Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Dags att ÄTA

ExpertkommentarAllt som oftast verkar delvis oskäliga avtalsvillkor bero på missuppfattning om vad ÄTA egentligen är och hur det regleras i standardavtalet AB 04 och ABT 06, konstaterar Jakob Waldersten.

| 2021-05-31
Inköpsrådets expert Jakob Waldersten, bolagsjurist, Sh Bygg, sten och anläggning.

De flesta inom byggbranschen (entreprenadupphandlare inräknade) känner till att ÄTA-arbete står för Ändrings, Tilläggs och Avgående, men där synes också konsensus sluta. I stället noterar jag ganska frekvent missuppfattningar i såväl upphandlings- som produktionsskedet. Det tar sig uttryck i delvis onödiga, delvis oskäliga avtalsvillkor vilka allt som oftast verkar bero på missuppfattning om vad ÄTA egentligen är och hur det regleras i standardavtalet AB 04 och ABT 06.

Det här är ÄTA-arbete – egentligen
För att det ska vara fråga om tilläggs- eller ändringsarbete enligt AB 04 och ABT 06 ska arbetet enligt begreppsbestämmelserna stå i omedelbart samband med kontraktsarbetena. Dessutom får arbetet inte vara av väsentligt annan natur än kontraktsarbetena.

Vad som avses med omedelbart samband utvecklas i kommentaren till 2 kap. 3 § av vilken det följer att tilläggs- eller ändringsarbetet i princip ska utgöra en teknisk helhet tillsammans med kontraktsarbetena. Om beställaren utan nackdel kan vänta med arbetet till efter entreprenadens färdigställande föreligger inte sådant samband.

Med ÄTA-arbete enligt AB/ABT:s avtalsvillkor avses alltså bara ändrings och tilläggsarbeten som har ett nära samband med kontraktsarbetena. Avgående arbete saknar motsvarande inskränkning efter beställaren alltid har en ovillkorlig rätt att avbeställa alla redan avtalade arbeten.

Föreskrivet och likställt ÄTA-arbete
Det är viktigt att skilja på föreskrivna och likställda ÄTA-arbeten. Det förra initieras av beställaren medan det senare avser situationen då kontraktsarbetena av olika anledningar inte kan eller bör färdigställas utan ÄTA-arbete.

En entreprenör är både skyldig och berättigad att utföra ÄTA-arbeten som föreskrivs av beställaren. Formkraven för sådan beställning skiljer sig något mellan AB 04 och ABT 06 då det vid totalentreprenader kan vara oklart vad beställarens avsikt med visst meddelande är. (Jämför 2 kap. 3 och 6 §§ i AB 04 med 2 kap. 3 och 7 §§ i ABT 06.)

Därutöver kan behovet av ÄTA-arbeten under entreprenadtiden föranledas av oriktiga uppgifter från beställaren eller avvikande förutsättningar i förhållande till anbudsskedet. Det är då fråga om likställda ÄTA-arbeten och innan ÄTA-arbetet påbörjas måste beställaren normalt underrättas för att avtal om ÄTA-arbetet ska anses ingånget.

Ibland avtalar upphandlande organet bort entreprenörens berättigande att utföra ÄTA-arbeten vilket kan få stora konsekvenser i främst generalentreprenader. Om sidoentreprenör tas in är entreprenören inte längre självständig och byggherreansvaret för arbetsmiljön och personalliggaren kan inte läggas på någon entreprenör. Dessutom medför det bevissvårigheter avseende ansvar för fel.

Gränsbeloppsregeln
Vid utförandeentreprenader (AB 04) har entreprenören en möjlighet att utföra ÄTA-arbeten vars värde understiger visst gränsbelopp och skriftligen meddela beställaren först i efterhand. Gränsbeloppet är halvt prisbasbelopp (för närvarande 23 800 kronor) enligt täckbestämmelse AB 04 och kan därför ändras utan ändring av fast bestämmelse.

Fördelen med gränsbeloppsregeln är att entreprenören kan utföra mindre åtgärder utan att först inhämta beställarens synpunkter vilket förebygger onödiga tidsutdräkter.

Trots detta skrivs regeln ofta bort vilket medför att beställaren godkännande behövs för ändring av minsta lilla arbetsåtgärd – något som inte är ägnat att skapa förutsättningar för en effektiv entreprenad.

ÄTA-arbeten är ingen blank check
Att det finns behov av ÄTA-arbete innebär inte någon fri rätt för entreprenören att lösa problemet medelst vilka arbeten som helst. Entreprenören måste inom ramen för den allmänna lojalitetsplikten iaktta beställarens tekniska och ekonomiska intressen.

Likaså är entreprenören skyldig att redovisa vidtagna åtgärder, nedlagd tid och övriga kostnader med en sådan detaljeringsgrad att beställaren kan bilda sig en uppfattning om arten och omfattningen av ÄTA-arbetena (även för åtgärder som inte ersätts genom självkostnadsprincipen).

Det saknas därför anledning att ändra någon av de fasta ÄTA-villkoren i AB/ABT.

Välj löpande/rörlig ersättning vid osäkerhet
Det är främst vid fastprisentreprenader som ÄTA-frågor brukar bli föremål för osämja. Fast pris lämpar sig bra för nyproduktion eller andra entreprenader med hög förutsägbarhet, men används trots det i exempelvis ROT-projekt och vissa anläggningsentreprenader.

Vid löpande räkning/rörlig ersättning saknar det närmare betydelse om arbetet omfattas av kontraktsarbeten eller inte då entreprenören får betalt oavsett. Välj därför denna ersättningsform om det föreligger osäkerhet i entreprenadens omfattning (det gynnar inte minst ÄTA-diskussionerna på byggmötena).

I annat fall är det bara att förlika sig med tanken att ÄTA-arbeten oundvikligen kommer att behövas utföras och ersättas utöver det fasta priset.

ÄTA-arbeten och ändring av kontrakt
I LOU finns i 17 kap. vissa regler om ändring av upphandlat avtal. Enligt 9 § kan en offentlig beställare avtala om ändringar av ett entreprenadavtal upp till 15 procent ökning/minskning av kontraktsvärdet så länge kontraktets övergripande karaktär inte ändras.

Det är emellertid inte ovanligt att kostnaderna i ett entreprenadprojekt ökar med mer än så. Ett alternativ blir då att tillämpa 11 § om tilläggsbeställningar eller 12 § avseende oförutsedda (yttre) omständigheter vilka ställer höga krav på motivering samt förutsätter annonsering om ändringen enligt 16 §.

Tack vare ÄTA-bestämmelserna i AB 04 och ABT 06 kan emellertid även 10 § om ändringsklausuler tillämpas i viss utsträckning. Enligt 10 § ska en ändringsklausul med tillräcklig tydlighet beskriva under vilka förutsättningar, art och omfattning av ändringar som kan komma att göras.

Min uppfattning är att ÄTA-villkoren – oförändrade(!) – uppfyller dessa rekvisit. Ändringar av ÄTA-villkoren kan dock leda till att upphandlingsdokumenten inte längre anses innehålla några ändringsklausuler enligt LOU.

Jakob Waldersten
jakob@wkab.nu

Läs mer av Jakob Waldersten:
https://inkopsradet.se/?s=Jakob+Waldersten

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Jakob Waldersten

Jakob Waldersten är jurist och ger rådgivning, håller utbildningar och föreläser genom egna bolaget Walderstens juridiska. Han har tidigare varit bolagsjurist på byggbolag, upphandlingsansvarig på kommunalt fastighetsbolag samt jurist på entreprenadjuridisk advokatbyrå.
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025