Katarina Norén avslutar sitt uppdrag som inköpsdirektör på Trafikverket, när hon nu blir generaldirektör för Sjöfartsverket.

Lämnar inköp med stolthet

Katarina Norén lämnar tjänsten som inköpsdirektör för Trafikverket. Hon är mest stolt över rollen som inköp har tagit i Trafikverket, men ser att det finns mer att göra inom innovationer.

Efter 4,5 år som inköpsdirektör på en av Sveriges största upphandlande myndigheter byter Katarina Norén jobb. Hon går från inköpsdirektör på Trafikverket till att bli generaldirektör för Sjöfartsverket.

Varför byter du jobb?
Jag har jobbat 22 år i Vägverket, Banverket och Trafikverket och har trivts bra. Det är svårt att lämna. Men jag har jobbat i 4,5 år i min nuvarande roll som inköpsdirektör på Trafikverket och jag är i första hand en förändringsledare. Det är kanske dags att byta nu när vi börjar se resultatet av förändringsarbetet på Trafikverket.

Vad är du mest stolt över vad du har åstadkommit på Trafikverket?
Att hela organisationen har köpt rollen som inköp har. För ungefär fem år sedan sågs inköpsavdelningen som ett nödvändigt ont. Något som man helst ville runda. Nu är det inte så längre. Det märker vi interna enkäter där medarbetare på Trafikverket säger att inköp styr mycket, men att det är bra, att det måste fungera så.

Jag är också stolt över att mina medarbetare på inköpsavdelningen har gått från att ha fokus på att följa upphandlingsreglerna till att fokusera på att göra bra affärer.

Vi har också lyckats öppna den svenska marknaden för utländska leverantörer, vilket har förbättrat konkurrensen.

Vad återstår att göra? Vad har du inte nått fram med?
Innovation har vi väl ännu inte knäckt. Vi har en del intressanta innovationsprojekt som elväg där lastbilar hämtar ström från vägen. Men det är enstaka projekt. Vi är inte framme där vi strukturerat och konsekvent går till marknaden med ett problem som vi har definierat och där vi ber leverantörerna ta fram lösningar på problemet. Här finns det mycket kvar att göra för att utnyttja leverantörernas innovationskraft.

Lärande arbetssätt är ett annat område där vi inte är färdiga. Generellt jobbar inköp och upphandling ovetenskapligt. Man uppfinner hjulet på nytt vid varje upphandling. Vi utvecklar olika affärsprojekt med färdiga lösningar och metoder för hur en upphandling ska genomföras. Arbetet pågår fortfarande. Vi har tagit fram de första versionerna av många typer av projekt och vidareutvecklar dem nu. Det här något vi gärna vill dela med oss av. Om det är någon som kan ta fram det här så är det Trafikverket. Vi är 200 personer som jobbar med inköp, varav 120 jobbar operativt.

Vem tar över efter dig som inköpsdirektör på Trafikverket?
Tjänsten är inte tillsatt än. Åsa Markström, som är inköpschef för region syd på Trafikverket, blir tillförordnad inköpsdirektör.

Kommer förändringens vind att blåsa över Sjöfartsverkets upphandlingar när du tar över som generaldirektör?
Ja, det är klart att jag kommer att ha ett visst fokus på upphandling. Det är ju frågor jag kan. Jag är övertygad om att det finns mycket som kan utvecklas.

Bo Nordlin
Grundare och chefredaktör för Inköpsrådet. Bo Nordlin har även grundat Upphandling24 och varit dess chefredaktör fram till september 2015.
Bo Nordlin

Om Bo Nordlin

Grundare och chefredaktör för Inköpsrådet. Bo Nordlin har även grundat Upphandling24 och varit dess chefredaktör fram till september 2015.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *