Umeå är något av en pionjär när det kommer till elbussar i kollektivtrafiken. Nu tas 25 nya elbussar i bruk utöver de tio elbussar som redan rullar på stadens gator. De nya bussarna är snabbladdade, vilket innebär att laddning sker vid ändstationerna.
Ungefär 75 procent av alla resor i Umeå kommer att ske med snabbladdade elbussar. Hans Lindberg, socialdemokratisk kommunstyrelseordförande, ser vinster såsom minskade utsläpp och reducerat trafikbuller i staden:
– På så vis är våra elbussar också ett stadsbyggnadsprojekt.
Transdev är den upphandlade entreprenör som sköter trafiken.
– Vi är övertygade om att framtidens kollektivtrafik i städerna kommer att vara eldriven, säger Gunnar Schön, vd för Transdev Sverige.
Det satsas tungt på eldrift i flera delar av landet. På måndag, den 19 augusti, börjar de första ungefär sextio elbussarna vid Västtrafik att rulla i Ale, Borås och Lidköping med förare från Nobina. Redan på söndag blir Skånetrafikens stadsbussar i Ystad elektriska.
Nästa år kommer Västtrafik även ha 160 elbussar i Göteborg, Mölndal och Partille. Det står klart sedan upphandlingen av kollektivtrafik i storstadsområdet avslutats. Avtalen, värda åtta miljarder kronor fördelat på tio år, tilldelades Transdev.
Satsningen gör Västtrafik störst i Sverige vad det gäller elbussar. Detta är dessutom bara början. Senast år 2030 räknar Peter Hermansson, styrelseordförande i Västtrafik, med att ha elektrifierat all stadstrafik i Västra Götaland.
– Upphandlingen visar att vi skickligt kan kombinera ansvarsfull ekonomi med god kvalitet och hållbarhet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer