Vaxholms stad söker upphandlingschef

Har du erfarenhet i rollen som upphandlingschef eller är du en erfaren upphandlare som vill ta nästa steg i din karriär? Trivs du i en ledande roll och har förmågan att skapa engagemang och delaktighet? Har du dessutom erfarenhet av entreprenadupphandling? Då kan rollen som upphandlingschef på Vaxholms stad vara något för dig!

I rollen som upphandlingschef har du det övergripande ansvaret och driver utvecklingen inom upphandling. Du sätter strukturer, definierar arbetssätt och identifierar förbättringsområden för att säkerställa att upphandling och inköp inom kommunen präglas av kompetens, samordning och effektivitet. Genom att säkerställa en effektiv konkurrens ansvarar du för att sänka totalkostnader för kommunens verksamheter. Du har många kontaktytor inom Vaxholms stad och ger nära stöd till ansvariga beställare.

Tjänsten som upphandlingschef är placerad på Ekonomi- och upphandlingsenheten som består av 10 medarbetare. Som upphandlingschef rapporterar du till ekonomichefen samt leder och har personalansvar för tre upphandlare. Rollen är både strategisk och operativ där du bland annat ansvarar för egna upphandlingar.

Låter det intressant? Välkommen in med din intresseanmälan!

I denna rekrytering samarbetar Vaxholms stad med Randstad. Välkommen med din intresseanmälan senast den 20251202. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. Vid frågor eller för en inledande konfidentiell dialog kring tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Kristina Rostedt på kristina.rostedt@randstad.se

För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald. Dina handlingar kan komma att bli en offentlig handling. Slutkandidater i denna rekrytering genomgår en bakgrundskontroll.

Vi söker dig som har:

  • Relevant akademisk examen alternativt annan utbildning inom upphandling eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
  • Flerårig erfarenhet av upphandling
  • Mycket goda kunskaper inom LOU
  • Mycket god kommunikativ förmåga i tal och skrift

Det är meriterande om du har följande kompetens och erfarenhet:

  • van vid att driva förändringsarbete
  • entreprenadupphandling
  • budget- och personalansvar

För att du ska trivas i rollen som upphandlingschef letar vi efter dig som är tydlig, målsättande och inlyssnande i ditt ledarskap. Vi ser vidare att du är tillgänglig och stöttande för dina medarbetare. Du är serviceinriktad och jobbar för att tillgodose verksamheternas behov. Utmärkande för dig är att du har ett genuint intresse för människor och förmågan att skapa goda relationer. Du är engagerad, målinriktad och har en förståelse och intresse för affärsmässiga principer. För uppdraget krävs att du som person är strategisk, analytisk och drivande, samt strukturerad och flexibel. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Dina arbetsuppgifter kommer huvudsakligen att bestå utav:

  • Leda och utveckla upphandling och inköp i staden
  • Operativt och strategiskt leda arbetet på upphandlingsenheten och skapa effektiva arbetssätt
  • Ansvara för enhetens budget, mål och uppföljning
  • Projektledning
  • Service och stöd åt verksamheterna
  • Genomförande av upphandlingsprojekt
  • Företräda kommunen i nätverk och samverkansforum

Som upphandlingschef leder du och har personalansvar för tre upphandlare.


Ansök senast:
2 december 2025

Kontakt:
Vid frågor eller för en inledande konfidentiell dialog kring tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Kristina Rostedt på kristina.rostedt@randstad.se