Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Kreditbetyg — en ständig fråga

RättsfallsanalysDå och då dyker det upp överprövningsmål som berör krav på ekonomisk kapacitet, och inte sällan handlar det om huruvida kreditupplysningsföretags poäng/kreditbetyg är jämförbara, skriver Johan Rappman och Linus NIlsson, Norma Advokater.

| 2024-11-12
Johan Rappman och Linus NIlsson, Norma Advokater.

Bakgrund
Polismyndigheten genomförde en upphandling avseende konsultförmedlare för it-konsulter.  En leverantör bedömdes inte uppfylla kravet på ekonomisk och finansiell ställning. Den diskvalificerade leverantören ansökte om överprövning.

För att visa att kravet var uppfyllt skulle företaget ha UC riskklass 3 eller motsvarande riskklass enligt Creditsafe, CS. Anbudsgivare som inte nådde upp till den nivån kunde styrka god ekonomisk ställning på ett alternativt sätt enligt ett annat krav, där det angavs att utländska företag utan klassificering hos UC/CS behövde visa att kravet uppfylldes på motsvarande sätt genom annan handling. Intyg från Dun & Bradstreet, D&B, angavs som exempel.

Den diskvalificerade leverantören anförde att det inte var tillåtet att förkasta anbudet då intyg från D&B som utvisade högsta betyg hade inlämnats som styrkte kravuppfyllnad, även om  leverantören inte var ett utländskt bolag. Därutöver anförde leverantören att en kreditrating om 87 hos CS motsvarade UC riskklass 3.

Förvaltningsrätten avslog ansökan. Med hänvisning till kammarrättspraxis bedömdes kreditbetyget från CS inte motsvara UC Riskklass 3. Därtill ansågs det inte gå att utläsa att D&B hade beaktat motsvarande omständigheter som görs inom ramen för UC Riskklass 3. Intyget från D&B bedömdes därför inte styrka att kravet var uppfyllt.

Kammarrätten
Kammarrätten instämde i förvaltningsrättens bedömning att kravet inte var uppfyllt genom utdragen från UC (riskklass 1) och CS. Frågan var då om leverantören hade visat att kravet var uppfyllt genom intyget från D&B. Kammarrätten bedömde att kravet inte kunde förstås på andra sätt än att svenska och utländska anbudsgivare kunde styrka kravuppfyllelse genom intyg från D&B, samt att leverantören inte behövde lämna förklaring till intyget från D&B. Eftersom intyget visade att leverantören hade högsta kreditvärdighet bedömdes leverantören ha uppfyllt kravet. Kammarrätten förordnade därför om rättelse.

Kammarrätten var oenig och i den skiljaktiga meningen ansågs att leverantören inte kunna styrka kravet enbart genom intyget från D&B, då den möjligheten var reserverad för utländska företag utan klassificering hos CS/UC.

Till stöd för bedömningen anfördes även att företags ekonomiska ställning inte samtidigt kan vara både bra och dålig. Ett utdrag som visar att leverantören inte når upp till kravställd kreditvärdighet ansågs därför inte kunna uppvägas enbart genom ett utdrag från en annan aktör som ger en mer positiv bild, utan det krävs ytterligare underlag för att visa att kreditvärdigheten verkligen är god när det föreligger motstridiga uppgifter. Eftersom leverantören inte hade lämnat någon förklaring ansåg de skiljaktiga att leverantörens anbud skulle ha förkastats.

Normas kommentar
Då och då dyker det upp överprövningsmål som berör krav på ekonomisk kapacitet, och inte sällan handlar det om huruvida kreditupplysningsföretags poäng/kreditbetyg är jämförbara. Det finns ett antal kammarrättsavgöranden som inneburit att mycket höga betyg hos CS inte ansetts jämförbara med UC riskklass 3, främst på grund av att olika uppgifter har legat till grund för betygen.

Eftersom CS har ändrat sin ratingmodell har det funnits osäkerhet om tidigare praxis fortfarande är aktuell. Kammarrätten slår nu fast att i vart fall en rating om 87 hos CS inte motsvarar UC riskklass 3, vilket innebär att tidigare praxis alltjämt är relevant. Eftersom båda dessa aktörer, och vissa andra, är vanligt förekommande i krav är det dock synd att bedömningarna inte motiveras mer ingående.

Därutöver sätter den skiljaktiga meningen fingret på en relevant fråga, som stärker vår uppfattning att krav på ekonomisk kapacitet behöver tas på större allvar. Uppfattningen om att ett företags ekonomiska ställning inte kan vara bra och dålig samtidigt är logisk. Som utgångspunkt delar vi därför uppfattningen att det bör krävas att motstridiga uppgifter undanröjs för att kunna säkerställa kravuppfyllelse i sak.

Vi tycker även att det är viktigt att lyfta frågan om vad det egentligen är som ska uppfyllas och vad kreditbetyget ska bevisa. I praxis tenderar det att handla om vilka omständigheter CS inte beaktar. Det förs knappt någon diskussion om vad UC tar hänsyn till eller om det finns omständigheter som beaktas av CS som inte ingår i UC:s bedömningar.

