Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Nya upphandlingslagar • 8 februari 2022
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Utvärdera kvalitet vid avrop av konsult

ExpertkommentarVid avrop från ett ramavtal som gäller konsulttjänster och som inte är rangordnat krävs en utvärdering av kvaliteten. Tänk över vad konsulten har för erfarenhet och kompetens och ställ sedan de relevanta frågorna, skriver Petter Ulander.

| 2020-11-02
Petter Ulander, it-upphandlingskonsult, är en av Inköpsrådets experter.

När avrop ska genomföras från ett ramavtal avseende konsulttjänster som inte är rangordnat, behövs någon form av utvärdering.

Om man inte väljer att enbart utvärdera på lägst pris, så behöver någon form av kvalitetsutvärdering genomföras.

Givet att man i ramavtalsupphandlingen specificerat vilka kvalitetskriterier man kan komma att använda vid en förnyad konkurrensutsättning, behöver dessa kvalitetskriterier på något sätt specificeras och bedömas. Vanligt förekommande kvalitetskriterier vid konsultupphandlingar är erfarenhet, kompetens och leveranstid.

Eftersom allt ska vara likabehandlande och transparent så har det utvecklats en del olika metoder för att utvärdera kvalitet vid konsultavrop, vissa bättre vissa sämre.

Jag ger nedan några exempel:

Kvalitetsbedömningen kan vara kvalitativ eller kvantitativ. Med en kvantitativ bedömning menar jag att kvalitet  mäts med fördefinierade mått, exempelvis kan leverantören få poäng beroende på hur många uppdrag av liknande karaktär offererad konsult har genomfört. Många upphandlare kallar detta för ”kvalitetsbedömning”, men jag menar att det är en ”kvantitetsbedömning”

Exempel:
0 uppdrag = 0 poäng
1 uppdrag = 1 poäng
2 uppdrag = 2 poäng
3 uppdrag = 3 poäng
4 uppdrag eller fler = 4 poäng

Men att en konsult har genomfört tio uppdrag av liknande karaktär säger ingenting om hur framgångsrika resultaten av uppdragen har varit, och vad är det som säger att en konsult som genomfört två liknande uppdrag skulle göra ett mindre framgångsrikt uppdrag än en konsult som genomfört fyra liknande uppdrag?

Att utvärdera konsulttjänster med enbart en kvalitetsbedömning av kvantitativ karaktär ger den upphandlande myndigheten/enheten långt ifrån de fakta om konsulten som behövs för att avgöra om det är rätt konsult för att genomföra de efterfrågade tjänsteleveranserna.

För en upphandlande myndighet/enhet finns det flera andra fakta om konsulten som är av betydligt mer relevant karaktär för att göra en kvalitetsbedömning, exempelvis konsultens planerade metodik för att genomföra uppdraget, konsultens erfarenhet av att genomföras specifika moment i uppdraget, konsultens erfarenhet av lagrum, riktlinjer, standarder och så vidare.

Ett tillvägagångssätt som visat sig vara framgångsrikt är att inom ramen för de obligatoriska kraven använda de kvantitativa kraven som en checklista för leverantören, exempelvis att ”erbjuden konsult ska ha genomfört minst tre uppdrag av liknande karaktär som de efterfrågade tjänsteleveranserna”, leverantören får sedan i löptext beskriva erbjuden konsults samlade erfarenhet och kompetens i förhållande till de tjänsteleveranser som den upphandlade myndigheten/enheter efterfrågar.

I alla lägen där kvalitet på något sätt ska bedömas så är det en balansgång mellan att vara tillräckligt tydlig och transparent samtidigt som modellen inte får öppna för att göra godtyckliga bedömningar.

I vissa avrop kan den upphandlande myndigheten/enheten ha ett behov av att träffa de erbjudna konsulterna på en intervju. Syftet är att kvalitetssäkra den information som leverantören lämnat i avropssvaret och för att få en fördjupad inblick över hur konsulterna kommer genomföra de efterfråga tjänsteleveranserna.

Här kan en avgränsning göras till att exempelvis de fem leverantörer, om så många lämnat avropssvar, som har högst sammanvägd poäng efter utvärdering av erfarenhet/kompetens och pris kallas till intervju.

För att utvärdera ovanstående exempel krävs att leverantören får möjlighet att uttrycka sig i löptext. Svårigheten med att låta leverantörerna lämna skriftliga avropssvar i form av löptexter är att på ett tydligt sätt definiera hur de lämnade uppgifterna kommer att utvärderas.

Vanligt förekommande är att använda sig av en mervärdesmodell eller en kvalitativ poängskala, exempelvis:

4 poäng    Beskrivningen visar på mycket hög förmåga att utföra efterfrågade tjänsteleveranser.

3 poäng    Beskrivningen visar på hög förmåga att utföra efterfrågade tjänsteleveranser.

2 poäng    Beskrivningen visar på förmåga att utföra efterfrågade tjänsteleveranser.

1 poäng    Beskrivningen visar på viss förmåga att utföra efterfrågade tjänsteleveranser.

0 poäng    Beskrivningen visar på avsaknad av förmåga att utföra efterfrågade tjänsteleveranser.

