Riksdagsmajoriteten säger nej till de delar av upphandlingspropositionen som går ut på att myndigheter vid behov ska ställa krav på arbetstid, lön och semester för leverantörernas personal. I ett tillkännagivande ombeds regeringen att, vid behov, återkomma med ett nytt förslag i dessa delar.
Övriga delar av det digra förslaget gick igenom.
Beviset för att upphandling engagerar var mycket tydligt i den fyra timmar långa debatt inför omröstningen som präglades av hetta och engagemang. Taxiförarnas låga löner och dåliga färdtjänstupphandlingar återkom flitigt.
Alliansen anklagades för att bejaka djurskydd, men inte löntagarskydd. Regeringssidan fick det ofta påtalat att förslagen var dåligt förankrade. Lagrådets kritik upprepades flera gånger.
Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet, tycker att alliansen med klinisk precision riktat in sig på de delar av förslaget som ska skydda de mest underbetalda.
– Varför ska nio procent av löntagarna, som inte har kollektivavtal, styra villkoren för den stora majoritet som har detta.
De partipolitiska skiljelinjerna var särskilt tydliga när det kom till omsorgen om de små företagen. Monica Green, socialdemokratisk ledamot i Finansutskottet, höll inte alls med om att småföretag får svårare att konkurrera i upphandlingar om förslaget blir en realitet:
– Det kommer att bli lättare för små företag att lägga anbud. Krav på schysta villkor gör det lättare för seriösa aktörer att konkurrera samtidigt som nya regler kräver uppdelning av större upphandlingar.
Jakob Forssmed, ekonomisk-politisk talesperson för Kristdemokraterna, tyckte att regeringen gjort plakatpolitik av en proposition som han anser innehåller mycket bra.
– Högt tonläge med stort inslag av agitation har präglat processen. Regeringen borde ha lagt undan megafonen till förmån för dialog.
Centerpartisten Peter Helander verkade däremot se en möjlighet att komma överens. På frågan om regeringen verkligen lyssnat till invändningarna och försökt att anpassa sitt förslag poängterade Ardalan Shekarabi:
– Förslaget är välavvägt, ansåg civilministern som förklarade att det under resans gång justerats tre gånger efter kritik från bland annat Lagrådet.
Ardalan Shekarabi summerar:
– Vi borde kunna komma överens. Blockpolitiken fördummar svensk politik och stoppar möjligheterna att ta bort låglönekonkurrens och skapa rimliga villkor för exempelvis taxiförare.
Bra med att detta landar och det vi väntat på faktiskt nu kan bli realitet. Låt oss med kraft mod och glädje börja tillämpa de delar som ger som förbättrade möjligheter till bra offentliga affärer. Jag ser fram emot att använda dynamiska inköpssystem, annonserat förhandlat förfarande men förstår fortfarande inte varför det behövs en LOU och en LUF. Men det kanske blir en utveckling av denna lagstiftning igen??!! Trots allt är den största segern att den offentliga affären är en het angelägenhet för ägare i offentlig sektor, se nu till att den blir lite het för strategisk ledning för där är vi inte ännu!