Kreditupplysningsföretagens bedömningskriterier i förhållande till varandra redovisas inte heller öppet och är som utgångspunkt ”hemliga”, varför det kan vara svårt att föra bevisning kring visst kreditbetyg. Den mest avgörande frågan synes vara om betalningsanmärkningar beaktats eller inte; det saknar naturligtvis inte betydelse men en leverantörs ekonomiska ställning är i regel mer komplex än så.

På samma tema har Kammarrätten i Göteborg uttalat att ett ovillkorligt krav om att anbudsgivare skulle ha lägst UC riskklass 3 utgör en strikt schabloniserad prövning som inte är tillåten utan att det måste göras en reell och individuell bedömning av en anbudsgivares ekonomiska styrka (Se mål nr 3114-20).

Vi förespråkar inte att det ska ställas lägre krav på ekonomisk kapacitet. Det är däremot olyckligt om ett så viktigt krav förminskas till att enbart handla om kreditbetyg.

Eftersom upphandlingar typiskt sett innehåller en möjlighet för leverantörer att lämna förklaringar till varför ett visst kreditbetyg inte når upp till kravställd nivå kan, av förklarliga skäl, även andra omständigheter beaktas.

Med hänvisning till bland annat Kammarrätten i Göteborgs bedömning framstår det därför som en bättre lösning att i kraven tydligt ange vad som förväntas av en leverantörs ekonomiska och finansiella ställning samt vad det är som faktiskt ska uppfyllas, snarare än att låta det styras av viss kreditrating. Ett sådant förhållningssätt skulle bland annat leda till ökad transparens, att det som är viktigt för den upphandlande organisationen får genomslag samt att frågan om olika kreditratings jämförbarhet får minskad betydelse.

Mål
Kammarrätten i Stockholm, mål nr 3001-24.

Juristpanelen

 

Läs mer: DokumentationKvalificeringRättsfallsanalysUtvärdering

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Kreditbetyg — en ständig fråga"

  1. T skriver:
    2024-11-13 kl. 16:14

    Varför inte låta UHM utreda vilka beståndsdelar i ett kreditbetyg som normalt sett är relevanta för UM? Sedan kan Kreditupplysningsföretagen faktiskt vara en aning mer transparenta och (övergripande) beskriva om/hur de genomför analys kopplad till dessa beståndsdelar.

    Svara
    1. Linus Nilsson skriver:
      2024-11-19 kl. 08:29

      Som jag uppfattar din tanke så är det någon form av stöd/vägledning du menar. Det är i vart fall vad jag tror skulle vara möjligt och lämpligt, eftersom det beroende på situationen finns behov av olika typer av och ”nivåer” på krav om ekonomisk och finansiell ställning. Sannolikt hade det därför varit svårt att göra en fullständig vägledning, men min uppfattning är att den här frågan förtjänar ett lite större grepp. Så i grund och botten håller jag med dig, även om det nog redan framgår av artikeln. Jag tycker dock att ett sådant arbete/utredning skulle inriktas mot, eller i vart fall överväga, att ställa kraven på andra sätt och att kräva annan bevisning än kreditbetyg.

      Frågan om kreditföretagens prövningar/modeller är svårare tycker jag. I den bästa av världar hade alla, alltid, haft tillgång till all information. Det jag tycker är mest svårsmält är att konsekvenserna av kreditbetygen i nuläget blir stora och att det i praxis har skapats en så tydlig syn/skillnad på de olika kreditbetygen trots att det, såvitt jag kan bedöma, inte på ett tillförlitligt och fullständigt sätt går att ange vad de faktiska skillnaderna är. Genom rättsfallet tillförs nu även D&B i ekvationen (med sin modell som inte värderats i domen). Frågan är särskilt intressant eftersom eftersom olika kreditupplysningsföretag ofta förekommer i upphandlingar. Enligt min uppfattning bör fokus för den här typen av krav därför riktas mer mot de faktiska förutsättningarna hos ett företags ekonomiska och finansiella ställning samt vad varje UM bedömer vara viktigt i den enskilda upphandlingen, snarare än att förlita sig på ett viss kreditbetyg.

  2. David Sundgren skriver:
    2024-11-25 kl. 10:23

    Är det inte feltänkt att säga att ett företags ekonomi inte samtidigt kan vara dålig och bra? Givetvis är det så rent objektivt men om en anbudsgivare kan styrka kravet på ekonomisk stabilitet på tre olika sätt (UC, CS eller D&B) så räcker det att uppnå tillräckligt högt betyg hos någon av dessa tre. Det innebär inte att ekonomin är både dålig eller bra och kravet är inte heller ”bra ekonomi” utan kravet innebär att kreditbetyg över en viss nivå kommer att bedömas som ”bra”.

    Svara
  3. Skatterättslig kommission/Koncerner skriver:
    2024-11-26 kl. 10:48

    Vissa företagsformer kreditvärderas av CS men inte alls av UC/D&B.
    Då kan man fråga sig vad som gäller – det finns i dessa fall alltså ingen bedömning av ekonomin av de anvisade kreditinstitut.

    Svara

Lämna ett svar till T Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Skada inte styrkt vid hävt ramavtalSkada inte styrkt vid hävt ramavtal
Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen