SL, Storstockholms Lokaltrafik, tecknade år 2010 avtal om ett nytt signalsystem för tunnelbanans röda linje. Uppdraget att modernisera gick till Ansaldo, ett jobb som skulle ha varit klart i september 2013.
Arbetet har kantats av stora förseningar och brister. Idag, fyra år senare, är systemet ännu inte i drift. Mot den bakgrunden häver Stockholms läns landstings trafikförvaltning nu miljardavtalet.
Caroline Ottosson, chef trafikförvaltningen och vd för SL, förklarar varför samarbetet avbryts med omedelbar verkan:
– Det föreligger fundamentala brister i Ansaldos leverans och vi litar inte på att Ansaldo kan leverera enligt avtalet.
Hävningen av kontraktet innebär att Ansaldo ska krävs på runt 200 miljoner förskotterade kronor. Landstinget vill också ha vite, ersättning för skada, samt en återställd anläggning. I ett pressmeddelande öppnar SL också för en rättslig process.
Även om trafiken kan köras vidare med befintligt signalsystem innebär avbrytandet av teknikprojektet ett bakslag för den storsatsning landstinget gjort på förarlösa tåg. Malin Karlsson, Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson i Stockholm, är besviken:
– Nu försvinner möjligheten till den ökade turtäthet som förarlösa tåg kan erbjuda.
Partiet vill inte ge upp den inledda moderniseringen och automatiseringen av tunnelbanan.
– Vi vill omgående påbörja en ny upphandling av signalsystemet.
Ansaldo har varit en ”upphandlingslångkörare” även i Göteborgs kollektivtrafik. Missnöjet med de spårvagnar som företaget levererat dit har varit kompakt. Efter en lång skiljedomsprocess fick kommunen en smärre kompensation.
Ansaldo STS levererar signalsystem och Ansaldo Breda är leverantör av fordon. Det är två olika företag och ska inte förväxlas.
Hej,
De båda företagen delar namn och har, så vitt jag kunnat utröna, en gemensam historia och samma huvudägare. På så sätt försvarar jag kopplingen till ”Göteborgsaffären” även om det formellt handlar om olika juridiska personer.
//Per på Inköpsrådet