Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Inköp som förändrar världen

ExpertkommentarLandets kommuner köper varje år in livsmedel för cirka sju miljarder kronor. "Vi kan inte fortsätta förlita oss på att det vi köper är bra nog utan vi måste tänka till hur vi kan spendera våra sju miljarder på ett sätt som hjälper i stället för stjälper vår värld", skriver Linda Bjarle, livsmedelscontroller.

| 2021-08-26
Linda Bjarle är livsmedelscontroller och en av Inköpsrådets experter.

Varje år köper Sveriges kommuner in livsmedel för cirka sju miljarder kronor.  Även om det är en imponerande summa så är det bara en bråkdel av den privata livsmedelskonsumtionen. Livsmedel är en marknad som är väldigt känslig för trender och konsumentkrav.

Ena veckan är det jättehippt att äta handmasserat nötkött från Japan och nästa vecka blir man bränd på bål om man köper något annat än kött från sin lokala bonde. Det måste vara svårt för våra livsmedelsproducenter och leverantörer att hänga med i svängarna.

Jag kommer ihåg när ”Mat-Tina” i början av 2000-talet kom med sin tv-serie ”Tinas kök”. Flingsalt blev trendigt och helt plötsligt fanns det inget flingsalt att få tag på i butikerna. Sveriges samlade köpkraft av livsmedel är stor och tillsammans kan vi göra skillnad.

Som kommun har vi fördelen att kunna samordna och styra våra inköp genom olika policyer och riktlinjer. Även om vi också påverkas av trender så mal det kommunala kvarnhjulet långsammare och vi kan arbeta med långsiktiga strategier oberoende av trender.

Vi kan besluta om hur många procent ekologiskt vi ska köpa eller vilken fisk som ska finnas i fiskpinnen. Där har vi inom det offentliga en stor möjlighet att ta rätt beslut gällande livsmedelsinköpen och på så sätt använda skattemedel till att styra inköpen åt rätt håll.  

Med befogenheter kommer även ett stort ansvar . Den enskilda konsumenten har ett ansvar för den maten de serverar vid middagsbordet och vi som kommun har ett ansvar för den maten vi serverar till våra barn och äldre.

En producent, dagligvarubutik, grossist eller konsument måste alla se sin del i den enorma matkassen. Alla måste ta ansvar och producera, leverera, köpa in och servera ”bra mat”. Vad menar jag då med ”bra mat”? Om jag ska vara lite kommunalt återhållsam så blir svaret på den frågan ”Mat som inte bara är god utan även näringsrik”. Men om jag ska vara lite mer rebellisk så svarar jag ”Mat som förändrar världen!”.

Vi kan inte fortsätta förlita oss på att det vi köper är bra nog utan vi måste tänka till hur vi kan spendera våra sju miljarder på ett sätt som hjälper i stället för stjälper vår värld.

En livsmedelsgrossist får inte luta sig tillbaka och tycka att de inte har något ansvar i att leverera ”bra mat” eftersom de bara levererar det kunden efterfrågar. Bara för att en tvååring vill äta godis varje dag så behöver man inte ge den det eller hur?

Det är grossistens ansvar att se till att de samarbetar med schysta leverantörer som kan leverera livsmedel som producerats på ett bra sätt. Det vill säga utan att varken djur, människa eller natur kommit till skada.

Jag kan förstå att en grossist vill tillhandahålla produkter av varierande kvalitet och varierande pris för det ligger i deras affärsintresse att vara så breda som möjligt. Samtidigt måste de vara en ännu tydligare gränspolis mot varor som inte är ok. Om vi som konsumenter är tvååringen så måste grossisten vara den vuxna.

Det är vårt ansvar som kravställare att efterfråga och kräva livsmedel som har producerats på ett bra sätt. Vi måste driva utvecklingen framåt genom vår köpkraft. Visst kommer det kosta mer men bra mat måste få kosta.

Tänkt om vi alla i livsmedelskedjan kom överens om att vi inte ska producera, sälja eller köpa kött ifrån djur som avlivats på ett inhumant sätt eller torsk som skickats från Norge till Kina för att fileas, då hade vi kunnat använda vår köpkraft till att förändra världen.

Linda Bjarle
Livsmedelscontroller, Helsingborgs stad

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Linda Bjarle

Linda Bjarle är livsmedelscontroller på Inköpsenheten i Helsingborgs stad och ansvarar för stadsövergripande livsmedelsupphandlingar. Hon är med i Fokusgrupp upphandling inom Kost&Näring, som är Sveriges största branschförening för personer som leder landets offentliga måltidsverksamheter.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026