Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Möter branschen med andra krav

Jämställdhetskrav i alla upphandlingar över 100 000 kronor. En mix av kvalificeringskrav och särskilda kontraktsvillkor. Olika kravnivåer utifrån leverantörens storlek.

| 2022-02-23
Anna Freiholtz, Uppsalahem.

Så har allmännyttiga Uppsalahem valt att stöpa om de jämställdhetskrav som ställs vid alla upphandlingar till ett värde av minst 100 000 kronor.

Företaget, ägare av omkring 17 000 bostäder och med en årlig inköpsvolym på 1,2 miljarder kronor, ses allmänt som förebild inom allmännyttan i arbetet med jämställdhetskrav.

Men de ska-krav som företaget införde 2018 har nu fått ge plats för den delvis nya strategin för att främja konkurrens och utveckling tillsammans med branschen.

-Vi har gjort en del revideringar av vår kravställning. Inledningsvis kunde vi se att ska-kraven ledde till att vi tvingades förkasta många anbud., förklarar Anna Freiholtz, hållbarhetschef på Uppsalahem, som ägs av Uppsala kommun.

-Lite upplevde vi att det blev fel utifrån att vi hela tiden vill försöka utveckla branschen och bidra till en positiv utveckling och att vi i början stängde ute mindre leverantörer som egentligen hade goda ambitioner men kanske inte alla dokument på plats. 

Diskrimineringslagen är fortfarande grunden för jämställdhetskraven och en allmän inriktning att leverantören måste bedriva ett strukturerat och systematiskt jämställdhetsarbete.

I direktupphandlingar över 100 000 kronor görs en uppdelning för kvalificeringskraven utifrån tre nivåer med antalet anställda: färre än 10, 10-25 samt över 25 anställda.

I den senare kategorin (+25 anställda) gäller exempelvis som kvalificeringskrav att leverantören ska ha en ansvarig person för jämställdhetsarbetet, arbetssätt för att motverka trakasserier, diskriminering och kränkningar samt rutiner för lönekartläggning.

För annonserade upphandlingar använder Uppsalahem fyra särskilda villkor för fullgörande kontrakt, åtgärder som kan finnas med vid anbudstillfälle men med krav på redovisning inom tre månader från avtalsstart.

Varje påbörjad vecka utan godkänd redovisning ger Uppsalahem rätt till vite på 20 000 kronor.

De särskilda villkor som Uppsalahem prioriterat är åtgärder mot oskäliga löneskillnader och andra anställningsvillkor mellan kvinnor och män på alla nivåer och i alla yrkeskategorier, åtgärder för jämn fördelning av kvinnor och män i hela företaget, åtgärder för att motverka diskriminering vid rekrytering, befordran och kompetensutveckling samt åtgärder för jämn könsfördelning i uttag av föräldraförsäkring.

-Vi upplever det som en mer effektiv modell som bygger på att vi sänder ett budskap när vi upphandlar, jobbar aktivt med uppföljning och att branschen som helhet med företagen har höga ambitioner på jämställdhetsområdet, säger Anna Freiholtz.

-De första upphandlingarna med nya kraven gick ut i höstas så det är relativt nytt för oss. Vi behöver absolut titta på hur vi kan utveckla våra upphandlingar framöver och inte minst stärka uppföljningen för att ge ett bra stöd till våra leverantörer.

Förutom utvärderingen efter tre månaders finns uppföljning av jämställdhetskraven även med i de leverantörsrevisioner som genomförs utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Uppsalahem ser det både som en extra kontroll och ett dialogtillfälle.

-Vår uppfattning är att det genomgående i branschen finns en positiv inställning till att jobba med jämställdhet och att i stort sett alla jobbar med frågorna, säger Anna Freiholtz.

Hon lyfter från små leverantörers svårigheter:

-Problemet för mindre bolag kan vara att man inte alltid har sitt arbete nedskrivet på ett enkelt sätt för att bifoga i en upphandling och där vill vi vara med att hjälpa dem komma vidare utifrån att de har en hög ambitionsnivå. De kan handla om ganska enkla saker som att skriva ner på en eller två A4-sidor hur man efterlever vår kravställning och lagstiftningen.

Uppsalahem har satt som mål att bli Sveriges mest jämställda bostadsbolag och har vunnit flera priser för sitt jämställdhetsarbete, bland annat branschpriset Jämställdhetsbygget 2019.

Företaget har också inspirerat andra kommunägda bostadsbolag arbete med jämställdhetskrav. Stockholms stad-ägda Svenska bostäder införde exempelvis nyligen krav på sina leverantörer att redovisa insatser för jämställdhet.

Totalt har Uppsalahem omkring 800 leverantörer. En av dem är Byggmästargruppen genom ett nytt ramavtal för större underhålls- och renoveringsprojekt.

-Uppsalahem har en utvecklingsvilja inom jämställdhet och även sociala frågor i stort som är i linje med frågor som vi prioriterar. Därför känns det som ett mycket utmanande samarbete, kommenterar vd Peter Neuberg.

Företaget har runt 65 anställda med Stockholms län och Uppsala som marknad.

Byggmästargruppen var först att genomgå branschorganisationen Byggföretagens utbildning ”Inkluderande arbetsliv” för att ännu tydligare bygga upp en miljö där alla – oavsett kön, utbildning eller etnicitet – inkluderas.

-Målbilden är att nå spannet 40-60 i könsfördelning. Vi är inte där ännu utan andelen kvinnor är idag ungefär 30 procent men vi jobbar målmedvetet i vår rekrytering för en förändring.

Peter Neuberg lyfter även fram att en affärsrelation med Uppsalahem innebär satsningar på integration i de bostadsområden som är aktuella.

-Så är vi vana med att jobba sedan tidigare och det ser vi fram emot att göra tillsammans med Uppsalahem. En viktig del är att rekrytera projektanställda från just det området där vi gör arbetet med en öppning för att det i vissa fall kan leda till fast anställning, säger Peter Neuberg.

Läs mer: Upphandling AllmännyttanJämställdhetUppsala kommun

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Möter branschen med andra krav"

  1. Lena skriver:
    2022-02-23 kl. 16:24

    Finns det möjlighet att få ta del av de krav som Uppsalahem ställer i olika nivåer?

    Svara
  2. Skattebetalare skriver:
    2022-02-24 kl. 08:58

    Jämställdhet är bra men är det hyresgästerna i allmännyttan som ska betala kalaset? Alla krav kostar såklart pengar för entreprenörerna och en stilla undran är – Vem ansvarar för att försöka få ner byggkostnaden och hålla hyrorna på en rimlig nivå? Finns det någon organisatorisk enhet som jobbar med prisfokus? Försöka öka konkurrensen och utreda vilken påverkan olika krav har på byggkostnaden?

    Allmännyttan kanske ska fundera på vad man vill få ut av inköpsavdelningarna och inte skrika sig hesa över att LOU är kostnadsdrivande.

    Svara
  3. Skattebetalare2 skriver:
    2022-02-24 kl. 17:15

    Ja vem ska annars betala om inte hyresgästerna?

    Man kan också häpnas över att kommuner/kommunala bolag har sådant detaljstyrningskrav på leverantörers lönekartläggningar och övrigt information som närmast kan betraktas som företagshemligheter och dessutom inte i regel är offentligt information. Om man känner sig tvungen att gå in i dessa detaljer – då kanske man ska anställa själv och axla det ansvaret som arbetsgivare och få exakt den styrning man vill?

    Märkligt ”mervärde”. Men detta kan ju förklara vissa kostnadsdrivande parametrar. Precis som kommentaren innan mig är inne på, är det därför Sveriges Allmännytta vill slopa LOU?

    Svara
  4. Jakob Waldersten skriver:
    2022-03-02 kl. 17:43

    Är också skattebetalare, men även Uppsalabo och verksam hos anbudsgivare i Uppsalahems upphandlingar. Jag var med och hjälpte till vid sammanställning av uppgifter i enlighet med de krav som omnämns i artikeln och kan inte minnas att det fanns något särskilt att anmärka på.

    Enligt Diskrimineringslagen 3 kap. ska alla arbetsgivare aktivt arbeta med åtgärder till stävjande av diskriminering. Enligt 13-14 §§ ska företagen dokumentera arbetet med åtgärderna enligt 13 kapitlet i övrigt om arbetsgivaren sysselsätter fler än visst antal (10 resp. 25) arbetstagare. Detta innebär INTE att företag som sysselsätter färre arbetstagare inte är ansvariga att vidta samma åtgärder som de som omfattas av 13-14 §§.

    Det Uppsalahems jämställdhetsvillkor främst går ut på är kontroll av uppfyllandet av 13 kap.

    Så någon närmare kostnadsdrivning innebär inte kraven utan de är avsedda att i första hand kontrollera anbudsgivarna verkligen uppfyller deras lagstadgade skyldigheter precis som skatter, registrering och kvalificering brukar kontrolleras.

    Ett utmärkt initiativ av Uppsalahem tycker jag – särskilt som skattebetalare i Uppsala!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling
Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkasFörtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna

Nytt från Upphandling24

  • Tyck till om uppföljning
  • Drömmer om kortare arbetstid
  • Fritt fram kräva miljömärkning
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • Till försvar för LOV
  • Stora ratar hemtjänst-LOV
  • ”Från pärm till skärm”

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag