Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inga prishöjningar utan force majeure

Umeå kommun har tagit bort force majeure-klausulen ur sina avtal. Trots att det innebär tuffare krav på leverantörerna saknas tecken på att förändringen medfört ökade priser.

| 2019-03-11

Force majeure innebär att avtalspart, under speciella omständigheter, frigörs från att fullgöra sina åtaganden. I upphandlingssammanhang återfinns en sådan klausul i många avtal.

Tanken är att inte lägga orimligt ansvar på en leverantör som råkar ut för omständigheter som ligger utanför företagets rimliga kontroll. Till sådant som kan ursäkta hör brand, krig, mobilisering, uppror, civila oroligheter, sabotage, terroristhandlingar, lockout, blockad, strejk eller annan arbetskonflikt samt exceptionella väderförhållanden.

Kommuner som Umeå och Sundsvall har valt att ta bort force majeure-klausuler från sina avtal. Vid den nyliga upphandlingen av bevakningstjänster ställde en leverantör frågan om force majeure till Sundsvalls kommun.

Svaret blev att man efter övervägande beslutat att inte föra in någon sådan och att det ligger i linje med kommunens övriga ramavtal. Umeås upphandlare fick samma fråga plus ett exempel på hur andra formulerat sig.

Så här i efterhand säger Anders Westman, upphandlare vid Umeå kommun, att frågesvaret kanske var lite klumpigt skrivet, eftersom behovet av just bevakning snarast ökar vid en stor brand eller civila oroligheter. Han förtydligar:

– Force majeure skrivs ju in på leverantörens önskan och i just det här fallet skulle vi med den klausulen inte ha någon avtalspart som bevakade våra fastigheter om något utöver det vanliga skulle inträffa.

Han berättar att kommunen tidigare har haft en force majeure-klausul som varit rätt lik den som leverantören föreslagit:

– Vi hade en genomgång av våra avtal för ett antal år sedan och där rensade vi bort texter som vi tyckte var betungade, sådant som egentligen aldrig användes, utan bara fanns med ”för att”. I den utrensningen försvann klausulen.

Anders Westman ser en del tolkningssvårigheter:

– Vad är till exempel exceptionella väderförhållanden?

Finns det ändå inte en risk för att en upphandling utan force majeure-klausul blir dyrare än en med? Det kostar ju för en leverantör att ta höjd för exempelvis översvämmade kontorslokaler.

– Allt vi tar bort eller lägger till i ett avtal har en prislapp på något vis, det kan medföra både en kostnad eller en rabatt.

Umeå kommun har hunnit igenom upphandlingscykeln på ramavtal minst en gång, på vissa avtal två gånger, efter att klausulen försvann:

– Vi kan inte se att borttagandet medfört några fördyrande kostnader i våra avtal.

Annons

Få fart på er avtalsförvaltning! Upphandling24 arrangerar en populär heldagsutbildning för dig som behöver kunskap, inspiration och verktyg för att påbörja eller komma vidare med ditt arbete med en strukturerad avtalsförvaltning. Läs mer här!

Läs mer: AvtalJuridikSamhälleUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Inga prishöjningar utan force majeure"

  1. Po skriver:
    2019-03-14 kl. 08:56

    Då finns inte heller någon force majeur för kommunen ???

    Svara
  2. Po Andersson skriver:
    2019-03-14 kl. 08:56

    Då finns inte heller någon force majeur för kommunen ???

    Svara

Lämna ett svar till Po Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift