Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Ämnen
    • EU-domstolen
    • Hyresundantaget
    • Kvalificering
    • Likabehandlingsprincipen
    • Processregler
    • Ramavtal
    • Sekretess
    • Upphandlingsskadeavgift
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 4 nov 2025 • Stockholm
    • Praxisdagen • 11 nov 2025 • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Kontakta oss
    • Integritetsspolicy

Välkommen dom om onödig fördröjning

Högsta förvaltningsdomstolens avgörande är välkommet och ett användbart förtydligande av rättsläget, skriver Johan Stern och Alexander Hantosi, Ramberg Advokater. Förutsättningarna för att upphäva en förlängd avtalsspärr analyseras.

| 2020-04-21

Sammanfattning
En upphandlande myndighet yrkade att en förlängd avtalsspärr bara ska tillämpas för de delar av en upphandling där den klagande leverantören velat ingå avtal.

Leverantören ska även kunna visa att bolaget till följd av den påstådda överträdelsen lidit eller kan komma att lida skada avseende de delarna av upphandlingen. För övriga delar ska rätten besluta att förlängd avtalsspärr inte längre gäller.

Fakta i målet
Västra Götalandsregionen upphandlade medicinteknisk utrustning. Upphandlingen var uppdelad i elva produktgrupper. Bolaget Meditek medicinsk utrustning MMU filial  lämnade anbud på sju av de elva produktgrupperna.

Regionen bedömde att bolagets anbud inte uppfyllde de obligatoriska kvalificeringskraven och uteslöt bolaget. Bolaget ansökte om överprövning och angav att den gällde samtliga elva produktgrupper.

Regionen yrkade att förvaltningsrätten skulle upphäva den förlängda avtalsspärren som gällde de produktgrupper som bolaget inte hade lämnat anbud på. Förvaltningsrätten och kammarrätten avslog emellertid regionens yrkande.

Domstolens bedömning
Frågan gäller förutsättningarna för att upphäva en förlängd avtalsspärr.

Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, konstaterade att avtalsspärren inte hindrar att avtal ingås i de delar av upphandlingen som inte överprövas.

Emellertid omfattade bolagets ansökan samtliga produktgrupper i upphandlingen och eftersom ansökan inte avvisades av förvaltningsrätten i någon del, följde att den förlängda avtalsspärren omfattade hela upphandlingen.

HFD framhöll att möjligheten att upphäva en förlängd avtalsspärr har införts för att undvika orimliga konsekvenser. En upphandling ska inte fördröjas genom en ansökan om överprövning som uppenbarligen saknar grund.

En konsekvens av att avtalsspärren upphävs blir att myndigheten omedelbart får ingå avtal och anbudsgivaren därmed kan förlora sin möjlighet till överprövning. HFD menar därför att upphävande av avtalsspärr ska användas i undantagsfall och med försiktighet.

För att ett ingripande ska komma i fråga krävs att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats samt att den part som gör gällande en felaktighet på ett klart sätt anger på vilka omständigheter denne grundar sin talan.

HFD fann att bolaget inte haft ett intresse av att ingå avtal i de övriga produktgrupperna och har därför inte lidit eller kunnat komma att lida skada avseende de delarna av upphandlingen. Förvaltningsrätten skulle därför ha upphävt den förlängda avtalsspärren som avsåg de aktuella produktgrupperna.

HFD avskrev målet då förvaltningsrätten slutligt avgjort målet.

Analys
Domen är ett välkommet avgörande och ett mycket användbart förtydligande av rättsläget. Det är inte en alldeles ovanlig situation att upphandlingar med olika anbudsområden leder till omfattande och onödiga fördröjningar för att klagande inte preciserar sin talan på ett tillräckligt konkret sätt.

HFD:s domskäl är konkreta och lätta att ta till sig och innebär ett tydligt exempel när en förlängd avtalsspärr kan upphävas. Uttalandet i prop. 2009/10:180 s. 127, om att upphävande av en förlängd avtalsspärr, ska fattas endast i undantagsfall och med stor försiktighet, har nu fått en praktisk tillämpning och förhoppningsvis kan möjligheten tillämpas som en huvudregel snarare än undantag.

HFD:s dom medför att det nu kan ställas högre krav på att klagande preciserar på vilket sätt de lider skada och omständigheterna de grundar talan på, med risk för att avtalsspärren annars upphävs.

Kan leverantören inte visa detta, kan det finnas anledning för domstolen att på yrkandet därom, upphäva den förlängda avtalsspärren. I vart fall om det rör anbudsområden i upphandlingen som leverantören inte lämnat något anbud på.

Målnummer och domstol
Högsta Förvaltningsdomstolens dom den 1 april 2020 mål nr 6536-19 .

Juristpanelen

Läs mer: Rättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler artiklar

Lediga jobb

Sida söker chef till enheten för upphandling och inköp

IVO söker upphandlare

Upphandlingsjurist till PTS

FOI söker inköpare till Linköping eller Kista

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

  • Rekrytera rätt kompetens med Inköpsrådet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Kursen gör SUA begripligt

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

Del 2:  Så får man kategoristyrning att hända i verklighetenDel 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarandeFörslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitetHänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras omOtydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför har vi inte fler auktorisationssystem?Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymmeUpphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme

Nytt från Upphandling24

Kommentarer från läsarna

Torsten : Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
Väldigt bra förslag! Att skrivningarna om olämpliga och oacceptabla anbud i lagtexten är i det närmaste obegripliga borde föranleda att…
Erik R : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Jag håller med om att kontroll är avgörande. Ingen vill se oseriösa aktörer eller organiserad brottslighet i välfärden. Men rädslan…
LXV : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Faktum är dock att DIS har utvecklats till ett kryphål, lite som konsultmäklaravtalen, till största del tack vare Konkurrensverkets bedrövliga…
Ola Johansson Källén : Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
Man bör beakta kostnaden för den överetablering som ofta följer efter att en auktorisation införts. Det tar tid för marknaden…
upphandlar1 : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Det har blivit ganska vanligt att beskriva dynamiska inköpssystem som ett kryphål i LOU. Kritiken utgår ofta från verkliga problem…
Maria : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Mycket intressant dom, hoppas att frågan går upp till HFD.
Björn : Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
Den grundläggande fråga man borde ställa sig är hur det kom sig att DIS har utvecklats till det monster det…
David Sundgren : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
UHM skrev en sak och menade en annan och förlorade överprövningen och det är väl helt rimligt!
Björn : Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
Varför? Varför är det så svårt för förvaltningsdomstolarna att döma rätt. Deras beslut granskas offentligt och vem som helst kan…
LXV : Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
Helt rätt, Fredrik! Man får alltid gå tillbaka till grundkravet och dess syfte, som i detta fall torde handla om…

Senaste inläggen

  • Del 2: Så får man kategoristyrning att hända i verkligheten
  • Tvingande hänsyn i avtal även om ingen vill det?
  • Förslag 13: Förenkla förhandlat förfarande
  • Hänvisning till underleverantörer utesluter inte egen kapacitet
  • Avtalsspärr eller inte – vad spelar det för roll?
  • Otydliga krav utan aktivitet – upphandlingen ska göras om
  • Varför har vi inte fler auktorisationssystem?
  • Upphandlingsdokument lämnade tolkningsutrymme
  • Del 1: Kategoristyrning? Inte ett möte till…
  • EU-domstolen klargör gränserna
  • Förslag 12: Öppna upp för längre ramavtal
  • Kammarrätten prövar mål med flera grunder
  • Upphandlingsrelaterat krav eller kontraktsvillkor?
  • Skada inte styrkt vid hävt ramavtal
  • Ok att utestänga svenska bolag med utländskt ägande

Aktuella utbildningar

Delta på distans eller på plats i Stockholm. Valet är ditt.

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars (distans)
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april (på plats)
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupningskurs | Hösten 2026