Vad är det som är viktigt för er? Att konsulten har genomfört tio liknande uppdrag oavsett positivt eller negativt utfall, eller konsultens förmåga att utföra de av er efterfrågade tjänsteleveranserna?

Som jag tidigare nämnde blir det en balansgång mellan fullständigt förutbestämda poäng baserat på något som kan mätas i någon form av antal eller dylikt, eller att våga sig på ”riktiga” kvalitetsmått som i så fall på något sätt måste bedömas.

Inför ert nästa avrop – fundera över vad det är viktigt att konsulten har erfarenhet av och kompetens inom, och ställ för uppdraget relevanta frågor kring detta.

Petter Ulander
Vd på AdviceU i Sundsvall

Har du frågor om it-upphandling till Petter Ulander? Mejla  info@inkopsradet.se

 

Läs mer: ExpertkommentarRamavtal

Petter Ulander

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Utvärdera kvalitet vid avrop av konsult”

  1. Savvy skriver:
    2022-04-27 kl. 15:44

    Bra artikel, tackar för det 🙂

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Petter Ulander

Petter Ulander är civil­ekonom men har jobbat som it-upphand­lings­konsult de senaste 20 åren och då enbart som råd­givare på den köpande sidan. Uppdrags­givarna har varit allt från stora och små kommuner, myndig­heter, kommunala bolag och även en del uppdrag på den privata sidan. Han är även huvud­lärare vid Inköps­rådets utbild­ning Kvalifi­cerad it-upphandlare.

Lediga jobb

Skellefteå kommun

Inköpschef, Skellefteå kommun

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Håll dig informerad

Prenumerera på Inköpsrådets kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, v2
Specialområde
Sending

Senaste inläggen

Effektivare tillsyn föreslåsEffektivare tillsyn föreslås
Förlegat krav om undertecknandeFörlegat krav om undertecknande
Svagt intresse oroar VinnovaSvagt intresse oroar Vinnova
Använd begrepp som inte missförståsAnvänd begrepp som inte missförstås
Göteborg samlas för mer återbrukGöteborg samlas för mer återbruk
Tolkning av ramavtalTolkning av ramavtal
Är vi redo att växla upp?Är vi redo att växla upp?
Regioner straffas för förlängt avtalRegioner straffas för förlängt avtal
ANNONS FRÅN AFF

Undvik missförstånd, konflikter och juridiska tvister

Aff behövs för att alla ska hitta ett gemensamt språk, för att minska risken för tvister och för att öka kvaliteten, säger Philip Österlund, vd på Aff

Nytt från Upphandling24

  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk
  • Tolkning av ramavtal

Åsikter på sajten

  • Tolkning av ramavtalDet kan nog inte alltid tas för sant att det inte skulle vara relevant att utröna den gemensamma partsavsikten i...
  • Tolkning av ramavtalHej Alfred, Som framgår av ditt citat från HD:s avgörande i mål nr 4071-20 (NJA 2021 s 643) är det...
  • Regioner straffas för förlängt avtalVad oseriöst av domstolen att basera sannolikheten för att Svensk dos skulle vinna en korrekt genomförd upphandling på antalet leverantörer...
  • Tolkning av ramavtalNi skriver att "Hovrätten prövade först om projektet omfattats av ramavtalet. Då någon gemensam partsavsikt inte gick att utläsa fick...
  • Regioner straffas för förlängt avtaljag undrar i sitt stilla sinne vad positivt konkurrensutsättning av dosförpackade läkemedel fört med sig?
  • Utvärdera kvalitet vid avrop av konsultBra artikel, tackar för det :)
  • Enhetlig tolkning gällerMånga av dessa "smörgårdsbordsförespråkare" vill nog väcka lite uppmärksamhet och jagar gillningar och delningar på LinkedIn. Man kommer med diverse...
  • Enhetlig tolkning gällerHelt stängt är kanske inte smörgåsbordet ändå? Jag uppfattar att båda målen som du tar upp avsåg situationer där direktiven...
  • Val av utvärderingsmodell icke-fråga?Har inte använt relativa modeller i mina upphandlingar sedan denna kom: "Metoder vid utvärdering av pris och kvalitet i offentlig...
  • Enad front för mer forskningInom det identifierade forskningsområdet "Korruption och kartellbildning" finns det lågt hängande frukt som inte kräver någon forskning för att identifiera....

Senaste inläggen

  • Effektivare tillsyn föreslås
  • Förlegat krav om undertecknande
  • Svagt intresse oroar Vinnova
  • Använd begrepp som inte missförstås
  • Göteborg samlas för mer återbruk
  • Tolkning av ramavtal
  • Är vi redo att växla upp?
  • Regioner straffas för förlängt avtal
  • Förändrad omvärld kräver anpassning
  • Stort fokus på service
  • Fast timpris och referenser tillåtet
  • Att upphandla ABK-konsulter
  • ”Mediestorm kan ge ökade resurser”
  • Allt går att sälja med mördande reklam
  • En process för hela staden

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 26 april
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 4 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 5 maj
  • LOU på två dagar | 10-11 maj
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 18-19 maj
  • Anbudsutvärdering | 13 okt
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 okt
  • Agil upphandling | 9 nov
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober