Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Hon ska göra upphandlingar enklare

Den ”nya överprövningsutredningen” kommer att ledas av Anna Ulfsdotter Forssell. Hennes utredning ska också lämna förslag till flexiblare och enklare regler för upphandlingar under EU-tröskelvärdena.

| 2017-07-05

Regeringen har tillsatt en ny statlig utredning i syfte att minska antalet överprövningsmål inom offentlig upphandling. Efter en veckas spekulationer om vem som ska leda detta arbete kom så svaret under Almedalsveckan.

Uppdraget går till Anna Ulfsdotter Forssell, advokat och delägare i Advokatfirman Delphi. Civilminister Ardalan Shekarabi beskriver henne som rätt person: erfaren, kunnig och respekterad.

– Jag är både glad och hedrad över förtroendet, säger hon och berättar att hon aldrig fått ett liknande uppdrag.

Som ansvarig för Delphis upphandlingsgrupp är Anna Ulfsdotter Forssell en både välkänd och färgstark branschprofil. Här på Inköpsrådet har hon bland annat kommenterar nya domar från kammar­rätter, Högsta förvalt­nings­domstolen samt EU-domstolen.

– Det hoppas jag att kunna fortsätta med!

– Jag kan idag inte överblicka hur mycket tid utredningsuppdraget kommer att ta, men jag kommer att fortsätta med min ordinarie verksamhet, alltså att verka som advokat inom upphandlingsområdet och leda vår upphandlingsgrupp på firman.

Hon beskriver de frågor som utredningen ska analysera som mycket viktiga för både upphandlare och leverantörer:

– Jag minns att jag reagerade på hur spännande utredningen lät redan när jag läste direktiven till kommittén. Och det var innan jag blev tillfrågad om att medverka.

Har du någon tidig tanke kring hur jobbet ska läggas upp?

– Räkna med öppenhet och dialog med alla som berörs. Trots att det bara gått timmar sedan mitt uppdrag offentliggjordes har jag här i Almedalen haft många bra samtal som gett goda idéer.

Utredningen ska överlämnas den 15 juni 2018. Hur ser din sommar ut?

– Det kommer att bli en hel del förberedelser som till exempel att på djupet med den ”gamla” överprövningsutredningen, som jag tycker var mycket gedigen, inklusive remissvar.

Som regeringens särskilde utredare får Anna Ulfsdotter Forssell en rad frågor att överväga. Hit hör avgift för överprövning och bestämmelser kring huruvida förlorande part i upphandlingsmål ska ersätta motpartens processkostnader.

I utredningsuppdraget ingår även en översyn av de lagar som reglerar upphandlingar under EU:s tröskelvärden. Syftet är att ta reda på hur regelverket kan göras enklare och mer flexibelt.

Läs mer: KarriärLagstiftningSamhälleÖverprövning

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Hon ska göra upphandlingar enklare"

  1. Magnus Calais skriver:
    2017-07-06 kl. 08:14

    De som kan göra upphandlingar enklare och därmed orsaka färre överprövningar är de som upphandlar.

    Upphandlingsreglerna ger stort handlingsutrymme för upphandlarna, som inte utnyttjas. Skälet till att utrymmet inte utnyttjas kan vara förhållningssätt som följa-John-beteende, styrning mot mallar och oro för att pröva något nytt. Istället tenderar komplexiteten (förbättringar?) i upphandlingsdokumenten att öka för varje upphandling av liknande slag.

    Typexempel på onödigt inslag i upphandling är krav om kreditomdöme. Vilken upphandling handlar om att leverantören ska låna pengar från upphandlande myndighet?

    Upphandlingsreglerna hindrar inte att förhållningssätten ändras och upphandlingarna görs enklare. Med enklare upphandlingar minskar exponeringen mot risker för fel och misstag hos såväl köpare som säljare, och så kan antalet överprövningar. minska.

    Svara
  2. John Esping skriver:
    2017-07-06 kl. 16:29

    min egen erfarenhet som fotsoldat i detta ständiga konfliktläge är att överprövning är som vanligast när en befintlig leverantör förlorat en upphandling på grund av just nytänk, sedan kan jag hålla med om att vad du skriver om kreditomdöme. Största vinsten med upphandlingssystem mm är att avdelningarna kan lägga assistentlönen på annat. Nog om detta . Vi får gratulera advokat Ulfsdotter-Forsell till uppdraget.

    Svara
  3. Jakob Waldersten skriver:
    2017-07-08 kl. 20:47

    Du hade mig till du började kritisera kreditomdömet. Förstår inte riktigt hur du kan tro att ett kreditomdöme endast är relevant vid utlåning.

    Vi tar nästintill alltid kreditomdöme eftersom vi vill vara säkra på att leverantören är ett välmående företag som inte kommer att få soliditetsproblem
    1) under ramavtalstiden vilken som du känner till kan sträcka sig till 4 år, vilket skulle innebära att vi hux flux behöver ordna med ny ramavtalsleverantör (vilket tar sin lilla tid),
    2) under och efter en byggentreprenad då vi inte vill stå med ett halvfärdigt bygge eller ersättningskrav som uppstår under den efterföljande tioåriga ansvarstiden

    All kontrakt innebär en prestation från leverantören och med prestationen kommer ett ansvar för fel och skador. Om det då rör sig om ett leverantör med dåligt kreditomdöme vore det ju inte affärsmässigt eller i övrigt lämpligt av den upphandlande myndigheten att riskera skattebetalarnas pengar på den chansning som avtal med leverantören med dåligt kreditomdöme innebär.

    Men du kanske hade andra aspekter i åtanke?

    Svara
  4. Mats Selme skriver:
    2017-08-04 kl. 08:30

    Nästan samtliga upphandlare som vi lämnar anbud till kräver att vi har kvalitetsledningssystem i form av ISO9001 eller likvärdigt. När ska myndigheterna skapa egna kvalitetsledningssystem enligt ISO9001? De skulle då nödgas skapa fungerande rutiner, planera, lära sig av sina och eventuellt andras misstag. Överprövningarna skulle sjunka drastiskt.

    Svara

Lämna ett svar till Mats Selme Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud