Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Riksdagsnej till arbetsrättsliga krav

Riksdagspartierna är överens om att schysta villkor ska gälla vid upphandling, men inte om detaljerna kring hur. Regeringens förslag i upphandlingspropositionen om arbetsrättsliga krav faller.

| 2016-11-30

Riksdagsmajoriteten säger nej till de delar av upphandlingspropositionen som går ut på att myndigheter vid behov ska ställa krav på arbetstid, lön och semester för leverantörernas personal. I ett tillkännagivande ombeds regeringen att, vid behov, återkomma med ett nytt förslag i dessa delar.

Övriga delar av det digra förslaget gick igenom.

Beviset för att upphandling engagerar var mycket tydligt i den fyra timmar långa debatt inför omröstningen som präglades av hetta och engagemang. Taxiförarnas låga löner och dåliga färdtjänstupphandlingar återkom flitigt.

Alliansen anklagades för att bejaka djurskydd, men inte löntagarskydd. Regeringssidan fick det ofta påtalat att förslagen var dåligt förankrade. Lagrådets kritik upprepades flera gånger.

Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet, tycker att alliansen med klinisk precision riktat in sig på de delar av förslaget som ska skydda de mest underbetalda.

– Varför ska nio procent av löntagarna, som inte har kollektivavtal, styra villkoren för den stora majoritet som har detta.

De partipolitiska skiljelinjerna var särskilt tydliga när det kom till omsorgen om de små företagen. Monica Green, socialdemokratisk ledamot i Finansutskottet, höll inte alls med om att småföretag får svårare att konkurrera i upphandlingar om förslaget blir en realitet:

– Det kommer att bli lättare för små företag att lägga anbud. Krav på schysta villkor gör det lättare för seriösa aktörer att konkurrera samtidigt som nya regler kräver uppdelning av större upphandlingar.

Jakob Forssmed, ekonomisk-politisk talesperson för Kristdemokraterna, tyckte att regeringen gjort plakatpolitik av en proposition som han anser innehåller mycket bra.

– Högt tonläge med stort inslag av agitation har präglat processen. Regeringen borde ha lagt undan megafonen till förmån för dialog.

Centerpartisten Peter Helander verkade däremot se en möjlighet att komma överens. På frågan om regeringen verkligen lyssnat till invändningarna och försökt att anpassa sitt förslag poängterade Ardalan Shekarabi:

– Förslaget är välavvägt, ansåg civilministern som förklarade att det under resans gång justerats tre gånger efter kritik från bland annat Lagrådet.

Ardalan Shekarabi summerar:

– Vi borde kunna komma överens. Blockpolitiken fördummar svensk politik och stoppar möjligheterna att ta bort låglönekonkurrens och skapa rimliga villkor för exempelvis taxiförare.

Läs mer: EULagstiftningPolitikSociala krav

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Riksdagsnej till arbetsrättsliga krav”

  1. Johan Almesjö, Inköp Gävleborg skriver:
    2016-12-01 kl. 07:29

    Bra med att detta landar och det vi väntat på faktiskt nu kan bli realitet. Låt oss med kraft mod och glädje börja tillämpa de delar som ger som förbättrade möjligheter till bra offentliga affärer. Jag ser fram emot att använda dynamiska inköpssystem, annonserat förhandlat förfarande men förstår fortfarande inte varför det behövs en LOU och en LUF. Men det kanske blir en utveckling av denna lagstiftning igen??!! Trots allt är den största segern att den offentliga affären är en het angelägenhet för ägare i offentlig sektor, se nu till att den blir lite het för strategisk ledning för där är vi inte ännu!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig LOU av en expert

En kursledare med ambitionen att förenkla upphandlarens vardag. Grundläggande LOU med nyheter och praxis. Mathias Sylvan guidar dig rätt i regelverket och djupdyker i valda delar.

Förslag till ändrat LUFS-direktivFörslag till ändrat LUFS-direktiv
Om vikten av det kontradiktoriska förfarandetOm vikten av det kontradiktoriska förfarandet
Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaretFörslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
Tillämpat krav som inte uttryckligen framgåttTillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Hetaste rättsfallen från första kvartaletHetaste rättsfallen från första kvartalet
Mer restriktiv bedömning av avvikelser?Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
Bakläxa om utredningsansvarBakläxa om utredningsansvar
Juridisk rapport om miljömärkning i upphandlingJuridisk rapport om miljömärkning i upphandling

Nytt från Upphandling24

  • Så avslöjar du AI-bluffarna
  • Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Bygger assistent för upphandling
  • Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
  • Attendo slår tillbaka mot Västerås
  • Dubbla böter för Strängnäs

Kommentarer från läsarna

Björn : Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
Otroligt intressant mål i sin enkelhet (tack vare sin enkelhet). Korrekt utfall ska ha varit given för vem som helst…
Fredrik : Hetaste rättsfallen från första kvartalet
Tack för bra "Reader's Digest".
Björn : Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
Jag instämmer med slutsatserna. Inte bara att KR tar upp väldigt få mål trots att det svämmar över av domstolsbeslut…
Louise Bylund : Följa upp avtal – en cirkulär process
Hej! Jag har en fundering om den cirkulära modellen har något specifikt namn? Med vänliga hälsningar, Louise, Offentlig upphandlare student.
Marianne Hammarström : Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
Mycket bra. Tack för att ni driver detta och håller med att det är mycket svårtolkat.
Annika S : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Hej! Kan ni reda ut den här meningen lite - jag går vilse i olika "inte". Vidare har det förhållandet…
Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…

Senaste inläggen

  • Förslag till ändrat LUFS-direktiv
  • Om vikten av det kontradiktoriska förfarandet
  • Förslag 4: Förbättra för näringslivet att delta i totalförsvaret
  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift