Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Materialbrist kan ge mer hållbar plast

Vårdens leveransproblem under pandemin öppnar för ökade möjligheter för grön produktion i Sverige. Det anser Diego Cattolica, regionernas nationella samordnare för hållbar upphandling inom miljö. "Att återvinna engångsförkläden som blir till nya är inte bara bra för miljön. Sker det lokalt blir det också säkrare ur leveranssynpunkt", säger han.

| 2022-02-04
Foto: Tristan Hess

Sedan 2010 samarbetar regionerna kring hållbar upphandling inom hälsa och sjukvård. Målet är att främja hållbara offentliga upphandlingsmetoder och därmed minska negativ påverkan på människor och miljö under produktens eller tjänstens livscykel.

På Regionernas nationella kansli för hållbar upphandling jobbar tre personer. 

Sedan mitten av januari är Diego Cattolica nationell samordnare för hållbar upphandling inom miljö. 

Hans uppdrag är att samordna och effektivisera arbetet med klimatfrågor, kemikalier, och cirkulär ekonomi med särskilt fokus på en ökad harmonisering av miljökrav.

Tanken med ökad harmonisering av miljökraven är att skapa tydliga marknadssignaler och möjliggöra samordnade avtalsuppföljningar mellan regionerna. 

– Det viktiga är att motivera och prioritera arbetet där regionerna kan få största möjliga effekt av nationell samverkan, säger Diego Cattolica, som närmast varit miljöstrateg på Region Skåne.

Under våren ska han ta fram ett utkast till en strategi för harmonisering av miljökraven, och börja bolla den med regionerna.

– Det handlar om ett hitta ett gemensamt ”golv” så att alla kan ställa samma minimikrav. Då blir det också mycket lättare med uppföljning. Däremot utesluter detta inte att enskilda regioner även går före och ställer mer ambitiösa miljökrav.

Även om hållbarhetsfrågan är hetare än någonsin kan det vara svårt för regionerna, särskilt de mindre, att på egen hand tillsätta resurser och prioritera den i sina upphandlingar, enligt Diego Cattolica.

Utmaningarna med covid-19 är en förklaring. 

– Vårdskulden och upphandlingsskulden gör det svårare att tänka till i lugn och ro.

Men samtidigt öppnar de senaste årens problem med brister i varuförsörjningen nya möjligheter, menar han. 

– Insikten om sårbarheten med att ha produktionen utomlands kan skynda på utvecklingen till en cirkulär ekonomi. Att exempelvis återvinna engångsförkläden och göra nya av plasten ger en kortare tillverkningskedja. Om produktionen dessutom finns lokalt blir riskerna i leveranskedjan mycket mindre.  

Leverantörerna spelar förstås en avgörande roll för utvecklingen, och Diego Cattolica slår ett slag för innovationsupphandlingar i dialog med leverantörerna.

– Målet är att tillsammans driva på utvecklingen mot hållbarhet. Och lyckas vi i Sverige kan vi inspirera andra, exempelvis på EU-nivå. Det gör det hela ännu mer spännande.

 

Läs mer: Upphandling Hållbar upphandlingSjukvårdsmaterial

Olof Axelsson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantagetFörslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Inga krav som inte uttryckligen följer dokumentInga krav som inte uttryckligen följer dokument
Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta

Nytt från Upphandling24

  • Svaga leverantörer får nobben
  • Så skapades intresse för inköp
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Träget arbete ger resultat
  • “Kunniga, pålitliga, pålästa”
  • Dragkamp om ”centralen”
  • Vill växa med ramavtal

Kommentarer från läsarna

Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…

Senaste inläggen

  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist