Norrtälje kommun handlade under 2018 annonser av Norrtelje Tidning för drygt 750 000 kronor. Enligt en granskning av Norrtelje Nyheter, en nystartad konkurrent på orten, verkar Norrtelje Tidning länge ha haft en gräddfil till annonser.
Beskeden från kommunen under granskningens lopp har svajat betydligt. Först förklarades att annonsköpen hade upphandlats korrekt och sedan att de inte nått upp över direktupphandlingsgränsen.
Båda påståendena var felaktiga. Trots att det sedan slutet av 2017 funnits ett ramavtal, med förmedlingsföretaget Tross, har annonser köpts direkt av tidningen.
Kommundirektör Ulla-Marie Hellenberg bekräftar för Norrtelje Tidning att tjänstemän har agerat vid sidan av ramavtalet:
– Det är inte bra, jag tycker absolut inte att det är okej.
Enligt utmanaren har Norrtelje Tidning under åren 2014 till 2018 fakturerat kommunen cirka 4,3 miljoner kronor för annonser av olika slag. Siffran kan vara så hög som 7,5 miljoner kronor.
Mellan 2014 och 2017 hade kommunen ett direktupphandlat avtal med Norrtelje Tidning om annonsering. Detta eftersom kommunen ansåg att det endast fanns en leverantör som kunde erbjuda en tillfredsställande hushållstäckning.
Kommunen är nu på väg att etablera en inköpsportal för att höja avtalstrohet och få kontroll över medarbetares köp/avrop.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer