vad händer när privata aktörer genom upphandling tar över offentliga och ideella aktörers uppgifter?

En grupp forskare knutna till Mittuniversitetet i Östersund har genomfört en studie om svenska myndigheters outsourcing av kunskapsproduktion.

Det handlar om exempelvis om produktion av informationsmaterial och utvärdering av verksamheten.

Forskarna Marcus Lauri, Tomas Mitander och Malin Rönnblom har gjort intervjuer med åtta konsulter på två konsultföretag och fyra anställda på en svensk myndighet.

Utifrån intervjuerna har de undersökt hur upphandlingen och kunskapsproduktionen går till praktiskt, den underliggande logiken samt effekterna.

Myndighetens utgångspunkt är att konsulter är kostnadseffektiva, snabba och objektiva observatörer.

Men i själva verket gör upphandlingsprocessen, konsulternas externa ställning och relationen köpare-säljare att kvaliteten undergrävs, enligt studien. 

Viljan att kritisera minskar samtidigt som myndigheten dräneras på kompetens.

Enligt studien representerar konsulter en fasad av senior och akademisk skicklighet men i själva verket saknar de specialiserad kunskap.

Vidare förhindrar upphandlingsprocessen dialog och pressar fram snabb leverans till låg kostnad. Detta gör det gör det svårt för konsulter att själva samla in och noggrant analysera empiriskt material, enligt forskarna.

I stället säger intervjupersonerna att de ofta tar till en förenklad presentation av ”fakta” som antingen tillhandahålls av byrån eller samlas på internet.

Outsourcingen undergräver myndighetens egen kunskap och skapar ett framtida beroende av extern konsultverksamhet, enligt studien.

Konsulter görs till mäktiga och neutrala, på bekostnad av de statliga anställda.

Därmed öppnas möjligheten att lägga ansvaret för politikens genomförande utanför staten, enligt forskarna.

Detta hindrar utveckling av komplex kunskap, och långsiktigt och kritiskt förändringsarbete, menar de.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: Upphandling

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Outsourcing hot mot förändring”

  1. JG skriver:
    2022-08-31 kl. 21:52

    KP, forskare som drar långtgående slutsatser i komplexa frågor utifrån 12 intervjuer bör ifrågasättas. Det är inte seriöst.
    De verkar dessutom tro att det är ett fritt val för offentliga att välja om man ska ha spetskompetens inhouse eller outsourca. För många är verkligheten att det helt enkelt är mycket svårt att rekrytera spetskompetens.

    Svara

Lämna ett svar till JG Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud