Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Vägrar betala för upphandlingsstatistik

Förslaget till en nationell statistikdatabas för upphandlingar får tumme upp av remissinstanserna. Fast kritiker anser att den som vill ha tjänsten också ska betala för den.

| 2018-01-15

Finansdepartementet har i en promemoria föreslagit en nationell statistikdatabas för upphandlingar. Som Inköpsrådet kunde rapportera redan i höstas är tanken att de företag som idag driver annonsdatabaser löpande ska lämna obearbetad grunddata.

Enligt förslaget ska Upphandlingsmyndigheten sköta databasen. För att ”säkra uppgifternas tillförlitlighet” måste de företag som ska lämna uppgifterna registreras hos Konkurrensverket. Denna licens kommer att kosta en slant, något som företagen i branschen reagerat mot.

Även Stockholms läns landsting invänder mot att avgifter ska tas ut från annonsförmedlarna. I remissvaret förs farhågor fram för att företagens kostnader för registrering och arbete kommer att vältras över på beställarna, alltså i huvudsak kommuner och landsting.

Landstinget, med Irene Svenonius som föredragande landstingsråd, slår fast att uppgiftsinsamlingen sker primärt i statens intresse. Därför är det naturligt att kostnaderna för databasen, om den ska genomföras, landar på samma part.

Även om Stockholms läns landsting inte ser något större mervärde för egen del får initiativet att samla in statistik på det hela taget tumme upp. Stockholms stad hör till de remissinstanser som välkomnar förslaget.

– En bättre uppföljning och mer träffsäkra analyser av den offentliga upphandlingen i Sverige bidrar till ett sunt upphandlingsklimat, noterar föredragande borgarrådet Karin Wanngård.

Stadsledningskontoret påpekar att offentlig upphandling redan i dagsläget är förknippat med en hel del administration. Därför är det viktigt att undvika att ytterligare administrativ börda läggs på de upphandlande myndigheterna.

Knivsta kommun ser fördelar med registreringskravet. Åsikten är att detta säkerställer kvaliteten i annonseringen samtidigt som det blir tydligare för dem som upphandlar att veta vilka annonsdataplatser som ska användas.

Svenskt Näringsliv lanserar ett förbättringsförslag. Man vill se en speglingsfunktion mellan dagens annonsdatabaser så att företag bara behöver abonnera på en tjänst. Detta skulle, allt enligt remissvaret, vara ett sätt att motverka den negativa trenden som ju tyvärr går mot allt färre anbud i upphandlingarna.

Skatteverket tvekar för sin del över om Upphandlingsmyndigheten är rätt hemvist för databasen. Mot bakgrund av att statistiken ska vara objektiv, allmänt tillgänglig, relevant, noggrann och jämförbar, är åsikten att Statistiska centralbyrån, som specialistmyndighet inom området statistik, bör ta hand om den.

Den nya regleringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2019.

Läs mer: AnbudInsynUppföljningUpphandlingsstöd

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs
  • Nacka: Vi har visst valfrihet

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Hur allvarligt fel för att uteslutas?
  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna