Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

”Så ska vi bli bäst till år 2020”

Minskad konsultanvändning och därefter en ny policy för inköp. Irene Svenonius kavlar upp ärmarna för att Stockholms läns landsting ska nå målet att om två år bli Sveriges bästa offentliga upphandlare.

| 2018-04-05

Stockholms läns landsting har kritiserats för att i alltför stor utsträckning anlita konsulter, inte minst på Nya Karolinska Solna. Framöver ska konsulter endast anlitas när det behövs en temporär specialistkompetens, vid tillfälliga toppar eller för att genomföra korta utredningsuppdrag.

Finanslandstingsrådet Irene Svenonius berättar att hela landstinget har fått i uppdrag att arbeta för att sänka konsultkostnaderna. Hon poängterar att det är varje chefs ansvar att se till att det blir verklighet.

– Vi kan se att konsultkostnaderna minskade förra året, men vill nu öka takten i arbetet.

Inför landstingsstyrelsens möte den 10 april ligger nu ett förslag om vilka upphandlingar som ska genomföras. Förvaltningen föreslår att 83 så kallade kategori A-upphandlingar ska genomföras under 2018. Här finns konsulttjänster inom strategi och management inte med.

– Beslutet i landstingsstyrelsen blir en tydlig signal till den egna organisationen om att konsulttjänster inom strategi och management ska användas restriktivt.

Att konsulttjänsterna ”B-listas” innebär att de beslutas av landstingsstyrelsen. Detta till skillnad från A-upphandlingarna, där anskaffningen som sådan inte förändrar inriktningar eller mål, som sker på delegation efter beslut av landstingsstyrelsen.

– Detta är motiverat utifrån att vi vill minska användningen av konsulter inom strategi och management påtagligt.

Enligt Irene Svenonius är det viktigt att konsultupphandlingen utformas för en mindre volym än tidigare. En tydlig strategi för hur avtalsuppföljning ska mejslas ut så att man kan följa upp att användningen av konsulter minskar.

– Allt detta ska vara tillgodosett innan beslut kan fattas om att gå ut med upphandlingen.

Kommer konsultföretagen i och med detta att bedöma Stockholms läns landsting som mindre intressant? Hon ser landstinget som en fortsatt god kund med kvalificerade uppdrag där konsulter kan hjälpa till med sådant som det inte finns kompetens för in house.

– Men landstinget ska inte vara en stor kund som ger stora, långa löpande uppdrag.

En ny policy för inköp är också på gång, den ska beslutas av fullmäktige i maj. Till nyheterna hör införande av kategoristyrt arbete:

– Det går inte idag att säga exakt hur lång tid förändringsarbetet kommer att ta, men vårt mål är att år 2020 vara Sveriges bästa offentliga upphandlare så det gäller för alla att kavla upp ärmarna direkt.

Läs mer: PolitikSamhälleÖvriga tjänster

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “”Så ska vi bli bäst till år 2020””

  1. Justinianus skriver:
    2018-04-05 kl. 13:30

    Det kommer nog gå bra nu när Irene Svenonius man inte längre sitter som inköpschef för NKS…

    https://ltmoteld.blogspot.se/2018/02/avga-irene-svenonius.html

    Svara

Lämna ett svar till Justinianus Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud