Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Skolskjuts med rejäla startsvårigheter

Täby kommun pekar på kapacitet och kvalitet vid valet av Samtrans för skolskjuts och turbundna resor. Fast företagets första vecka som ny leverantör i Södertälje har varit problemfylld.

| 2018-01-16

Samtrans har specialiserat sig på resor för personer med särskilda behov. Bolaget ska på Täby kommuns uppdrag köra skolskjuts och turbundna resor för personer med funktionsvariationer samt äldre.

Patrik Forshage, utbildningschef i Täby kommun, är glad och nöjd över att ha skrivit avtal med en leverantör som uppfyller kommunens kapacitets- och kvalitetskrav:

– Det kommer att bidra till att kvaliteten förbättras för alla elever som åker skolskjuts, säger han.

I avtalet ställs särskilda krav på förare när det gäller förhållningssätt och förståelse för resenärernas olika behov. Väntetiden på en transport får heller inte överstiga tio minuter.

Det tvååriga, direktupphandlade avtalet gäller från och med den 1 mars. Under den tiden ska kommunen göra en ny upphandling för avtal på längre tid.

Täby kommun och Samtrans planerar nu för övergången – där målet är att det ska vara så smidig som möjligt för alla berörda.

Smidigt är det minsta man säga om Samtrans övertagande av skolresor i Södertälje vid vårens terminsstart. Exakt vems fel det är att hundra barn inte fått skolskjuts ska utredas.

Monica Sonde, utbildningsdirektör vid Södertälje kommun, säger att det är en utmaning att ta över ansvaret för skolskjuts för 800 elever:

– Att det blir lite rörigare och fel uppstår behöver vi alla vara beredda på. Men den omfattning av fel som varit i starten av den här terminen är inte alls acceptabel.

Samtrans och kommunen har tvingats till dagliga avstämningar och möten för att åtgärda bristerna.

– Vi kan inte annat än beklaga till alla berörda som blivit drabbade av att skolskjutsen inte fungerat första skolveckan, säger Anders Larsson, vd för Samtrans.

Enligt Länstidningen var Samtrans 2,7 miljoner kronor billigare än den tidigare entreprenören Södertälje taxi på ett uppdrag värt cirka 20 miljoner kronor.

– Att säga att de här inkörningsproblemen som vi ser att Samtrans har just nu har att göra med att de var billigast, det är att dra förhastade slutsatser, säger Anna-Karin Renström, vd för Telge inköp som ansvarat för upphandlingen, till tidningen.

Annons

Få fart på er avtalsförvaltning! Upphandling24 arrangerar en populär heldagsutbildning för dig som behöver kunskap, inspiration och verktyg för att påbörja eller komma vidare med ditt arbete med en strukturerad avtalsförvaltning. Läs mer här!

Läs mer: AvtalSamhälleTransportUpphandling

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Skolskjuts med rejäla startsvårigheter”

  1. Anders Larsson, VD Samtrans skriver:
    2018-01-16 kl. 21:01

    Hej!

    I en upphandling gällande persontransporter och ett senare avtal finns det alltid en beställande part och en levererande part där båda har olika ansvar för framgången i avtalets leverans.

    Ett nyckelkrav på beställaren är att kompletta beställningar på resor ska vara leverantören tillhanda i god tid innan avtalsstart och det är en tidpunkt som alltid är tydlig i avtalet.

    Något som är allt för vanligt i den här typen av avtalsstarter är att beställaren inte har kontroll på sina beställningar av resor och eller lämnar beställningarna allt för sent till leverantören vilket omöjliggör leverantörens möjlighet att initialt lyckas med uppdraget och det har tyvärr hänt även i det här fallet.

    Svara

Lämna ett svar till Anders Larsson, VD Samtrans Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…
Skynet : Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Så dåligt. AI-överimplementering. De får kalibrera den så den inte tar bort företagsnamn. Men visst, det vi ser är ett…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud