Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Dags att ÄTA

ExpertkommentarAllt som oftast verkar delvis oskäliga avtalsvillkor bero på missuppfattning om vad ÄTA egentligen är och hur det regleras i standardavtalet AB 04 och ABT 06, konstaterar Jakob Waldersten.

| 2021-05-31
Inköpsrådets expert Jakob Waldersten, bolagsjurist, Sh Bygg, sten och anläggning.

De flesta inom byggbranschen (entreprenadupphandlare inräknade) känner till att ÄTA-arbete står för Ändrings, Tilläggs och Avgående, men där synes också konsensus sluta. I stället noterar jag ganska frekvent missuppfattningar i såväl upphandlings- som produktionsskedet. Det tar sig uttryck i delvis onödiga, delvis oskäliga avtalsvillkor vilka allt som oftast verkar bero på missuppfattning om vad ÄTA egentligen är och hur det regleras i standardavtalet AB 04 och ABT 06.

Det här är ÄTA-arbete – egentligen
För att det ska vara fråga om tilläggs- eller ändringsarbete enligt AB 04 och ABT 06 ska arbetet enligt begreppsbestämmelserna stå i omedelbart samband med kontraktsarbetena. Dessutom får arbetet inte vara av väsentligt annan natur än kontraktsarbetena.

Vad som avses med omedelbart samband utvecklas i kommentaren till 2 kap. 3 § av vilken det följer att tilläggs- eller ändringsarbetet i princip ska utgöra en teknisk helhet tillsammans med kontraktsarbetena. Om beställaren utan nackdel kan vänta med arbetet till efter entreprenadens färdigställande föreligger inte sådant samband.

Med ÄTA-arbete enligt AB/ABT:s avtalsvillkor avses alltså bara ändrings och tilläggsarbeten som har ett nära samband med kontraktsarbetena. Avgående arbete saknar motsvarande inskränkning efter beställaren alltid har en ovillkorlig rätt att avbeställa alla redan avtalade arbeten.

Föreskrivet och likställt ÄTA-arbete
Det är viktigt att skilja på föreskrivna och likställda ÄTA-arbeten. Det förra initieras av beställaren medan det senare avser situationen då kontraktsarbetena av olika anledningar inte kan eller bör färdigställas utan ÄTA-arbete.

En entreprenör är både skyldig och berättigad att utföra ÄTA-arbeten som föreskrivs av beställaren. Formkraven för sådan beställning skiljer sig något mellan AB 04 och ABT 06 då det vid totalentreprenader kan vara oklart vad beställarens avsikt med visst meddelande är. (Jämför 2 kap. 3 och 6 §§ i AB 04 med 2 kap. 3 och 7 §§ i ABT 06.)

Därutöver kan behovet av ÄTA-arbeten under entreprenadtiden föranledas av oriktiga uppgifter från beställaren eller avvikande förutsättningar i förhållande till anbudsskedet. Det är då fråga om likställda ÄTA-arbeten och innan ÄTA-arbetet påbörjas måste beställaren normalt underrättas för att avtal om ÄTA-arbetet ska anses ingånget.

Ibland avtalar upphandlande organet bort entreprenörens berättigande att utföra ÄTA-arbeten vilket kan få stora konsekvenser i främst generalentreprenader. Om sidoentreprenör tas in är entreprenören inte längre självständig och byggherreansvaret för arbetsmiljön och personalliggaren kan inte läggas på någon entreprenör. Dessutom medför det bevissvårigheter avseende ansvar för fel.

Gränsbeloppsregeln
Vid utförandeentreprenader (AB 04) har entreprenören en möjlighet att utföra ÄTA-arbeten vars värde understiger visst gränsbelopp och skriftligen meddela beställaren först i efterhand. Gränsbeloppet är halvt prisbasbelopp (för närvarande 23 800 kronor) enligt täckbestämmelse AB 04 och kan därför ändras utan ändring av fast bestämmelse.

