Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Regeringen laddar om med upphandling

Riksdagsomröstningen den 30 november innebär enligt Ardalan Shekarabi att Sverige inte fullt ut implementerar EU:s upphandlingsdirektiv. Regeringen lovar därför att återkomma med nya förslag samtidigt som arbete inleds kring regelförenklingar och överprövningsprinciper.

| 2016-11-21

Omröstningen i riksdagen om de nya upphandlingslagarna kommer att ske som planerat den 30 november. Det meddelar civilminister Ardalan Shekarabi idag på morgonen under Upphandlingsmyndighetens årskonferens.

Finansutskottet önskar att de paragrafer som rör obligatoriska arbetsrättsliga krav i enlighet med svenska kollektivavtal tas bort ur propositionen. Utskottet ber också riksdagen att ge regeringen i uppdrag att lägga en ny proposition på det området.

– Det betyder att vi kommer att ha en ofullständig implementering av EU:s direktiv, konstaterar Ardalan Shekarabi som lovar att regeringen därför ska återkomma med nya förslag.

Att obligatoriet stryks innebär inte att frågan om sociala krav begravs:

– Detta påverkar inte möjligheterna att ställa arbetsrättsliga krav, vilket många upphandlande myndigheter redan gör.

Under konferensen pekar Ardalan Shekarabi på de fördelar som den nya lagstiftningen för med sig i form av förbättrade möjligheter till förhandling. Till plusvärdena för han också fram ökat fokus på hållbarhet med livscykelkostnader och att det blir lättare att åberopa tredjepartsmärkningar vid upphandling.

– För första gången i Sverige inför vi möjligheten att reservera kontrakt till sociala arbetsfrämjande företag.

Ett genomgående tema vid Ardalan Shekarabis framträdanden i under sommarens Almedalsvecka är att det är för många överprövningar av offentliga upphandlingar.

– Överprövning används som ett taktiskt verktyg. Så ska det inte vara, sa han.

Den svansföringen till trots har det hänt mycket lite på detta område. Trots att Överprövningsutredningen var klar redan i mars 2015 har den ännu inte resulterat i en lagrådsremiss.

I samband med att utredningen överlämnades angavs den 1 januari 2017 som datum för när dessa lagändringar skulle träda i kraft. Under konferensen gavs svaret på varför den verkar ha hamnat i byrålådan:

– Vi ska gå vidare med utredningens förslag som är relevanta, men behöver nog definitivt utreda fler lösningar som både garanterar rättssäkerheten samt gör överprövningarna mer effektiva och ändamålsenliga.

Som Inköpsrådet tidigare rapporterat håller departementet på att sondera terrängen inför en utredning kring förenklingar i det nationella upphandlingsreglerna för belopp under EU:s tröskelvärde.

– Tanken är att tillsätta den utredningen inom några månader för att den ska få jobba och lägga fram förslag senare under mandatperioden, säger civilministern.

Läs mer: LagstiftningMiljökravPolitikSociala krav

Amanda Hallström

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättlästFörslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglernaSå ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgiftAvsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EUNy vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
Misstanke om jäv räcker inte för att avbrytaMisstanke om jäv räcker inte för att avbryta
Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skälFörslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Krävs mer än spekulationer för utredningsansvarKrävs mer än spekulationer för utredningsansvar

Nytt från Upphandling24

  • UKÄ tvingas böta 90 000
  • Tveksamt asfaltsköp på Åland
  • Kvinnor dominerar växande kår
  • Falkenberg rekryterar dubbelt
  • Mot nollutsläpp med nya grepp
  • Livsmedelsupphandlare med många järn i elden
  • Pionjär inom cirkulära förkläden

Kommentarer från läsarna

Andreas : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
Någon som har målnummer på kammarrättspraxis angående de fakultativa grunderna och att man kan välja tillämpning där? Hade missat det.
Upphandlare : Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
En fråga till författarna med anledning av analysens första stycke. Skulle det alltså vara ok att UM behåller valfriheten att…
Mikael Johansson : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Tack för att du lyfter detta. Det borde rimligtvis bli större möjligheter att använda det alla fall. Jobbade med LUF…
Anna : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag är helt med på Davids linje att genomföra förhandlat förfarande i ett steg. Jag har även kombinerat konkurrenspräglad dialog…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Håller helt med! Jag har genomfört förhandlade förfaranden i ett steg och så länge ingen lider skada ser jag inget…
David Sundgren : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Ja, men vad är det som hindrar att anbuden justeras efter ett anbudsmöte i ett öppet förfarande om inga obligatoriska…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Precis! Kostnader, såsom transaktionskostnader, måste som du är inne på alltid vägas mot nyttan. Min uppfattning är dock att det…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Intressanta reflektioner. Jag har dock lite svårt att se att risken för oproportionerligt ökad favorisering och korruption skulle vara större…
Undrande upphandlare : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Jag har personligen alltid under alla år jag har jobbat med detta (ca 20) undrat över varför ett förhandlat förfarande…
Kristian Pedersen : Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
Det stämmer att anbudspresentationer och andra typer av möten kan genomföras även i exempelvis öppna förfaranden, men några förhandlingar får…

Senaste inläggen

  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt