Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Riksdagsnej till arbetsrättsliga krav

Riksdagspartierna är överens om att schysta villkor ska gälla vid upphandling, men inte om detaljerna kring hur. Regeringens förslag i upphandlingspropositionen om arbetsrättsliga krav faller.

| 2016-11-30

Riksdagsmajoriteten säger nej till de delar av upphandlingspropositionen som går ut på att myndigheter vid behov ska ställa krav på arbetstid, lön och semester för leverantörernas personal. I ett tillkännagivande ombeds regeringen att, vid behov, återkomma med ett nytt förslag i dessa delar.

Övriga delar av det digra förslaget gick igenom.

Beviset för att upphandling engagerar var mycket tydligt i den fyra timmar långa debatt inför omröstningen som präglades av hetta och engagemang. Taxiförarnas låga löner och dåliga färdtjänstupphandlingar återkom flitigt.

Alliansen anklagades för att bejaka djurskydd, men inte löntagarskydd. Regeringssidan fick det ofta påtalat att förslagen var dåligt förankrade. Lagrådets kritik upprepades flera gånger.

Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet, tycker att alliansen med klinisk precision riktat in sig på de delar av förslaget som ska skydda de mest underbetalda.

– Varför ska nio procent av löntagarna, som inte har kollektivavtal, styra villkoren för den stora majoritet som har detta.

De partipolitiska skiljelinjerna var särskilt tydliga när det kom till omsorgen om de små företagen. Monica Green, socialdemokratisk ledamot i Finansutskottet, höll inte alls med om att småföretag får svårare att konkurrera i upphandlingar om förslaget blir en realitet:

– Det kommer att bli lättare för små företag att lägga anbud. Krav på schysta villkor gör det lättare för seriösa aktörer att konkurrera samtidigt som nya regler kräver uppdelning av större upphandlingar.

Jakob Forssmed, ekonomisk-politisk talesperson för Kristdemokraterna, tyckte att regeringen gjort plakatpolitik av en proposition som han anser innehåller mycket bra.

– Högt tonläge med stort inslag av agitation har präglat processen. Regeringen borde ha lagt undan megafonen till förmån för dialog.

Centerpartisten Peter Helander verkade däremot se en möjlighet att komma överens. På frågan om regeringen verkligen lyssnat till invändningarna och försökt att anpassa sitt förslag poängterade Ardalan Shekarabi:

– Förslaget är välavvägt, ansåg civilministern som förklarade att det under resans gång justerats tre gånger efter kritik från bland annat Lagrådet.

Ardalan Shekarabi summerar:

– Vi borde kunna komma överens. Blockpolitiken fördummar svensk politik och stoppar möjligheterna att ta bort låglönekonkurrens och skapa rimliga villkor för exempelvis taxiförare.

Läs mer: EULagstiftningPolitikSociala krav

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Riksdagsnej till arbetsrättsliga krav”

  1. Johan Almesjö, Inköp Gävleborg skriver:
    2016-12-01 kl. 07:29

    Bra med att detta landar och det vi väntat på faktiskt nu kan bli realitet. Låt oss med kraft mod och glädje börja tillämpa de delar som ger som förbättrade möjligheter till bra offentliga affärer. Jag ser fram emot att använda dynamiska inköpssystem, annonserat förhandlat förfarande men förstår fortfarande inte varför det behövs en LOU och en LUF. Men det kanske blir en utveckling av denna lagstiftning igen??!! Trots allt är den största segern att den offentliga affären är en het angelägenhet för ägare i offentlig sektor, se nu till att den blir lite het för strategisk ledning för där är vi inte ännu!

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

IT-avtalsansvarig till Socialstyrelsen

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Ramavtal – fördjupningskurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november - FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november - FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 28 januari
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägandeOk att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärderingSkaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelningKomplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
Offentlig-privat samverkan åter i ropetOffentlig-privat samverkan åter i ropet
Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rättenTillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

terapan : AI – i offentlig upphandlings tjänst
Vilket var det första stora tekniska utvecklingssprånget inom offentlig upphandling enligt Magnus Josephson? Greeting : S2 Akuntansi
Markus Garfvé : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Tack för artikeln. Hade varit intressant om artikeln även hade tagit upp om syftet med bestämmelsen hade uppfyllts. Har handläggningstiden…
David Sundgren : Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
Preklusion betyder i detta fall att en part inte utan giltiga skäl får åberopa omständigheter efter att tidsfristen löpt ut.…
Karin : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Sarbanes-Oxley (SOX) Act of 2002 innebar att USA ägda företag i Sverige kunde tvingas lämna ut all dokumentation till USA…
Mats D : När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
Förresten, finns det någon rimlig logik gällande tidsgränser för överprövningar av avtals giltighet? Här var det ett ramavtal med 4…
Marianne Hammarström : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Mycket bra förslag. Om en upphandling/behov ska delas upp görs alltid inför upphandling precis som allt annat som gås igenom…
LXV : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Synd att Lenovo inte har ansökt om överprövning under upphandlingens anbudstid, för att i så fall hade Kammardomstolen varit tvungen…
XD : Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
Intressant dom, men hur blir det i praktiken? Speciellt inom IT så har väl de flesta företag, oavsett svenskt AB…
Jonte : Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
Har höga tankar om Kahn Pedersen, men här verkar de helt ha missat poängen med denna regel. Visst kan man…
David Sundgren : Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
Men stämmer inte detta väl med principen att upphandlingsdokumenten inte måste vara perfekta utan bara tillräckligt tydliga för att en…

Senaste inläggen

  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande
  • Tre år med preklusionsfrist – vad har vi lärt oss?
  • När är prövning av ett avtals giltighet berättigad?
  • Skaderisk inte visad vid bristfällig utvärdering
  • Komplexa ersättningsmodeller och riskfördelning
  • Offentlig-privat samverkan åter i ropet
  • Bevisbördan – vem ska visa vad i upphandlingsmål?
  • Tillräckligt tydliga krav räcker enligt rätten
  • EU-domstolen vägleder om ändringar av avtal
  • Förslag 11: Ta bort skyldighet att ange varför upphandling inte delas upp
  • Förslag 10: Förtydligande kring tillgängliga upphandlingsdokument
  • Rätt att åberopa annans certifiering
  • Ingen skada av språkkrav för referenstagning
  • Strider inte mot transparensprincipen
  • Förslag 9: Total översyn kring onormalt låga anbud