Fördelen med gränsbeloppsregeln är att entreprenören kan utföra mindre åtgärder utan att först inhämta beställarens synpunkter vilket förebygger onödiga tidsutdräkter.

Trots detta skrivs regeln ofta bort vilket medför att beställaren godkännande behövs för ändring av minsta lilla arbetsåtgärd – något som inte är ägnat att skapa förutsättningar för en effektiv entreprenad.

ÄTA-arbeten är ingen blank check
Att det finns behov av ÄTA-arbete innebär inte någon fri rätt för entreprenören att lösa problemet medelst vilka arbeten som helst. Entreprenören måste inom ramen för den allmänna lojalitetsplikten iaktta beställarens tekniska och ekonomiska intressen.

Likaså är entreprenören skyldig att redovisa vidtagna åtgärder, nedlagd tid och övriga kostnader med en sådan detaljeringsgrad att beställaren kan bilda sig en uppfattning om arten och omfattningen av ÄTA-arbetena (även för åtgärder som inte ersätts genom självkostnadsprincipen).

Det saknas därför anledning att ändra någon av de fasta ÄTA-villkoren i AB/ABT.

Välj löpande/rörlig ersättning vid osäkerhet
Det är främst vid fastprisentreprenader som ÄTA-frågor brukar bli föremål för osämja. Fast pris lämpar sig bra för nyproduktion eller andra entreprenader med hög förutsägbarhet, men används trots det i exempelvis ROT-projekt och vissa anläggningsentreprenader.

Vid löpande räkning/rörlig ersättning saknar det närmare betydelse om arbetet omfattas av kontraktsarbeten eller inte då entreprenören får betalt oavsett. Välj därför denna ersättningsform om det föreligger osäkerhet i entreprenadens omfattning (det gynnar inte minst ÄTA-diskussionerna på byggmötena).

I annat fall är det bara att förlika sig med tanken att ÄTA-arbeten oundvikligen kommer att behövas utföras och ersättas utöver det fasta priset.

ÄTA-arbeten och ändring av kontrakt
I LOU finns i 17 kap. vissa regler om ändring av upphandlat avtal. Enligt 9 § kan en offentlig beställare avtala om ändringar av ett entreprenadavtal upp till 15 procent ökning/minskning av kontraktsvärdet så länge kontraktets övergripande karaktär inte ändras.

Det är emellertid inte ovanligt att kostnaderna i ett entreprenadprojekt ökar med mer än så. Ett alternativ blir då att tillämpa 11 § om tilläggsbeställningar eller 12 § avseende oförutsedda (yttre) omständigheter vilka ställer höga krav på motivering samt förutsätter annonsering om ändringen enligt 16 §.

Tack vare ÄTA-bestämmelserna i AB 04 och ABT 06 kan emellertid även 10 § om ändringsklausuler tillämpas i viss utsträckning. Enligt 10 § ska en ändringsklausul med tillräcklig tydlighet beskriva under vilka förutsättningar, art och omfattning av ändringar som kan komma att göras.

Min uppfattning är att ÄTA-villkoren – oförändrade(!) – uppfyller dessa rekvisit. Ändringar av ÄTA-villkoren kan dock leda till att upphandlingsdokumenten inte längre anses innehålla några ändringsklausuler enligt LOU.

Jakob Waldersten
jakob@wkab.nu

Läs mer av Jakob Waldersten:
https://inkopsradet.se/?s=Jakob+Waldersten

 

Få din fråga om upphandling besvarad
Skickar

Läs mer: Expertkommentar

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Jakob Waldersten

Jakob Waldersten är jurist och ger rådgivning, håller utbildningar och föreläser genom egna bolaget Walderstens juridiska. Han har tidigare varit bolagsjurist på byggbolag, upphandlingsansvarig på kommunalt fastighetsbolag samt jurist på entreprenadjuridisk advokatbyrå.

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud