Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Stor kommun i hemtjänstskifte

Linköping bryter ny mark bland större kommuner genom att skrota sitt valfrihetssystem, LOV, inom hemtjänsten. Övergången till en ny upphandlingsmodell kan vara en del av en begynnande trend inom kommunsektorn.

| 2020-08-14
Linköpings kommuns äldrenämnd ordförande Liselotte Fager.

 

2023 planerar Linköpings kommun, Sveriges femte största med 163 000 invånare, att gå i mål med nya avtal där en avgränsad del av hemtjänsten ska upphandlas enligt LOU.

Botkyrka och Värmdö är exempel på andra kommuner som valt ”LOU-spåret” och som befinner sig i en process att omorganisera sin hemtjänst i den riktningen.

Även I Umeå var det mycket nära ett skifte från nuvarande LOV-modell inom hemtjänsten till att upphandla enligt LOU, men den socialdemokratiska kommunledningen förlorade en jämn omröstning.

Blåa partier som föredrar LOV, röda som förordar hemtjänst i egen regi eller möjligen en avgränsning med LOU; de traditionella, politiska skiljelinjerna har inte märkts så mycket i Linköping, där det borgerliga styret drivit på för förändringen.

-När förutsättningarna för hemtjänsten förändras, vilket vi sett under senare år, måste även systemet förändras. Vi har haft ett antal brister med nuvarande systemet gällande insatser och utförandet, framför allt kvalitén i hälso- och sjukvårdsdelen, säger Liselotte Fager, kristdemokrat och ordförande i Linköpings kommuns äldrenämnd.

-Den nya modellen ska ge helt andra möjligheter för att sammanföra hemtjänst och hemsjukvård. Det menar vi är möjligt och samtidigt ge större valmöjligheter för Linköpingsborna. I det LOV-system som gällt har inte alla Linköpingsbor kunnat välja utförare och det ska vi ändra på med en ny modell.

I kommunens beslutsunderlag anges att handläggningen kring ansökningar enligt LOV krävt mycket resurser, men ett ännu större problem har varit arbetet med uppföljning och kontroller för att säkerställa kvalitén i verksamheten.

Samtidigt har det varit en valfrihet som haltat en del med reella möjligheter att välja bland nuvarande sex alternativ (fem privata utförare samt kommunal hemtjänst) främst i centrala Linköping.

 -Den översyn som genomförts kring framtidens hemtjänst har funnit att en ny modell måste bygga på att säkra vård och omsorg genom att på ett bättre sätt ge utförare ett fullt ansvar för rehabilitering, hemtjänstinsatser samt hälso- och sjukvårdsinsatser, säger Liselotte Fager om kommunens analys.

-Samma resurser måste räcka för att betydligt fler personer ska ges vård och omsorg i hemmet så vi måste hitta resurseffektiva lösningar och skapa förutsättningar för digitalisering, att kunna jobba förebyggande mot både fysisk och psykisk ohälsa samt ha demensarbetslag i hela kommunen.

De nya hemtjänstavtal som kommer att upphandlas ska ge vård- och omsorgsföretagen ett betydligt bredare ansvar som även kan omfatta drift av servicehus och trygghetsboende.

En särskild arbetsgrupp ska nu jobba vidare under hösten med att forma den nya organisationen med exakt indelning i geografiska områden och att bestämma andelen hemtjänst som ska vara kvar i kommunal drift genom dess utförarorganisation, Leanlink.

Tidsplaneringen bygger på att ha förfrågningsunderlag klara i slutet av året och ingå nya avtal från 2023.

Linköping var tidigt ute med att starta LOV redan 2008. I kommunsektorn som helhet skedde en snabb tillväxt av antalet kommuner med LOV inom hemtjänsten fram till 2014 med en nivå på 150-160 kommuner som sedan dess varit konstant.

En utveckling som varit märkbar är att kommuner som är nöjda med sina LOV-system vidgar det till att omfatta fler tjänster – exempelvis använder sig 22 kommuner numera av LOV inom särskilda boenden.

Men kommuner upplever även problem med valfrihetsmodeller som skiftar till karaktären beroende på en kommuns förutsättningar.

-En trend vi kan se är att kommuner upplever problem med sina LOV-system om man antingen har för få eller för många utförare. Främst glesbygdskommuner som prövat LOV anger problem att locka företag att bli en del av det valfrihetssystem som man vill bygga upp och av det skälet tvingas man avsluta det hela, säger Karin Peedu, upphandlingsstrateg på SKR.

-Till skillnad från LOU, där det görs en begränsning av antalet utförare för hemtjänst, bygger LOV på fullständig valfrihet –  det går inte att begränsa antalet utförare bland de som uppfyller kraven. Vissa kommuner med många utförare har upplevt det som oerhört resurskrävande att försöka följa upp alla företag och att det kan medföra problem – exempelvis Södertälje där kriminalitet kunde kopplas till vissa utförare.

Karin Peedu tillägger att planeringen av den egna, kommunala hemtjänsten kan vara en svårighet vid en övergång till LOV med risk för höga kostnader eftersom minskningen av den kommunala organisationen, i takt med att privata utförare tillkommer, släpar efter.

-Det kan även gälla när man väljer upphandling enligt LOU och där kan man notera nu att exempelvis Botkyrka väljer en successiv ökning av LOU-upphandlad hemtjänst.

Läs mer: Upphandling HemtjänstLinköpings kommunLOV

Fredrik Mårtensson

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar
Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Advokatbyråns 15 förbättringsförslagAdvokatbyråns 15 förbättringsförslag
Oklara omständigheter för preklusionsreglerOklara omständigheter för preklusionsregler

Nytt från Upphandling24

  • Robertsfors utmanar ”nya” lagen
  • Räkna med ökat polisintresse
  • Disputerar om krav och pris
  • “Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka
  • Vad hållbar upphandling av tjänster innebär
  • Munkfors i topp

Kommentarer från läsarna

Björn : Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Så spännande. Man får känsla att det är mycket som inte kom upp till ytan. Jag tror kommunen vet mer…
Johan : Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
Tack för en bra genomgång! Ogiltiga och olämpliga anbud hanteras alltså olika. Ogiltiga är bland annat "anbud som inte överensstämmer…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
I ett öppet förfarande är det inte förbjudet att träffa anbudsgivare så länge grundläggande principer m m upprätthålls så frågan…
Nils Larsson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ett bra förslag, förhandlingar ska i min mening användas oftare. Förslaget är även passande med dagens politiska fokus på effektivitet,…
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Maktmissbrukare med andra ord
- : JO-kritik står fast, kan inte överklagas
Tjänsteman på JO uppger att de "väljer" vilka ärenden de ska utreda oavsett om det är ett fel som begåtts…
Måns Weimarck : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Synnerligen bra idé! Det öppnar upp för goda affärer, minskar behoven av extensiva marknadsundersökningar före varje upphandling och minskar risken…
Björn : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Jag saknar grundläggande information i fallet. Det verkar uppenbart att domstolen inte iaktog kontexten så jag anser är av avgörande…
Björn : Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
Den som följer diskussioner om onormalt låga priser måste slås av myndigheternas och rättsväsendets total oförmåga att tackla relativt enkla…
Frans : Oklara omständigheter för preklusionsregler
Intressant! "Skäl till varför en omständighet ska få åberopas utgör knappast i sig en omständighet till stöd för en talan…

Senaste inläggen

  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas