Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hon ska göra upphandlingar enklare

Den ”nya överprövningsutredningen” kommer att ledas av Anna Ulfsdotter Forssell. Hennes utredning ska också lämna förslag till flexiblare och enklare regler för upphandlingar under EU-tröskelvärdena.

| 2017-07-05

Regeringen har tillsatt en ny statlig utredning i syfte att minska antalet överprövningsmål inom offentlig upphandling. Efter en veckas spekulationer om vem som ska leda detta arbete kom så svaret under Almedalsveckan.

Uppdraget går till Anna Ulfsdotter Forssell, advokat och delägare i Advokatfirman Delphi. Civilminister Ardalan Shekarabi beskriver henne som rätt person: erfaren, kunnig och respekterad.

– Jag är både glad och hedrad över förtroendet, säger hon och berättar att hon aldrig fått ett liknande uppdrag.

Som ansvarig för Delphis upphandlingsgrupp är Anna Ulfsdotter Forssell en både välkänd och färgstark branschprofil. Här på Inköpsrådet har hon bland annat kommenterar nya domar från kammar­rätter, Högsta förvalt­nings­domstolen samt EU-domstolen.

– Det hoppas jag att kunna fortsätta med!

– Jag kan idag inte överblicka hur mycket tid utredningsuppdraget kommer att ta, men jag kommer att fortsätta med min ordinarie verksamhet, alltså att verka som advokat inom upphandlingsområdet och leda vår upphandlingsgrupp på firman.

Hon beskriver de frågor som utredningen ska analysera som mycket viktiga för både upphandlare och leverantörer:

– Jag minns att jag reagerade på hur spännande utredningen lät redan när jag läste direktiven till kommittén. Och det var innan jag blev tillfrågad om att medverka.

Har du någon tidig tanke kring hur jobbet ska läggas upp?

– Räkna med öppenhet och dialog med alla som berörs. Trots att det bara gått timmar sedan mitt uppdrag offentliggjordes har jag här i Almedalen haft många bra samtal som gett goda idéer.

Utredningen ska överlämnas den 15 juni 2018. Hur ser din sommar ut?

– Det kommer att bli en hel del förberedelser som till exempel att på djupet med den ”gamla” överprövningsutredningen, som jag tycker var mycket gedigen, inklusive remissvar.

Som regeringens särskilde utredare får Anna Ulfsdotter Forssell en rad frågor att överväga. Hit hör avgift för överprövning och bestämmelser kring huruvida förlorande part i upphandlingsmål ska ersätta motpartens processkostnader.

I utredningsuppdraget ingår även en översyn av de lagar som reglerar upphandlingar under EU:s tröskelvärden. Syftet är att ta reda på hur regelverket kan göras enklare och mer flexibelt.

Läs mer: KarriärLagstiftningSamhälleÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Hon ska göra upphandlingar enklare"

  1. Magnus Calais skriver:
    2017-07-06 kl. 08:14

    De som kan göra upphandlingar enklare och därmed orsaka färre överprövningar är de som upphandlar.

    Upphandlingsreglerna ger stort handlingsutrymme för upphandlarna, som inte utnyttjas. Skälet till att utrymmet inte utnyttjas kan vara förhållningssätt som följa-John-beteende, styrning mot mallar och oro för att pröva något nytt. Istället tenderar komplexiteten (förbättringar?) i upphandlingsdokumenten att öka för varje upphandling av liknande slag.

    Typexempel på onödigt inslag i upphandling är krav om kreditomdöme. Vilken upphandling handlar om att leverantören ska låna pengar från upphandlande myndighet?

    Upphandlingsreglerna hindrar inte att förhållningssätten ändras och upphandlingarna görs enklare. Med enklare upphandlingar minskar exponeringen mot risker för fel och misstag hos såväl köpare som säljare, och så kan antalet överprövningar. minska.

    Svara
  2. John Esping skriver:
    2017-07-06 kl. 16:29

    min egen erfarenhet som fotsoldat i detta ständiga konfliktläge är att överprövning är som vanligast när en befintlig leverantör förlorat en upphandling på grund av just nytänk, sedan kan jag hålla med om att vad du skriver om kreditomdöme. Största vinsten med upphandlingssystem mm är att avdelningarna kan lägga assistentlönen på annat. Nog om detta . Vi får gratulera advokat Ulfsdotter-Forsell till uppdraget.

    Svara
  3. Jakob Waldersten skriver:
    2017-07-08 kl. 20:47

    Du hade mig till du började kritisera kreditomdömet. Förstår inte riktigt hur du kan tro att ett kreditomdöme endast är relevant vid utlåning.

    Vi tar nästintill alltid kreditomdöme eftersom vi vill vara säkra på att leverantören är ett välmående företag som inte kommer att få soliditetsproblem
    1) under ramavtalstiden vilken som du känner till kan sträcka sig till 4 år, vilket skulle innebära att vi hux flux behöver ordna med ny ramavtalsleverantör (vilket tar sin lilla tid),
    2) under och efter en byggentreprenad då vi inte vill stå med ett halvfärdigt bygge eller ersättningskrav som uppstår under den efterföljande tioåriga ansvarstiden

    All kontrakt innebär en prestation från leverantören och med prestationen kommer ett ansvar för fel och skador. Om det då rör sig om ett leverantör med dåligt kreditomdöme vore det ju inte affärsmässigt eller i övrigt lämpligt av den upphandlande myndigheten att riskera skattebetalarnas pengar på den chansning som avtal med leverantören med dåligt kreditomdöme innebär.

    Men du kanske hade andra aspekter i åtanke?

    Svara
  4. Mats Selme skriver:
    2017-08-04 kl. 08:30

    Nästan samtliga upphandlare som vi lämnar anbud till kräver att vi har kvalitetsledningssystem i form av ISO9001 eller likvärdigt. När ska myndigheterna skapa egna kvalitetsledningssystem enligt ISO9001? De skulle då nödgas skapa fungerande rutiner, planera, lära sig av sina och eventuellt andras misstag. Överprövningarna skulle sjunka drastiskt.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsansvarig

Strategisk upphandlare/kategoriledare

Boverket logotyp

Upphandlingsansvarig

Erfaren upphandlare

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrundernaFörslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelserLikabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
Detta innebär den första IPI-åtgärdenDetta innebär den första IPI-åtgärden
Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhetEfterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Rickard : Fel att avvisa överklagande
Domstolen kan ge prövningstillstånd om: Det inte går att bedöma om förvaltningsrättens avgörande är riktigt utan att prövningstillstånd ges (granskningsfall).…
David Sundgren : Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
Intressant ämne, ser fram emot del 2 med det innehåll som utlovas där!
Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…

Senaste inläggen

  • Förslag 5: Uppdatering av uteslutningsgrunderna
  • Likabehandling och öppenhet hinder för nationella bestämmelser
  • Proportionerligt krav enligt LOU eller inte?
  • Kan annan än avtalspart räknas som upphandlande myndighet?
  • Detta innebär den första IPI-åtgärden
  • Del 2: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Del 1: Hur ska myndigheter bemöta avtalsbrott?
  • Efterlängtad lagrådsremiss om cybersäkerhet
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar