Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hon ska göra upphandlingar enklare

Den ”nya överprövningsutredningen” kommer att ledas av Anna Ulfsdotter Forssell. Hennes utredning ska också lämna förslag till flexiblare och enklare regler för upphandlingar under EU-tröskelvärdena.

| 2017-07-05

Regeringen har tillsatt en ny statlig utredning i syfte att minska antalet överprövningsmål inom offentlig upphandling. Efter en veckas spekulationer om vem som ska leda detta arbete kom så svaret under Almedalsveckan.

Uppdraget går till Anna Ulfsdotter Forssell, advokat och delägare i Advokatfirman Delphi. Civilminister Ardalan Shekarabi beskriver henne som rätt person: erfaren, kunnig och respekterad.

– Jag är både glad och hedrad över förtroendet, säger hon och berättar att hon aldrig fått ett liknande uppdrag.

Som ansvarig för Delphis upphandlingsgrupp är Anna Ulfsdotter Forssell en både välkänd och färgstark branschprofil. Här på Inköpsrådet har hon bland annat kommenterar nya domar från kammar­rätter, Högsta förvalt­nings­domstolen samt EU-domstolen.

– Det hoppas jag att kunna fortsätta med!

– Jag kan idag inte överblicka hur mycket tid utredningsuppdraget kommer att ta, men jag kommer att fortsätta med min ordinarie verksamhet, alltså att verka som advokat inom upphandlingsområdet och leda vår upphandlingsgrupp på firman.

Hon beskriver de frågor som utredningen ska analysera som mycket viktiga för både upphandlare och leverantörer:

– Jag minns att jag reagerade på hur spännande utredningen lät redan när jag läste direktiven till kommittén. Och det var innan jag blev tillfrågad om att medverka.

Har du någon tidig tanke kring hur jobbet ska läggas upp?

– Räkna med öppenhet och dialog med alla som berörs. Trots att det bara gått timmar sedan mitt uppdrag offentliggjordes har jag här i Almedalen haft många bra samtal som gett goda idéer.

Utredningen ska överlämnas den 15 juni 2018. Hur ser din sommar ut?

– Det kommer att bli en hel del förberedelser som till exempel att på djupet med den ”gamla” överprövningsutredningen, som jag tycker var mycket gedigen, inklusive remissvar.

Som regeringens särskilde utredare får Anna Ulfsdotter Forssell en rad frågor att överväga. Hit hör avgift för överprövning och bestämmelser kring huruvida förlorande part i upphandlingsmål ska ersätta motpartens processkostnader.

I utredningsuppdraget ingår även en översyn av de lagar som reglerar upphandlingar under EU:s tröskelvärden. Syftet är att ta reda på hur regelverket kan göras enklare och mer flexibelt.

Läs mer: KarriärLagstiftningSamhälleÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Hon ska göra upphandlingar enklare"

  1. Magnus Calais skriver:
    2017-07-06 kl. 08:14

    De som kan göra upphandlingar enklare och därmed orsaka färre överprövningar är de som upphandlar.

    Upphandlingsreglerna ger stort handlingsutrymme för upphandlarna, som inte utnyttjas. Skälet till att utrymmet inte utnyttjas kan vara förhållningssätt som följa-John-beteende, styrning mot mallar och oro för att pröva något nytt. Istället tenderar komplexiteten (förbättringar?) i upphandlingsdokumenten att öka för varje upphandling av liknande slag.

    Typexempel på onödigt inslag i upphandling är krav om kreditomdöme. Vilken upphandling handlar om att leverantören ska låna pengar från upphandlande myndighet?

    Upphandlingsreglerna hindrar inte att förhållningssätten ändras och upphandlingarna görs enklare. Med enklare upphandlingar minskar exponeringen mot risker för fel och misstag hos såväl köpare som säljare, och så kan antalet överprövningar. minska.

    Svara
  2. John Esping skriver:
    2017-07-06 kl. 16:29

    min egen erfarenhet som fotsoldat i detta ständiga konfliktläge är att överprövning är som vanligast när en befintlig leverantör förlorat en upphandling på grund av just nytänk, sedan kan jag hålla med om att vad du skriver om kreditomdöme. Största vinsten med upphandlingssystem mm är att avdelningarna kan lägga assistentlönen på annat. Nog om detta . Vi får gratulera advokat Ulfsdotter-Forsell till uppdraget.

    Svara
  3. Jakob Waldersten skriver:
    2017-07-08 kl. 20:47

    Du hade mig till du började kritisera kreditomdömet. Förstår inte riktigt hur du kan tro att ett kreditomdöme endast är relevant vid utlåning.

    Vi tar nästintill alltid kreditomdöme eftersom vi vill vara säkra på att leverantören är ett välmående företag som inte kommer att få soliditetsproblem
    1) under ramavtalstiden vilken som du känner till kan sträcka sig till 4 år, vilket skulle innebära att vi hux flux behöver ordna med ny ramavtalsleverantör (vilket tar sin lilla tid),
    2) under och efter en byggentreprenad då vi inte vill stå med ett halvfärdigt bygge eller ersättningskrav som uppstår under den efterföljande tioåriga ansvarstiden

    All kontrakt innebär en prestation från leverantören och med prestationen kommer ett ansvar för fel och skador. Om det då rör sig om ett leverantör med dåligt kreditomdöme vore det ju inte affärsmässigt eller i övrigt lämpligt av den upphandlande myndigheten att riskera skattebetalarnas pengar på den chansning som avtal med leverantören med dåligt kreditomdöme innebär.

    Men du kanske hade andra aspekter i åtanke?

    Svara
  4. Mats Selme skriver:
    2017-08-04 kl. 08:30

    Nästan samtliga upphandlare som vi lämnar anbud till kräver att vi har kvalitetsledningssystem i form av ISO9001 eller likvärdigt. När ska myndigheterna skapa egna kvalitetsledningssystem enligt ISO9001? De skulle då nödgas skapa fungerande rutiner, planera, lära sig av sina och eventuellt andras misstag. Överprövningarna skulle sjunka drastiskt.

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetAllmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
EU-domstolen klargör gränsernaEU-domstolen klargör gränserna
Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtalFörslag 12: Öppna upp för längre ramavtal

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…
Fredrik : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Tycker bedömningarna verkar ganska rimliga. För vad är egentligen viktigast; att hitta ekonomiskt mest fördelaktiga leverantörer för skattepengarna, som faktiskt…
Björn : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Detta var ett riktigt tråkigt och dåligt beslut från domstolarna. Det vinnande anbud var utan tvekan bristfälligt och ska ha…
Erik : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att det kan vara bra "att att använda hela upphandlingspaletten". Utmaningen med auktorisationssystem, och även med…
MA : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Ett alternativ som faktiskt är fullt möjligt redan idag utan att blanda in synnerliga skäl och ta risk för ogiltigförklarande:…
ML : Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
Allt går ju vrida och vända på såklart, och visst finns poäng i artikelförfattarens linjer. MEN inlåsningseffekterna riskerar också att…

Senaste inläggen

  • Allmän hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026